Čtyřpruh se má protáhnout až do Chrudimi. ŘSD zjišťuje, zda se vyplatí

  7:46
Čtyři pruhy spojující Hradec Králové s Pardubicemi chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) protáhnout až do Chrudimi. Kdy na to přijde řada, není jasné. Bude to ale znamenat konec neoblíbené světelné křižovatky u Dražkovic. Silničáři vybírají ze tří možností, jak ji nahradit.

Světelná křižovatka u Dražkovic je dnes nejužším hrdlem na silničním tahu I/37 mezi Chrudimí a Pardubicemi. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když se před patnácti lety otevřela nová silnice I/37 z Pardubic do Chrudimi, pro některé řidiče byl obchvat Dražkovic, Mikulovic a Medlešic trochu zklamáním. Pohodovou jízdu totiž kazí světelná křižovatka. Ta brzdí dopravu, díky ní se ale řidiči od Starých Jesenčan a Dražkovic mohou dostat na hlavní silnici.

ŘSD počítá s rozšířením silnice z Pardubic do Chrudimi na čtyři pruhy, dopravní špunt by pak měl definitivně zmizet. Záměr má ŘSD potvrzený studií.

„Zpracovaná technická studie ověřila územní průchodnost čtyřpruhového uspořádání za účelem vymezení koridoru v územních plánech a projednání tohoto záměru s dotčenými obcemi, respektive místními částmi Pardubic. Rozšíření stávající silnice I/37 na směrově rozdělenou komunikaci je z pohledu průchodnosti územím možné,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

To samozřejmě není žádné překvapení. Celá silnice z Pardubic až do křižovatky Vestec v Chrudimi byla postavena jako jedna polovina čtyřpruhu. „Když jedete z Chrudimi na Pardubice, tak můžete vidět, že všechny mosty mají napravo místo na rozšíření,“ řekl starosta Chrudimi František Pilný.

Asi všichni řidiči by hlasovali pro další dva pruhy. V současné době je silnice I/37 na hraně kapacity, projede tudy kolem 12 až 15 tisíc vozidel za den. Nejfrekventovanější úsek je mezi mimoúrovňovou a světelnou křižovatkou v Dražkovicích. Aby se mohlo začít stavět, musí ŘSD dojít k závěru, že se silnice vyplatí. A to se ještě nestalo. 

„Ekonomická návratnost stavby se bude ověřovat až v návaznosti na samotné zahájení přípravy stavby, které v současnosti není stanovené,“ uvedla Ledvinová.

Jak nahradí ŘSD křižovatku? Možná nijak

Vedle termínu zahájení výstavby zůstává otázkou i to, čím bude nahrazena světelná křižovatka u Dražkovic. Jisté je, že silnici I/37 překlene na stejném místě most, který propojí Mikulovice a Staré Jesenčany. Zda ale řidiči jedoucí z vedlejších silnic dostanou šanci najet na hlavní, se neví. Spíše ale ne.

Ve studii jsou tři varianty. Ta nejkomfortnější a také nejdražší počítá se stavbou nové mimoúrovňové křižovatky. Správně by zde ale vyrůst neměla, jen o kilometr dál je totiž mimoúrovňové křížení v Dražkovicích a podle norem minimální vzdálenost mezi křižovatkami je 2,5 kilometru.

Jinou možností je vybudovat vedle I/37 paralelní komunikaci, po níž by řidiči ze Starých Jesenčan dojeli ke kompostárně v Dražkovicích, kde by se napojili na hlavní tah. Poslední variantou je zrušit křižovatku bez náhrady.

„Potřeboval bych ty varianty vidět, abych se k tomu mohl vyjádřit,“ uvedl starosta Starých Jesenčan Jiří Koutský.

Podobně reagoval starosta pátého pardubického obvodu Jiří Rejda. „Zatím jsem o těchto variantách neslyšel,“ řekl.

Připomínku k plánu ŘSD tak má především starosta Chrudimi František Pilný, který pochybuje, že ukončení čtyřpruhu ve Vestci je rozumné.

Čtyř pruh má končit na kraji Chrudimi

Právě do této křižovatky bude jednou ústit severní obchvat Chrudimi a tedy i silnice I/17 na Čáslav. Jeden pruh společný pro silnici I/37 a I/17 v budoucnu může podle starosty dělat potíže. „Divil jsem se, že čtyřpruh nebyl naplánován až ke Kauflandu,“ řekl Pilný.

Stavba silnice I/37 z Pardubic před Chrudim, která odvedla dopravu z Dražkovic, Mikulovic a Medlešic, byla slavnostně zahájena v roce 2004. Tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský byl při poklepání na základní kámen optimistou. „Nezůstane jen u této stavby, musíme za dva roky pokračovat dále v obchvatu Chrudimi. Teprve pak můžeme být spokojeni,“ řekl tehdy.

První část obchvatu Chrudimi byla ve skutečnosti dokončena až o jedenáct let později, druhé části by se měli řidiči dočkat letos v prosinci.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz