Obchvat Pardubic narazil, chyby magistrátu nahrály kritikovi stavby

  16:24
Pardubickému magistrátu se nepodařilo prodloužit stavební povolení na 24 objektů budoucího severovýchodního obchvatu Pardubic. Rozhodnutí obsahovalo chyby a krajský úřad jej nyní zrušil.

Kolem severovýchodního obchvatu Pardubic, jehož první náznaky začínají být vidět, se zatím stavět nebude. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Po celou dobu přípravy stavby obchvatu Pardubic se mohou úřady spolehnout, že mají proti sobě silného oponenta v podobě pardubického podnikatele Miloše Holečka, který má pozemky v okolí a k chystané silniční spojce také řadu výhrad.

Nyní poukázal na chyby v rozhodnutí magistrátu, kterým úředníci prodloužili jedno ze dvou stavebních povolení obchvatu. Krajský úřad na základě jeho odvolání věc vrátil zpět magistrátu.

„Rozhodnutí magistrátu obsahovalo nezákonnosti. To myslím musí vadit úplně každému. Bohužel je to v Pardubicích normální,“ uvedl Holeček, který na projektu obchvatu kritizuje mimo jiné nedostatek protihlukových stěn či nevhodně řešené sjezdy.

„Stavební povolení zůstává nadále platné. Bylo zrušeno pouze rozhodnutí o prodloužení jeho platnosti a vráceno k novému projednání,“ uvedl vedoucí Kanceláře primátora Pardubic Radim Jelínek.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) napsalo žádost, ve které vyjmenovalo důvody, proč chce stavební povolení na 24 stavebních objektů prodloužit. Magistrát ovšem do dokumentu tyto důvody nezkopíroval.

„V odůvodnění napadeného rozhodnutí nejsou uvedeny konkrétní důvody pro vydání rozhodnutí o prodloužení doby platnosti stavebního povolení, přestože v žádosti byly uvedeny,“ uvedl v rozhodnutí Krajský úřad Pardubického kraje.

Magistrát obeslal stejné osoby

Magistrát naopak zkopíroval okruh účastníků řízení, které už obesílal v roce 2020. V lokalitě, kde ŘSD vykupuje pozemky, se ale mezitím podstatně změnili vlastníci pozemků i sítí. Navíc účastníkům řízení dal magistrát vědět o zahájení řízení veřejnou vyhláškou, namísto aby je vyrozuměl jednotlivě, jak je to podle krajského úřadu nutné.

ŘSD neustále odkládá zahájení stavby čtyřkilometrové silnice z Trnové na Dubinu, což je ostatně důvod, proč muselo žádat o prodloužení platnosti stavebního povolení.

Akce měla začít už minulý rok, kvůli komplikacím během soutěže pak v polovině letošního roku, později na podzim, nyní už je zřejmé, že dříve než na jaře se zde stavební stroje neobjeví. Pro stavbu obchvatu Pardubic ale potíže s prodloužením povolení pravděpodobně nebudou mít nakonec žádný podstatný vliv.

Magistrát však současně utrpěl další nezdar, neboť krajský úřad na základě Holečkova odvolání kvůli chybám zrušil i stavební povolení pro cyklostezku Trnová - Fáblovka - Dubina, jež by měla vést souběžně s obchvatem.

Stezka Holečkovi vadí, protože úřady považují stavbu za veřejně prospěšnou, tudíž díky tomu mohou vyvlastnit pozemky, které potřebují. Včetně těch, které patří Miloši Holečkovi.

„Prohlásili stezku za veřejně prospěšnou stavbu, aby nemuseli platit za pozemky obvyklou cenu, to se nelíbí mně ani dalším vlastníkům,“ uvedl Holeček s tím, že trasa ve skutečnosti nekopíruje budoucí silnici I/36.

Podnikatel Holeček v minulosti postavil svoji vilu v parku Na Špici bez povolení. Zastupitelé mu ale v roce 2014 vyšli vstříc a nechali stavbu zlegalizovat.