Stavaři se tak přidají ke svým kolegům, kteří v Pardubickém kraji právě s výjimkou Litomyšle staví dálnici D35 od Ostrova přes Vysoké Mýto až po Svitavy. Pokud nedojde k nečekaným problémům, bude za tři roky možné z dálnice D11 u Hradce Králové sjet na souvislý úsek dlouhý 74 kilometrů.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl ve čtvrtek odpoledne oznámil, že poslední nerozestavěný úsek dálnice D35 v úseku Litomyšl–Janov postaví sdružení firem Strabag Silnice a Firesta Fišer, rekonstrukce za cenu 2 789,9 milionu korun bez DPH. Cenovka v soutěži je o více než 1,6 miliardy korun nižší oproti předpokládané vyprojektované ceně. ŘSD v září obdrželo pět nabídek na realizaci stavby v cenovém rozmezí od 2,79 po 3,67 miliardy korun. Sdružení výše uvedených firem podalo tu nejvýhodnější nabídku.
„Na stavbu obchvatu Litomyšle délky 10,4 km je vydáno pravomocné stavební povolení, dokončuje se archeologický výzkum a majetkoprávní příprava,“ sdělil na síti X Radek Mátl. Podle informačního letáku ŘSD bylo na konci listopadu vykoupeno přes 90 procent pozemků.
Dálnice D35: V Pardubickém kraji je vidět v celé své trase, i díky archeologům |
Pokud se neúspěšní žadatelé neodvolají u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ŘSD počítá s rozjezdem prací ještě letos. „Velmi rádi bychom tuto stavbu z hlediska realizace zahájili ještě do konce letošního roku, to znamená do Vánoc. Pokud přijdou námitky, zahájili bychom stavbu až v roce 2025,“ řekl před nedávnem Mátl.
Největší staveniště ve střední Evropě
Na konci roku by tak druhá nejdelší dálnice v Česku mohla být rozestavěna na téměř pětašedesáti kilometrech. Jen v Pardubickém kraji by šlo o více než 40 kilometrů.
Primát nejrozestavěnější dálnice v jednom kraji s podobným počtem kilometrů jako na Pardubicku doteď drží dálnice D3. Ten zanikne před Vánoci, kdy se otevře 28 kilometrů dálnice kolem Českých Budějovic s navazujícím úsekem po Kaplici.
„Z hlediska jedné dálniční stavby bude dálnice D35 prakticky největším staveništěm ve střední Evropě. Vše směřuje k dokončení této dálnice v příštích třech letech,“ řekl generální ředitel ŘSD.
Problémový úsek
Z hlediska přípravy stavby provázely dálniční obchvat Litomyšle největší problémy. Jde o jediný úsek dálnice, jehož přípravu musel dvěma memorandy odblokovat až sám Radek Mátl. V roce 2021 na popud tamních obcí spolků i zemědělců prosadil úpravu trasy, zejména pokud šlo o profil budoucí dálnice. Loni v listopadu uzavřel dohodu s ochránci přírody ze Šumperka, kteří na začátku letošního září podali rozklad proti stavebnímu povolení pro D35 u Litomyšle.
Přestože na obchvatu Litomyšle bylo spojeno územní a stavební řízení, aby se příprava výstavby po komplikacích s projednáváním trasy pokud možno co nejvíce urychlila, zpoždění vůči navazujícím úsekům se stáhnout zcela nepodařilo.
Kromě klasického konvenčního způsobu výstavby probíhá v gesci ministerstva dopravy příprava dvou posledních úseků D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí, které budou vznikat v rámci spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem (PPP). Stavba by měla být zahájená v roce 2026 s dokončením v roce 2029.
Termíny stavby dálnice D35Úseky v Pardubickém krajiOstrov – Vysoké Mýto 6,2 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Tunel Homole 0,8 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Vysoké Mýto – Džbánov 6,0 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 2025) Džbánov–Litomyšl 7,6 km (zahájeno 04/2024, zprovoznění 2027) Litomyšl–Janov 10,4 km (zahájení konec roku 2024, zprovoznění 2027) Janov–Opatovec 11,8 km (zahájeno 05/2023, zprovoznění 2025) Opatovec – Staré Město 16,6 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Úseky v Královéhradeckém krajiÚlibice obchvat 1,6 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Úlibice-Hořice 16,3 km (zahájení 2025, zprovoznění 2028) Hořice-Sadová 10,5 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 2025) Sadová-Plotiště 7,5 km (zahájeno 09/2024, zprovoznění 2026) Úseky v Olomouckém krajiStaré Město – Mohelnice 18,2 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Křelov-Slavonín 3,2 km (zahájeno 02/2024, zprovoznění 2025) Zdroj: ŘSD |