Dopravní chaos před pardubickou nemocnicí do tří let skončí, slibují politici

  15:22
Výjezd z křižovatky u Pardubické nemocnice na hlavní silnici patří k nejhorším ve městě. Politici konečně slíbili, že to do tří let změní.

Řidičům v areálu Pardubické nemocnice chybí parkovací místa, ale vadí jim i nepovedená křižovatka před hlavní branou. Zástupci kraje a Pardubic se po letech konečně dohodli, kdy a jak křižovatku přestaví. Krajští radní nyní vyhlásili soutěž na projektanta stavby.

Je všední den těsně před polednem. Vůz uprostřed křižovatky těsně před nemocnicí náhle zastaví. Spolujezdkyně vystupuje a míří do nemocnice. Protijedoucí vůz nemůže dál. Z areálu míří sanitka. Do toho přecházejí po hlavní chodci a do nemocnice odbočuje kurýr na kole. Najednou je tu problém, byť v rozpálených Pardubicích je klid jak v neděli.

Nebýt řady rozumných řidičů, kteří auta z vedlejší silnice pustí na hlavní, v dopravní špičce se od nemocnice na Kyjevskou ulici nedostane nikdo.

Už čtvrt století vědí město i kraj, že tahle křižovatka nefunguje. Jenže po celou dobu vydávaly jen tiskové zprávy, že řešení je na cestě. V roce 2018 Pardubický kraj avizoval, že na samotném nadjezdu vznikne kruhový objezd, z něhož bude možné sjezd do nemocnice či do areálu Nové Tesly, kde mezitím vznikly nové bytové domy i supermarket.

Nový příjem nemocnice měl mít lepší sjezd i parkování. Není z toho nic

Nakonec se obě samosprávy dohodly na jiném řešení. Místo okružní zde bude průsečná křižovatka opatřená chytrými semafory. A sjezd do nemocnice ve tvaru S se zakrojí do areálu zdravotnického zařízení. Takzvaný domeček, užívaný dříve onkologií, čeká demolice. Překáží totiž budoucí trase silnice.

„Věříme, že nové napojení areálu nemocnice zlepší podmínky nejen pro dopravu, ale i pro pacienty, kteří se v jejím okolí pohybují. Každé zjednodušení přístupu a zlepšení komfortu je v takto vytíženém areálu důležité,“ sdělil náměstek hejtmana pro oblast zdravotnictví Pavel Štefka (ANO).

Kraj odhaduje náklady na přípravu i samotnou stavbu na 35 milionů korun. „Nicméně přesnější objemy budeme znát až po doprojektování,“ oznámil hejtman Martin Netolický (3PK).

Krajští radní v červnu rozhodli, že nechají na stavbu silnice zpracovat projektovou dokumentaci. Hejtman uvedl, že zahájení stavby předpokládá v roce 2027 a její dokončení v průběhu roku 2028. Pokud vše půjde podle plánu.

Součástí stavby, kterou budou společně hradit kraj a město, bude také propustek pro pěší a cyklisty pod nadjezdem směrem k ulicím Štrossova a Východní. Nadjezd je na budoucí propojení připraven. V roce 2022 nechalo město provést jeho rekonstrukci tak, aby bylo možné novou silnici snadno napojit. „Odstraní se části říms a svodidel a odbočka se napojí na již hotovou část mostu,“ řekl tehdejší náměstek primátora Petr Kvaš z ODS.

Průjezd světelnou křižovatkou by měla usnadnit moderní technologie, která umožní zajistit přednost pro záchranáře i zpožděné vozy MHD. „Bude osazen nový mikroprocesorový řadič, který bude vybaven detekcí pro dynamické řízení křižovatky,“ uvádí se v popisu projektu, jejž zveřejnil magistrát.

Nová křižovatka, sjezd a semafory budou znamenat určitě vylepšení, ale rozhodně ne konec problémů. To připouští i náměstek primátora Pardubic pro dopravu Jan Hrabal.

„Ale věříme, že to pomůže,“ je přesvědčen Hrabal. Dodal, že světelná křižovatka je nezbytná, protože se do ní nebudou připojovat jen vozy z nemocnice, ale také ze čtvrti Nová Tesla. „Pokračuje tam velká bytová výstavba, přibudou stovky nových obyvatel. Světelná křižovatka je nutnost,“ prohlašuje Hrabal.