Stavět dálniční úseky odděleně nemá smysl, uvedl při interpelacích ministr

  10:52,  aktualizováno  16:19
Do konce března by mohl být znám poradce, který státu pomůže projít náročným procesem výběru koncesionáře, jenž za soukromé peníze postaví dálnici D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí. Zaznělo to na půdě Poslanecké sněmovny během ústní interpelace poslance Martina Kolovratníka na ministra dopravy Martina Kupku.

Zprovozněná část dálnice D35 na Pardubicku | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Sdělovat jakékoliv další podrobnosti s ohledem na probíhající zadávací řízení by vhodné nebylo. Já pevně doufám, že toto zadávací řízení doběhne bez potíží a že ani uchazeči následně nepovedou bitvy, které by prodloužily ve výsledku realizaci vyhledání toho koncesionáře,“ řekl Martin Kupka minulý čtvrtek.

Ministerstvo dopravy chce podle Kupky s koncesionářem, který zajistí výstavbu 35 kilometrů dlouhé dálnice i její údržbu po dobu pětadvaceti let, uzavřít smlouvu na přelomu let 2025 a 2026, aby mohl okamžitě začít stavět.

Poslanec Martin Kolovratník stejně jako na loňské dopravní konferenci v Pardubicích zopakoval, že stát by měl první úsek dálnice do Starého Města z projektu PPP vyjmout a začít ho stavět na konci letošního či na začátku příštího roku.

„Úsek už má stavební povolení. Běží mu geologický a archeologický průzkum. Je připravena a vysoutěžena smlouva pro projektovou dokumentaci,“ řekl Kolovratník.

Stavět první úsek v předstihu bez zbylého kousku do Mohelnice, který ještě čeká na vydání stavebního povolení, však podle Kupky nemá moc velké opodstatnění.

Problém s PPP. Může zbrzdit dokončení D35 o několik let, ŘSD by stavělo rychleji

„Je to zhruba dvacetikilometrový úsek, který už neprochází přímo středem intravilánu některé z velkých obcí či měst. Není to případ Litomyšle a není to případ Vysokého Mýta. Pokud bychom dostavěli ten prvotní úsek a vedli od něj přivaděč k současné I/35, úsek by měřil plus minus 20 kilometrů a cesta po něm by do místa kontaktu se silnicí I/35 trvala přibližně 10 minut. Zatímco po současné pětatřicítce trvá 13 minut, ten rozdíl jsou tři minuty,“ řekl během interpelací Kupka a vysvětlil, že jakýkoliv projekt soukromé dálnice bude mít smysl, jestliže její délka bude alespoň 30 kilometrů.

„Pokud by došlo k další komplikaci ve výběrovém řízení, tak by to opravdu znamenalo přehodnotit postup a ty dva úseky oddělit, ale věřím, že ve výsledku se podaří ten PPP projekt zvládnout,“ dodal ministr dopravy k záložní variantě výstavby z národních zdrojů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před pár dny v informačním letáku posunulo dokončení jednoho z posledních úseků dálnice D35 na rok 2030. Tento týden byl však vrácen na rok 2029.