iDNES.cz

Dálniční přivaděče máme připravené, tvrdí kraj. Skluz přesto naberou

  13:58
Lidé v Pardubickém kraji se letos a příští rok dočkají nové dálnice D35, ale nových přivaděčů, které by ochránily obce u dálnice, zatím ne. Kraj teď získal pravomocné stavební povolení na obchvat Rokytna. Stejné razítko pro obchvat Dašic chce mít do měsíce. Tvrdí, že má pod kontrolou i klíčové pozemky. Obě stavby by se tak už konečně mohly rozjet.

První řidiči vjedou na necelých 13 kilometrů dálnice v úseku Opatovice nad Labem - Časy v polovině prosince. | foto: ŘSD

Do jejich dokončení budou po otevření dálnice tranzitní dopravou obyvatelé trpět. Jak dlouho budou čekat na nové silnice, se rozhoduje právě nyní. 

„Stavební povolení na obchvat Rokytno–Býšť je v právní moci,“ potvrdil náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michal Kortyš (ODS).

V Pardubickém kraji bude letos v prosinci otevřen první úsek dálnice z Opatovic do Časů. Ve stejný okamžik zasáhne tranzitní doprava obec Rokytno. Na trase budoucího obchvatu zatím provádějí výzkum archeologové.

Druhý úsek dálnice z Časů do Ostrova bude otevřen o rok později, což znamená i o rok delší čas na přípravu druhého klíčového přivaděče, který bude tvořit obchvat Dašic, jehož vedení je díky záchrannému archeologickému výzkumu v terénu také už vidět.

Přípravy obou staveb byly v minulosti doprovázeny zprávami hejtmanství, jež se hemžily termíny, které se ale vždy ukázaly být iluzí. Mimo jiné kvůli tomu, že se kraji nedařilo získat potřebné pozemky.

Kraj uzavřel klíčovou dohodu o pozemcích

V případě obchvatu Dašic Pardubický kraj od roku 2019 chystal vyvlastnění pozemků společnosti Loučná Dašice, která má ve vlastnictví nebo užívání 22 234 metrů čtverečních potřebné půdy, což je 18 procent celkové plochy obchvatu Dašic. Společnost se navíc odvolala proti stavebnímu povolení a neumožnila ani na svých pozemcích archeologický výzkum.

Trasa budoucí dálnice D35 v úseku Opatovice-Časy.

Letos v létě zástupci kraje i společnosti Loučná Dašice uzavřeli dohodu, která by měla umožnit obchvat vybudovat. 

„Ze strany družstva je už podepsána a obsahuje i klauzuli ohledně prodeje pozemků na navazující stavbě přeložky silnice II/322 Černá za Bory – Dašice a stažení odvolání proti vydanému stavebnímu povolení,“ uvedl Kortyš. Dodal, že nyní zbývá získat malé pozemky od tří vlastníků.

Pokud jde o výkupy pozemků pro obchvat Rokytna, je třeba koupit pozemek od posledního vlastníka.

„Už to vypadá, že se pozemky nakonec vyřeší. Teď už zbývají jen jednotky,“ uvedl hejtman Martin Netolický (3PK).

Stavba zabere necelé dva roky

Pardubický kraj by tak teoreticky mohl příští rok budovat obě silnice. Tyto akce potřebují necelé dvě stavební sezony.

Připravovaný úsek nové dálnice D35 z Časů do Ostrova.

Rokytno a Býšť má ochránit před tranzitní dopravou nové asi čtyřkilometrové propojení, které motoristy z mimoúrovňové křižovatky u Rokytna přivede až na stávající I/35 mezi Býští a Chvojencem. Odhadovaná cena se pohybuje kolem tří set milionů korun.

Obchvat Dašic má měřit tři kilometry a stát kolem půl miliardy korun. Navázat na něj má přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která bude tvořit obchvat Zminného. Bez těchto silnic se tranzitní doprava sjíždějící od příštího roku z nově postaveného úseku dálnice D35 Časy–Ostrov povalí Dašicemi i osadou Zminný do průmyslové zóny v Černé za Bory a opačným směrem.

Příprava stavby obchvatu Zminného je ale stále na počátku. Správa a údržba silnic Pardubického kraje totiž musela nejdříve prosadit změny příslušných územních plánů a nyní čeká na uzavření procesu EIA, při němž se posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

zpět na článek