Rok po otevření zatím posledního úseku dálnice D35 z Časů do Ostrova chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznit nový úsek silnice I/36 z Časů do Holic, který bude důležitým propojením mezi novým úsekem D35 a silnicí I/35.
Stávající silnice I/36 nyní nasává dopravu z obou pětatřicítek. Bezpečná není. V „houpácích“ před Holicemi chybí odbočovací pruhy jednak do Komárova a jednak do Horních Ředic. Silnice je navíc úzká a místy má rozbité krajnice. Přivaděč z Časů do Holic dlouhý tři a půl kilometru uleví okrajové části obce Horní Ředice a zbaví řidiče velmi ostré zatáčky a jedné velmi nepříjemné křižovatky.
V kopcích na poli před Holicemi stavební stroj v pondělí zakládal jeden ze dvou mostů. Dělníci tam až do hloubky 18 metrů betonují piloty. „Založení mostů je jedna z technologií, kterou můžeme dělat i v tomto období. I když teď není stavební sezona, dokážeme stavět, pokud to technologie dovolí, i v lednu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Nový přivaděč I/36 v číslech3,5 200 11 70 |
Silničáře by nyní mohl zastavit mráz. „Limitující bude, až beton, který na betonárce zaděláváme horkou vodou, nedovezeme v předepsané teplotě. Betonáž provádíme do země, která není úplně promrzlá, zatím jen do deseti centimetrů, technologie tak může pořád běžet,“ sdělil hlavní stavbyvedoucí firmy Strabag Ivan Nehera.
I když počasí dovoluje silničářům pracovat i v zimě a s předstihem, otevření celého přivaděče urychlit nemohou. „Tato stavba není technologicky složitá, ale musíme ji koordinovat s dopravními stavbami, které má na starosti Pardubický kraj,“ uvedl Stanislav Král z odboru výstavby na pardubické pobočce ŘSD.
Dodal, že kraj buduje obchvat Dašic, v plánu je i další související stavba směrem na Horní Roveň. „My nemůžeme uzavřít celý kraj. Komunikace se budou střídavě uzavírat, aby byla zajištěna bezproblémová obslužnost celého území,“ ujistil Stanislav Král.
Silničáři naposledy řidičům v Pardubickém kraji dali do užívání nový úsek D35 z Časů do Ostrova. Nyní vylepšují i silnice, které k němu míří. A mezi nimi i novou I/36. „Všechny tyto komunikace jsou tu od toho, aby na bezpečnou dálnici bezpečně dovedly provoz, který má vést po tranzitní trase tak, aby nezatěžoval zdejší region,“ řekl Rýdl.
ŘSD chce v tomto roce na linii D35 zahájit další čtyři stavby. „Máme zhotovitele záchranného archeologického výzkumu na následujících třech úsecích, se zahájením terénních prací počítáme v březnu, podle toho, jak dovolí klimatické podmínky,“ podotkl Král.
Z Ostrova do Vysokého Mýta začínají silničáři s prací na přeložce plynovodu, která předchází výstavbě tunelu Homole. „Co se týká Homole, zde probíhá užší výběrové řízení, které by mělo být dokončeno zhruba v polovině letošního roku, v druhé bychom na výstavbě tunelu zahájili samotné práce,“ uvedl Král.