Výluka měla přinést nové zastávky, lidé ale budou muset do autobusů znovu

  5:10,  aktualizováno  16:11
Třítýdenní výluka na regionální trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi měla tento měsíc přinést rekonstrukce zastávek na trati i opravy přejezdů. V Náměšti na Hané vyhlíželi novou venkovní čekárnu i vyšší nástupiště, na které chtěl městys navázat chodníky. Na větší úpravy ale zatím nedošlo. Lidé jsou rozčarovaní, náhradní autobusy podle nich jezdily zbytečně.

Třítýdenní výluka na trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi měla přinést rekonstrukce zastávek i opravy přejezdů. Od 1. do 20. listopadu byly naplánované například přestavby olomouckých zastávek Smetanovy sady a Hejčín. | foto: Ondřej Zuntych, MF DNES

Od 1. do 20. listopadu byly naplánované například přestavby olomouckých zastávek Smetanovy sady a Hejčín. Při výluce měli dělníci také zvednout nástupiště do úrovně 55 centimetrů nad koleje, což by cestujícím usnadnilo nástup do vlaku.

Právě výrazný výškový rozdíl mezi nástupištěm a dveřmi vlaku čelil minulý rok po nasazení souprav Stadler kritice.

V Hejčíně mimoto předpokládali, že bude opraven přejezd v Tomkově ulici, na jehož špatný stav si řidiči stěžují.

„Tomkova je velice vytížená ulice. Městu supluje takzvaný severní spoj, který neexistuje a nikdy existovat nebude, a proto tudy jezdí strašně moc aut. Přejezd je navíc u křižovatky, takže když se na něm vytáčejí dlouhé nákladní vozy, trpí a nestačí jen díry vyspravit asfaltem,“ řekl člen komise městské části Aleš Vánský.

Se Správou železnic o opravě v posledních měsících několikrát jednal. „Byli vstřícní, nicméně v dubnu se vymluvili na počasí a teď že nejsou finance. Oprava přejezdu je naplánovaná spolu se zastávkou, takže samostatně udělat nešla. Jsme zklamaní. Navíc se ozývali lidé, že nikde nebyly zveřejněné uzavírky. Nejsem si jistý, jestli nás někdo netahá za nos,“ dodal.  

Autobusy jely výrazně pomaleji

Jízda náhradními autobusy znamená více času na cestě. Do Náměště na Hané dojede vlak za 39 minut, zatímco výlukový jízdní řád uvádí 68 minut. A to přesto, že v něm v posledních letech pravidelně chybí zastávka Smetanovy sady.

Autobusy totiž musejí trasu mezi Příkazy a Senicí na Hané objíždět po silnici na Litovel a čas roste i při cestě v provozu v Olomouci.

„Všichni jsme se těšili, až se udělá přejezd, budou tam závory, upraví se nástupiště, ale skutek utek. Dělali nějakou údržbu, ale že by to bylo na trati nějak vidět, to jsem si nevšimla,“ sdělila starostka městysu Marta Husičková.

Investice předpokládaly zhruba 25 milionů korun. „Na úpravy jsme chtěli navázat chodníkem směrem od nádraží, ale teď nemáme na co. Měla být hezká čekárna, dnes tam máme takovou salaš. Snad příští rok?“ komentovala starostka provizorní přístřešek pro cestující.

Nebylo to zbytečné, brání se Správa železnic

Nové olomoucké zastávky měly přijít přibližně na čtrnáct milionů korun, v Náměšti byla předpokládaná cena zhruba pětadvacet milionů. Redakce MF DNES požádala Správu železnic v pondělí o vyjádření, společnost ho ale zaslala teprve ve čtvrtek odpoledne.

„Při přípravě rekonstrukce zastávek Olomouc-Hejčín a Olomouc-Smetanovy sady došlo k citelné prodlevě na straně města, podle našich informací kvůli omezením spojeným s epidemií koronaviru a závažným kybernetickým útokem. Zdržení se nakonec nepodařilo dohnat, společné územní a stavební řízení této investiční akce v současné době na Drážním úřadě ještě pokračuje,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

I přes odložení rekonstrukce nástupišť podle něj ovšem opravy a údržba trati proběhly ve větším rozsahu, než se plánovalo původně.

„V celém úseku byl upravený profil štěrkového lože, které bylo rovněž na části trati odbagrováno a vyčištěno. Zrealizovaly se výměny pražců, výměny defektoskopicky vadných kolejnic, svařování, vložkování a rovněž opravy lokálních závad v geometrické poloze koleje,“ vyjmenoval.

Ve stanicích Horka nad Moravou a Senice na Hané jsou nově opravené vybrané výhybky a dostalo se také na čištění příkopů, úpravy svahů a ošetření zeleně.

„Správa železnic se vždy snaží využít termíny potřebných výluk jak pro investiční akce, tak pro nutné opravné práce na trati. Jejich souběh umožňuje zkrátit na minimum omezení pro cestující,“ reagoval Gavenda na výtky cestujících, že náhradní autobusová doprava jezdila tři týdny zbytečně.

Pro odložené rekonstrukce chce Správa železnic využít termín další plánované výluky v červnu příštího roku.

Záchrana nádraží

Budova náměšťského nádraží je roky mimo provoz, přibližně posledních pět let se o její záchranu snaží nadšenec Martin Kašpar. Podařilo se mu zastavit chystanou demolici, později založil spolek Nádraží Náměšť a také sbírku na odkup nádraží.

Podle jeho informací měla jít budova do prodeje právě po rekonstrukci zastávky.

„Řešila se forma prodeje, převod na obec ministerstvo dopravy zamítlo, ale ještě jednou to zkusíme, je to pro nás nejschůdnější varianta, jak nádraží získat. Pak by byla veřejná soutěž a tam je to o tom, kdo dá víc,“ odkazuje na znalecký posudek z roku 2019 stanovující cenu 550 tisíc korun.

Do bývalého nádraží stojícího nedaleko tamního zámku by chtěl spolek umístit kavárnu, muzeum lokálky související s průmyslovými podniky, a kromě kulturních akcí uvažuje také o půjčovně kol nebo ubytování pro turisty.

Členové spolku teď čekají na dopis od Správy železnic, že jde budova do prodeje. Nejdříve ale bude muset prodej schválit vláda.