Cyklobusy vozily jen vzduch, Pardubický kraj většinu linek na sezonu zruší

  7:58
Pardubický kraj hodlá zrušit čtyři ze sedmi cyklobusových linek, které pravidelně od konce května do září vozí výletníky i jejich bicykly po celém regionu. Cyklobusy v Pardubickém kraji fungují už sedmnáct let. Zájem o ně však klesá.

ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

„Z hlediska přepravy kol byl průměrný zájem o cyklobusy velmi nízký, v průměru vycházelo jedno přepravené kolo na jeden spoj,“ uvedl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták. Na 56 tisíc ujetých kilometrů připadalo 12 tisíc cestujících.

V jízdních řádech tak letos bude chybět cyklobusový spoj Pardubice – Polička, dále Litomyšl – Staré Město, linka spojující Moravskou Třebovou a Vysoké Mýto a nakonec i linka Polička – Dolní Morava. Škrty by měly přinést úsporu milion sto tisíc korun, sdělil kraj v odpovědi na otázky MF DNES. Pardubický kraj loni doplácel na provoz cyklobusů 1,7 milionu korun, místní samosprávy se podílely částkou 330 tisíc korun.

Lidé, kteří mají na starosti cestovní ruch, čekali podobné omezení už dlouho. Řidiči autobusů totiž často jezdili se zapřaženým vozíkem na kola zbytečně. „Před deseti lety si pamatuju, že cyklobus jezdil naplněný z půlky. Když jsem jel naposledy, byl skoro prázdný. Jelo jen pět lidí a nebyli to ani cyklisti. Mrzí mne to, ale trend využití cyklobusů je dlouhodobě klesající,“ řekl Ondřej Král z informačního centra v Poličce.

Proč zájem klesá? Podezřelými jsou elektrokola

Proč lidé v kraji přestávají využívat cyklobusy, je možné se jen dohadovat. V Česku jsou místa, kde je poptávka po cyklobusech či cyklovlacích stále velká.

Ondřej Král soudí, že zlom nastal za covidu, kdy lidé přestali spoléhat na hromadnou dopravu a naučili se přepravovat kola vlastními auty.

Přehled linek cyklobusů

  • Lanškroun Česká Třebová Ústí nad Orlicí – Žamberk Deštné v Orlických horách
  • Litomyšl Vysoké Mýto – Choceň – Žamberk Deštné v Orlických horách
  • Pardubice – Holice Borohrádek – Rychnov nad Kněžnou Deštné v Orlický horách

Vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu Městského úřadu Litomyšl Michaela Severová si myslí, že za nižším zájmem může být nástup elektrokol.

„Je možné, že cyklobusy jsou v těchto oblastech překonanou záležitostí, protože roste počet lidí, kteří mají elektrokola a k těm atraktivitám si dojedou sami. Navíc elektrokolo je drahá věc a zaznamenali jsme obavy lidí dávat je na vozík,“ uvedla Severová, která zastupuje město ve sdružení Českomoravské pomezí.

Právě toto seskupení před lety provoz cyklobusů spustilo, později se o provoz postupně začal starat Pardubický kraj. Ten nyní síť linek zeštíhlí.

„Nebudeme provozovat celkem čtyři linky, dvě budou pokračovat beze změn a u jedné dojde ke změně trasy. Po vyhodnocení dat za rok 2024 uvidíme, zda dojde k návratu některých linek nebo dalším změnám. U letos nenasazených spojů se ekonomicky nevyplatí ani alternativy jako například dodávka,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš (ODS).

Nic by se tak nemělo měnit na dvou cyklobusových linkách spojujících Deštné v Orlických horách s Lanškrounem a s Litomyšlí. Třetí linka do Deštného nebude už začínat v Chrudimi, ale nově až v Pardubicích.

„Máme k dispozici detailní rozbor využití linek na jednotlivých zastávkách dle sčítání ze strojků ve vozidlech. Zastavování dává smysl zejména u tradičních mnohaletých spojů především do Orlických hor s cílovou stanicí na Šerlichu. Přestože cyklistů nebývá příliš mnoho, využití pěšími turisty je solidní. I to je ovšem z velké části závislé na počasí,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM/3PK)

Řada lidí však v sezoně cyklobusy využívala pro běžné cesty a teď jim pravděpodobně budou chybět. Kraj slibuje, že za ušetřené prostředky posílí některé „klasické“ autobusové spoje. „Týká se to například linek Pardubice – Chrudim, Chrudim – Seč či Litomyšl – Česká Třebová a bude to součástí změny jízdních řádů v letošním roce,“ uvedl Kortyš.

Svůj cyklobus má také hlavní město. Linka 147 jezdí z Dejvické na Výhledy: