iDNES.cz

Pardubice budou mít další semafory. Zklidní vytíženou křižovatku u Svítkova

  10:52
Na vytížené silnici I/2 ve Svítkově v Pardubicích silničáři příští rok doplní křižovatku o semafory. Lidé tam totiž obtížně vyjíždějí z vedlejší Školní ulice. Často se musí spoléhat na řidiče, kteří je pustí.

Semafor každých 50 metrů. To je momentálně trend v Pardubicích. Kvůli hustému provozu lidé na mnoha ulicích prakticky nemohou zatočit vlevo, a tak se politici snaží věc řešit. Další semafory tak přibudou na silnici I/2 na odbočce do Svítkova. Další rameno má vést na závodiště. Na akci se podílí město a Ředitelství silnic a dálnic.

„Přestavba této křižovatky je důležitá zejména pro obyvatele Svítkova, kteří nyní vjíždějí na hlavní silnici a dál do centra spíše na prosbu. Nová křižovatka bude světelně řízena, bude mít i odbočovací ramena,“ řekl náměstek pardubického primátora Jan Hrabal z ANO.

Silnice I/2 je vytížená, auta tam často stojí na příjezdu do Pardubic v kolonách. Odpoledne je zase silný provoz ven z města. Pro lidi ze Svítkova to znamená, že často nemají vůbec šanci vjet na hlavní. Musí počkat na dobrodince, který zastaví a pustí je. Na to samé musí čekat řidiči autobusových linek 8 nebo 14. Ti jsou se svými dlouhými stroji ještě v horší pozici.

„S křižovatkou ulic Školní a Pražská, jak se silnice I/2 oficiálně v tomto místě jmenuje, je třeba něco udělat. Lidé ze Svítkova skoro nemají šanci na hlavní vyjet,“ uvedl už na začátku roku 2021 starosta šestého městského obvodu Svítkov Petr Králíček.

Pardubický Svítkov zažívá stavební boom, okolní silnice jsou přetížené

V té době se poprvé objevily plány na řešení dopravního problému. Tehdy se ale mluvilo spíše o výstavbě kruhového objezdu. „Už jsem to viděl namalované. Má to logiku, dopravu by to v místě udělalo plynulejší a také bezpečnější. Vojáci dokonce vymysleli, že zruší současnou hlavní bránu, ze které se jim špatně v době špičky dostává, a postaví u plánovaného kruhového objezdu nový vjezd. Křižovatka by tak měla čtyři ramena,“ řekl před čtyřmi roky tehdejší náměstek pardubického primátora pro dopravu Petr Kvaš z ODS.

Nakonec tedy město a vedení ŘSD vsadí na semafory. Těch přitom ve městě rychle přibývá. Třeba na nedaleké Teplého ulici na Dukle. Pravda však je, že troje „světla“ v okolí dopravního podniku provoz často spíše brzdí a v místě se dělají kolony. Úprava křižovatek ve městě, tak dopravu spíše mění, než že by ji zlepšovala. A stejné to bude i u Svítkova.

„Odlehčení přinese až výstavba jihozápadního obchvatu, který město považuje za neméně důležitý ve srovnání se severovýchodním a jihovýchodním,“ řekl náměstek Hrabal. Sluší se však dodat, že o tzv. západní tangentě se mluví v Pardubicích dobře 20 let, ale k výstavbě je stále velmi daleko.

Nicméně je jasné, že nové semafory minimálně lidem ze Svítkova uleví. Podle Petry Drkulové z ŘSD modernizace křižovatky zajistí i větší bezpečnost. „Parametry křižovatky budou odpovídat kategorii komunikace, intenzitě dopravy a aktuálním dopravněbezpečnostním požadavkům,“ uvedla pro ČTK.

Na Sukově třídě instalují semafory. Fotbalisté by bez nich nemohli kolaudovat

Na křižovatce vznikne i napojení na areál dostihového závodiště, který lemuje silnici. Podle Hrabala je město připraveno tuto část spolufinancovat.

„Výhledově by zde mohl vzniknout i vjezd do vojenské části letiště. Přestavba této křižovatky je důležitá, ale není konečným řešením. Práce podle odhadů ŘSD začnou v příštím roce, bude záležet na průběhu výběrového řízení. Odhadovaná cena je podle propočtů projekční kanceláře 50 milionů korun,“ dodala Drkulová.

zpět na článek