Opakované záplavy prodraží stavbu D35 o miliony, práce ale nezdrží

  17:36
Letošní deštivý rok nadělal starosti stavbařům, kteří budují dálnici D35 poblíž železničního koridoru v Uhersku na Pardubicku. Tamní louky, z nichž se tyčí pilíře velkého mostu, opakovaně zalila voda z rozvodněné z řeky Loučné.

Zatopená betonová skruž s vyvedenou hadicí, z níž je neustále odčerpávaná voda. Foto je z počátku listopadu, na jeho konci je celé okolí zavezené zeminou, ale voda hadicí ze skruže stále proudí. | foto: Martin Švec

Staveniště poblíž hlavní železniční trati Česká Třebová - Praha se tak ocitlo pod vodou, což mělo vliv na postup prací. Potíže s vodou také zvýší náklady.

Voda zatopila louky nejdříve v červenci, poté znovu v říjnu. Jindy klidná řeka Loučná vystoupala až na třetí stupeň povodňové aktivity. Pro stavbaře, jejichž buňky, nářadí a technika našly zázemí na loukách vedle železniční tratě v Uhersku, to byla komplikace.

„K lokálnímu zaplavení došlo v oblasti estakády již podruhé a v obou případech musely být práce přerušeny v řádu dnů až týdnů,“ uvedl asistent správce stavby Filip Klaubenschalk. 

I přes narušení harmonogramu ale mají stavbaři dokončit stavbu včas. „Došlo pouze ke změně organizace prací zhotovitele,“ doplnil Klaubenschalk. Úsek D35 mezi Časy a Ostrovem má být hotový v srpnu 2022.

Řeka Loučná si kolem Uherska zachovává svůj přírodní charakter s četnými meandry. K vylití ze břehů ji zde nechybí mnoho, jelikož říční koryto je poměrně mělké. 

Most dlouhý 450 metrů povede přes údolí Loučné a její záplavové území. Potíže s vodou při stavbě D35 se přitom v místě daly očekávat. 

MF DNES získala materiály ze 60. let 20. století, z nichž je patrné, že původně navržená trasa dálnice měla vést jinudy a stávající zvolené řešení překročení nivy Loučné není optimální. Dálnice měla koridor překonat o cca šest kilometrů dále poblíž Týnišťka.

„Existují přeložené materiály původních stavebních deníků přípravy a budování železniční trati Praha - Olomouc v letech 1841 – 1845. Již v nich jsou zaznamenány problémy při realizaci stavby tělesa a mostů železniční trati v úseku Zámrsk - Moravany. Jako problém je zde uváděna říčka Mejtka (Mejtnice) dnes Loučná a její záplavové území silně podmáčené i v období sucha,“ uvedl odborník na historii dopravního stavitelství Tomáš Janda.

Podle stavařů je ale železobetonové hlubinné založení mostních pilířů dostatečné. Tzv. piloty (podzemní základy pilířů) sahají do hloubky až 13 metrů. 

„Všechny piloty jsou vetknuty do tvrdého stabilního podloží. Po technické stránce je estakáda navržena a realizována tak, aby nemohla být ovlivněna nahodilými přírodními jevy, jako byly například letošní záplavy,“ podotkl Klaubenschalk.

Pokles estakády je v normě

Celá stavba přitom poklesla, což však neměl na svědomí podmáčený terén. 

„Během stavby samozřejmě dochází při postupném zatěžování nosnou konstrukcí k nepatrným pohybům celé estakády, ale s tím je předem počítáno v rámci nadvýšení konstrukcí. Celá estakáda je pravidelně geodeticky monitorována a všechny dosud zaznamenané pohyby jsou v souladu s realizační projektovou dokumentací,“ dodal Klaubenschalk.

Jisté ale je, že se stavba prodraží. Zhotovitelské sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky, které 14,7 km dlouhý úsek mezi Časy a Ostrovem staví, uplatnilo u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vícepráce. Takzvaných změn během výstavby už sdružení provedlo přes 40. Oproti původní částce narostla cena již o více než 80 milionů. 

Nutno však podotknout, že kvůli problémové vodě jich byl jen zlomek. Ale třeba během listopadu uznalo ŘSD milionové náklady navíc a z věstníku veřejných zakázek je zřejmé, že za ně mohou právě potíže s vodou. 

Vysvětlení dalších milionových částek je přitom stručné, zde například tři důvody: Ve staničení byly zastiženy podzemní vody v úrovni podloží násypu. Byl zde vysoký výskyt podzemní vody. V rámci realizační dokumentace stavby došlo k úpravě odvodnění.

Škody firmě ŘSD neproplatí

Naopak úhradu škod způsobených záplavou staveniště firmy uplatňovat nemohou. 

„V případě záplav nemá zhotovitel v souladu se smlouvou o dílo nárok na dodatečnou platbu. O úhradu případných škod může zhotovitel požádat pojišťovnu, se kterou má uzavřenou smlouvu. Každý zhotovitel musí před zahájením prací uzavřít pojistnou smlouvu na majetkové pojištění, které se vztahuje mimo jiné na povodně, záplavy či jiné živelní pohromy,“ upřesnil Klaubenschalk.

Ještě větší říční přemostění roste na prvním úseku D35 u Opatovic. Tam dálnice povede více než kilometr dlouhým mostem přes Labe. Na rozdíl od Loučné ale tok Labe práce neohrozil. 

„Řeka v místě stavby i přes větší výskyt srážek naštěstí zůstala ve svém korytě, a tudíž výstavba mostu přes Labe nebyla významněji zkomplikována. Výstavba probíhala v souladu s harmonogramem prací a neměli jsme žádná zpoždění,“ sdělil stavbyvedoucí z firmy SMP Karel Strakoš.

Vodu musí stavbaři stále čerpat

Ale zpět k Uhersku. Viditelné potíže dělá voda také na opačné straně kolejí, kde se chystá stavba opěry mostu přes železniční koridor. Původně zde byla louka se soustavou potoků. Přeložení se ale dočkalo jen koryto jednoho z nich. 

Vlivem stavby D35 tak došlo k narušení a změně odtokového režimu. Zprvu volný terén zatížily stovky tun zeminy, jelikož zde stavbaři vrší násep dálničního tělesa, který je vysoký skoro deset metrů. 

Z přilehlé betonové skruže přitom vede hadice, z níž neustále proudí odčerpávaná voda. Zátěž uválcované zeminy na podloží je zkrátka značná. Voda v říjnu také zaplavila na několik dní silnici mezi stanicí v Uhersku a Turovem, což se podle místních nikdy předtím nestalo.

Čerpat vodu ze sklepa musí i sedmaosmdesátiletá majitelka blízkého domu. Ten je od stavby vzdálený zhruba 200 metrů. Dříve tu potíže s vodou neměla, problémy se objevily až se stavbou D35. 

Kromě vody ženu trápí i stavební stroje. Kvůli průjezdu těžkých náklaďáků jí už popraskaly okenní tabulky a trhliny jsou viditelné i na zdech. Vrstva prachu vzedmutá při každém průjezdu naložených i prázdných vozů je patrná na celé zahradě.

Autor: