iDNES.cz

Pionýr, fichtl, pařez. Motocyklová legenda ožívá ve vysokomýtském muzeu

  10:36
Fichtl, pincek, píst, pinďour, to jsou nejznámější přezdívky malého motocyklu Jawa 50 Pionýr. Pro několik generací mladíků se stal základním dopravním prostředkem, na kterém se jezdilo do školy, k vodě, za kamarády i za děvčaty. Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě připravilo o tomto stroji výstavu Pinďour a jeho doba, která začíná 14. května ve 14 hodin.

„Typický zvuk dvoutaktního motoru neodmyslitelně patřil po několik desetiletí jak k městskému prostředí, tak i k venkovu. Proto si tento motocykl zaslouží naši pozornost a vzpomínku,“ řekl ředitel Regionálního muzea Jiří Junek.

Výstava přiblíží Jawu 50 Pionýr po technické stránce, zaměří se na její vznik, výrobu a jednotlivé vývojové typy. Výstava však nechce být jen suchým technickým popisem, a proto nebudou chybět hravé prvky včetně fotografického trenažeru, kde si budou moci návštěvníci pořídit stylovou fotku s tímto ikonickým strojem, s nímž má nejeden majitel nejednu historku.

„Od pařeza po mustanga bylo vyrobeno kolem 1,2 milionu kusů. Všichni starší z nás jsme na nich jezdili. Sehnat je v současné době ale zas tak snadné nebylo. Když ho dneska někdo má, tak je v nevystavovatelném stavu, nebo je zrenovovaný tak, že se nám nelíbil,“ přibližoval přípravy výstavy Pinďour a jeho doba Junek.

Nakonec ale pomohli sběratelé i široká veřejnost. Návštěvníci tak uvidí pětatřicet motocyklů. Lidé budou moci obdivovat tento stroj také ve vojenském provedení, které zapůjčilo Vojenské muzeum z Lešan. „Vždycky jsem věděl, že vojáci měli na motospojky dvěstěpadesátky, a oni měli i dvacítky a mustangy. A ty lidem ukážeme,“ řekl Junek.

Muzeum udělalo průřez pionýrem, tedy od „550 pařeza“ až po mustanga. Některé kousky mají v rámu dokonce brašny. Tyto sběratelské skvosty je však obtížné od pyšných sběratelů získat. „Často se setkáváme s tím, že motocykl nemá originální součástky, my ale chceme návštěvníkům předvést tyto skvosty přesně v tom balení, jak vznikly,“ podotkl ředitel muzea.

Na přípravě se podílela i Automobilní škola z Ústí nad Orlicí, která připravovala technické záležitosti k této výstavě. Její studenti pomáhali zprovoznit trenažér. Kdo na něm přidá plyn, rozpohybuje i větrák, který čechrá vlasy a jaksi rozhýbává jinak statickou jízdu. Muzeum požádalo o pomoc i veřejnost, shánělo požadované motocykly, ale i fotografie.

„Hledali jsme džísku, kterou mám zafixovanou z 80. let, když jsme jezdili s klukama na zábavy. Dlouhé vlasy a džíska. Dali jsme výzvu a nic. Až se ozval pán, že ji má. Ale nepodařilo se nám sehnat zelenou somračku od obalu plynové masky, kam si chudší psali propiskou AC/DC,“ dodává Junek.

Motocykl pionýr ve všech provedeních byl v regionu populární. V první polovině 70. let se ve Zderazi jezdily pod hlavičkou Svazarmu závody těchto strojů. „Máme krásné fotky, jak majitelé tyhle motorky odstrojili a jezdili na nich jako na motokrosových motorkách,“ řekl Junek.

Na autodromu zase kolem roku 1977 probíhal závod po vzoru 24 hodin v Le Mans, 24 hodin na pionýrech v tříčlenných družstvech.

zpět na článek