„Kamionová doprava na silnici I/35 je velmi silná. V tomto úseku se riskuje a nebezpečně předjíždí. Je proto stejně důležitý jako obchvaty měst. Bude to další úsek, který výrazně zvýší nejen plynulost, ale hlavně bezpečnost provozu. Na silnici I/35 je řada nehod a v tuto chvíli není bezpečná,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
S rozestavěným obchvatem Litomyšle se tento izolovaný úsek, který je letos nejdelším zprovozňovaným dálničním úsekem v Česku, scelí až v srpnu 2027. Ve směru na Mohelnici nejdříve v roce 2030.
První řidiči ve čtvrtek najeli na dálnici za asistence blikajícího vozu policie ze směru od Litomyšle před obcí Janov, kde vzniklo nové přímé napojení, které nasaje prakticky veškerý provoz ze stávající silnici I/35. To se také hned po otevření projevilo dlouhou kolonou před velkou okružní křižovatkou u Svitav, odkud auta pokračují na Brno nebo Olomouc. Směr od Mohelnice zůstával i po dlouhých minutách téměř prázdný.
U Opatovce je totiž cesta k dálnici trochu kostrbatá. Vede z velkého kruhového objezdu na most přes mimoúrovňovou křižovatku, což i přes dobře viditelné značky může způsobit, že ne všichni řidiči sjedou alespoň v prvních dnech na dálnici. „Snad si zvykneme,“ usmál se jeden z řidičů, který měl v plánu projet si úsek jako jeden z prvních.
D35 je tak v kraji už z poloviny hotová
Zprovozněním dálničního úseku u Svitav se celková délka dálnice D35 v Pardubickém kraj přehoupla přes svoji polovinu. Ze zhruba 94 kilometrů k dnešnímu dni slouží řidičům necelých 50 kilometrů dálnice a do dvou let dalších 25 kilometrů přibude.
Takřka dvanáct kilometrů dlouhá dálnice na rozdíl od v tomto týdnu otevřeného obchvatu Vysokého Mýta neuleví od dopravy žádné obci. Silnice I/35 kopírující dálnici od Gajeru k Opatovci vede od roku 1979, kdy byla přeložena mimo Svitavy, což už tehdy přineslo velký efekt v úspoře času. Krátký obchvat kolem Janova se otevřel v roce 2004.
Úsek D35 Janov Opatovec číslech11 713 m dlouhý dálniční úsek Zdroj: ŘSD |
Přestože cestu nový úsek zkrátí jen o několik málo minut, jeho hlavním benefitem je bezpečnost provozu, neboť původní silniční tah byl místem smrtelných dopravních nehod. Je to jen dva měsíce, co u Gajeru polská řidička z neznámých důvodů vjela do protisměru, kde se střetla s nákladním autem a na místě zemřela.
Na druhou stranu řidiči zvyklí na dvě čerpací stanice na původní silnici budou zklamaní, neboť na novém úseku není ani jedna. S odpočívkou se počítá až na navazujícím úseku u Starého Města u Moravské Třebové.
Lidé v nedalekých Svitavách doufají, že dálnice dopravní situaci ve městě ještě víc zklidní. Přestože město se před dvěma lety dočkalo severojižního obchvatu, mnozí řidiči jedoucí od Litomyšle jezdí dál na Brno přes Mikuleč, Javorník a centrem města. „Dálnice, která nyní bude pár let zdarma, řidiče dovede až k obchvatu. A tak doufám, že tranzitní doprava ve městě, která je stále relativně velká, ubude,“ řekl starosta Svitav David Šimek.
Na rozdíl od jiných úseků prochází dálnice řídce osídlenou krajinou a během příprav nebyla nikomu trnem v oku. Úsek získal hladce územní rozhodnutí už v roce 2018 a problém nebyl ani s výkupy pozemků.
Stavbu komplikovaly klimatické podmínky
Stavba dálnice začala před dvěma a půl lety a stavbaři se museli vyrovnat zejména s drsnějšími klimatickými podmínkami, neboť tento úsek je v Pardubickém kraji nejvýše položeným. Dělníci při výstavbě půlkilometrové mostní estakády, která je nejsložitějším stavebním objektem, museli například vyhřívat stany, aby rychleji zrál beton.
Ředitel MI Roads Zdeněk Ludvík během slavnostního otevření obchvatu vyzdvihl práci všech stavbařů, kteří se na stavbě za posledního dva a půl roku pohybovali.
„Zejména bych chtěl poděkovat zhotovitelskému týmu, který zde pod výborným vedením Kláry Šemberkové a Honzy Jelínka odvedli skvělou práci,“ řekl a připomněl pár technických detailů.
„Máme za sebou stavbu 13 mostů. Osmipólovou 450 metrů dlouhou estakádu, kterou jsme prováděli unikátní technologií podélného výsuvu, jsme nemuseli stavět pomocí podpůrné skruže a umožnili jsme tak plynulý provoz na stávající silnici I/35. Co se týká zemních prací, museli jsme vytěžit, přesunout a uložit do nových násypů 1 200 000 kubických metrů zeminy, což je pro představu asi 150 000 plně naložených tatrovek. Do nových vozovek jsme uložili 400 tisíc tun štěrku a 180 tisíc tun asfaltu,“ shrnul Ludvík včas provedené práce.
Otevírají se dva nové úseky D35. Uleví dopravě ve Vysokém Mýtě a u Hořic![]() |
Stavbu uspíšil i fakt, že se povedla koordinace mezi ŘSD a Správou železnic, která kvůli uzavřené modernizované trati u Blanska umožnila v předstihu vybudovat nový železniční most na koridoru Česká Třebová – Brno.
Zajímavostí je u Mikulče i ekodukt nad dálnicí, po kterém se může volně procházet zvěř migrující přes Javornický hřeben. Kromě dálnice je most pro zvěř i na přiléhající silnici I/35.
Úsek dálnice z Janova do Opatovce postavilo sdružení firem MI Roads a Doprastav. Vyšel na 2,9 miliardy korun bez DPH. Řidiči po něm mohou jezdit bez dálniční známky do doby, než bude v roce 2027 napojen na obchvat Litomyšle.
O dálnici na leasing se rozhodne před létem
Stavět se ještě nezačalo na navazujícím úseku mezi Svitavami a Mohelnicí, který se stát rozhodl vybudovat formou PPP, tedy ve spolupráci soukromého a veřejného sektoru.
Ačkoli Ministerstvo dopravy loni předpovídalo, že proces podávání nabídek bude zahájen v polovině letošního roku, dnes je kvůli komplikovanosti celé stavby, vyjasnění rizik a smluvní dokumentace, jasné, že dřív než na jaře nebude koncesionář vybrán.
„Poslední kolo bude v rámci soutěžního dialogu vyhlášeno v lednu a mělo by proběhnout tak, aby v únoru nebo v březnu mohlo být vyhodnoceno,“ přiblížil poslední fázi soutěže na koncesionáře bývalý ministr dopravy Martin Kupka, který se účastnil zprovoznění dálnice.
„Poslanecká sněmovna by finálního vítěze měla schválit před koncem následujícího pololetí, tedy nejpozději do června příštího roku. K podpisu smluv a zahájení stavby by mělo dojít nejpozději v druhém pololetí příštího roku,“ dodal.







