Důležitá křižovatka, kterou procházejí tři silnice první třídy, se v mnohakilometrových kolonách utápí už od září. Tedy od chvíle, kdy je přes město kvůli stavbě obchvatu a velké okružní křižovatky svedena veškerá doprava mířící po silnici I/35 od Vysokého Mýta na Olomouc.
Úleva měla přijít na konci října. Původně avizovaný konec objížďky přes město však vzal za své. Stavba retenční nádrže a další výstavba provizorní komunikace, která v souvislosti s výstavbou dálnice D35 před velkou okružní křižovatkou převede veškerou dopravu na silnici I/43 ve směru Lanškroun a Českou Třebovou, termín oddálila.
Kdy skončí omezení?
|
Minulý týden se na úřední desce krajského úřadu objevil nový termín „přechodné úpravy provozu“, který nikoho nepotěší. Napojení silnice I/35 na nový obchvat Svitav potrvá až do 21. listopadu.
„Já už k tomu nemám žádný komentář. Všem jsem řekl, že pokud se mě na posunutí termínu uzavírky někdo dotáže, tak to nechám bez odpovědi. Odpovědnost leží na Ředitelství silnic a dálnic, krajském úřadu a policii,“ neskrývá své rozladění místostarosta Svitav Pavel Čížek.
Zdá se, jako kdyby na průjezdnosti páteřní komunikace nikomu nezáleželo.
Komplikace na přetížené silnici, která je jedinou severní alternativou k dálnici D1, nabírají od začátku týdne mnohem větší grády o pár kilometrů dál před tunelem Hřebeč. Po nově položeném koberci u Koclířova se dělníci pustili do frézování a pokládání nového povrchu před tunelem, kde jsou tisíce aut v obou směrech řízeny kyvadlově. Přes den proškolenými pracovníky, v noci dvěma semafory. Ve špičkách se v dopravním infernu tvoří až hodinové kolony.
Řidiči ve Svitavách poskakují v kolonách, opravy na I/35 potrvají do října |
„Za 15 minut bych měl stát v Moravské Třebové před tabulí,“ napsal na sociální sítě středoškolský učitel Pavel Petr, který v koloně čekal v pondělí déle než hodinu. Byť ze Svitav vyjížděl ve tři čtvrtě na osm a výuku měl až od devíti hodin, stejně přijel pozdě.
„Asi v 9 hodin neotevřu obchod. Ach jo, taky mě to už nebaví. Takovou dobu! Když není zavřený tunel, tak je omezení. Už je toho nějak moc,“ svěřila se a přidala fotografii kolon Brigita Mrázková.
Nevyhovující objízdné trasy
Uzavírky a případné objížďky na silnicích I. tříd povoluje krajský úřad. Úředníci dopředu věděli, jaký problém s uzavírkou může přijít, zvažovali proto alternativní objízdné trasy. Žádnou však nenašli.
V prvním případě měl alespoň jeden dopravní proud ze silnice I/35 vést po silnici třetí třídy přes Dětřichov. „Její parametry neumožňovaly její využívání jako objízdné trasy ani v režimu vozidel do 3,5 tuny. Další objízdnou trasou byla varianta vedení po silnici II/366, ale na této komunikaci probíhá uzavírka od 1. března do 9. prosince,“ uvedl k alternativní trase přes Sklené mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.
A kvůli úzké a klikaté silnici nedopadla ani třetí varianta přes Horní Hynčinu a Pohledy.
Na necitlivou koordinaci neodkladných staveb obchvatu a dálnice s obnovou asfaltového krytu vozovky před Hřebčí, která mohla být přesunuta na jaro příštího roku, doplatí nejen řidiči, ale i vesnice kolem. Už první den omezení mapy na dopravních serverech hlásily zvýšený provoz na rozbitých trojkách přes Kamennou Horku a Dětřichov.
Souběh stavebních akcí byl však podle ŘSD nezbytný. „Možná si někteří řidiči říkají, že s opravou silnice jsme mohli počkat, vozovka je však zralá k výměně, což potvrdil podrobný monitoring,“ řekl při zahájení oprav mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
A kdy přijde „zlepšení“? U tunelu Hřebeč jsou práce naplánované do konce října, obchvat Svitav mám být zprovozněn do konce roku a tolik potřebná dálnice D35 v celé své délce až v roce 2029.
Silnice I/35 v Pardubickém kraji patří mezi nejrizikovější v zemi. Za poslední tři roky zde došlo k celkem 732 dopravním nehodám, při kterých zemřelo deset lidí.
A poslední půlrok se do kroniky této silnice, po které projede až 20 tisíc aut za den, zapíše černým písmem. Mezi Svitavami a Mohelnicí vyhaslo už devět lidských životů. Naposledy minulou neděli si dva životy vyžádala nehoda osobního auta s kamionem na rovince před Svitavami.
Silnice si nevybírá daň jen v podobě lidských životů. Neustálé uzavírky a opravy mají i ekonomické dopady. Podle výpočtu expertů Ústředního automotoklubu (ÚAMK) a dopravní fakulty Českého vysokého učení technického česká ekonomika přijde za každého uvázlého šoféra v průměru o 18 tisíc korun za rok.



