Kolony zmizí ze západního okraje Olomouce za dva roky, začala dostavba obchvatu

  11:50
Odšpuntování Olomouce. Tak včera při slavnostním zahájení dostavby západního obchvatu krajského města popisovali řečníci skutečnost, že přibližně za dva roky se z dnešních více než osmnácti tisíc aut denně většina vyhne nechvalně známé kruhové křižovatce poblíž hypermarketu Globus. Nový dálniční úsek je nezbytný i kvůli budování celé dálnice D35.

Křižovatku rozdělující D35 dobře znají místní i mnoho řidičů odjinud. Kdo může, raději se jí hlavně ve špičce kvůli častým a velkým kolonám snaží vyhnout.

„Začátkem stavby začíná zanikat ‚marketingová značka‘ špuntu u Globusu, která ale nikomu z nás nebude chybět. Řada řidičů se naučila kruháč objíždět a zatěžovat cesty v přilehlých obcích a místních částech,“ podotkl olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO).

„Také se snad konečně podaří ulevit od průjezdů zejména těžké nákladní techniky, proti níž jsme jako město museli v posledních letech bojovat. Ne všechny bitvy jsme však vyhráli,“ dodal.

Současná silnice ve směru na Mohelnici se po dokončení obchvatu napojí za sjezdem na Křelov-Břuchotín na „starou“ cestu na Litovel. Zklidnění očekává i zmíněná blízká vesnice, jež se dostala i do názvu stavební etapy Křelov-Slavonín.

„Jsme rádi, že se podařilo projekt dokončit. Je to přínos i pro nás, protože jsme dotčeni různými objížďkami a problémy s dopravou. Věříme, že se podaří od nás dopravu stáhnout. Při budování mají navíc vzniknout protihlukové stěny, stavba má být zapuštěna do terénu a bude rovněž dál od obce,“ připomněl starosta Křelova David Šafář (za STAN) zdroje dřívějších sporů o vedení trasy.

Výsledkem bylo, že ačkoli západní obchvat Olomouce začal sloužit už v roce 2007, kus dálnice kolem křelovského fortu zůstával jen v plánech. Od té doby trvá provizorní řešení v podobě rondelu.

Úsek má být hotový nejpozději za 26 měsíců

„S obcí Křelov se bojovalo o podobu trasování, a bohužel tak stavba nevznikla při budování obchvatu Olomouce. Do roku 2016 přípravy stály. Pak se podařilo vše nachystat v poměrně rychlém čase,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl ke stavbě vysoutěžené za 838 milionů korun. Zakázku získalo sdružení firem Eurovia CS a M-Silnice.

Mapa trasy chybějícího úseku západního obchvatu Olomouce, na jehož dostavbu se čekalo 17 let. Pro zvětšení klikněte.

Důležité bylo získání nového vyhodnocení vlivu na životní prostředí v roce 2018. „Oproti šesti letům příprav je samotná výstavba několikanásobně kratší, úsek bude zprovozněn nejpozději za 26 měsíců,“ slíbil Mátl.

„Pro českou dálniční síť je i těch 3,2 kilometru velmi důležitých, stavba zvýší plynulost a bezpečnost dopravy celé oblasti. Musíme počítat s tím, že intenzita bude narůstat, a to o pět až deset tisíc vozidel po dostavění D35 v celé podobě,“ dodal. Podle ŘSD je reálné zprovoznit celou dálnici D35 v roce 2029.

„Po letech odkladů se stává skutečnou prioritou, jak jsme slíbili v programovém prohlášení. Mezi Hradcem Králové a Olomoucí je společně s nyní zahájeným úsekem ve výstavbě 21 kilometrů a letos zahájíme dalších 25 kilometrů včetně tunelu Homole. D35 tak přebere po dálnici D4 štafetu nejrozestavěnější dálnice v republice,“ podotkl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Rozšíření stávající části je prozatím odloženo

„Pětatřicítka“ je podle něj stěžejní prioritou Česka. „Potřebujeme nutně ulevit D1. Stavební povolení máme v tuto chvíli pro první úsek mezi Opatovcem a Starým Městem, pracujeme na povolení pro zbývající část mezi Starým Městem a Mohelnicí. Zároveň připravujeme možnost financování formou PPP projektu (spolupráce soukromého a veřejného sektoru – pozn. red.),“ řekl ministr.

Poradce, jenž dodá potřebné podklady pro vyhlášení veřejné soutěže na spolupráci, chce stát vybrat do poloviny letošního roku. „Pak dojde na hledání partnera, který bude místo státu investovat, zároveň zajistí výstavbu dálnice a její údržbu po dobu 25 let,“ doplnil Kupka.

Oproti novým úsekům zůstane ten už existující mezi Olomoucí a Mohelnicí v současné podobě užšího čtyřpruhu.

„Zatím počítáme jen s částečnou modernizací, výstavbou zálivů a opatřeními dílčího charakteru. S kompletní přestavbou na širší uspořádání nyní ne. Samozřejmě to není ideální a časem se k tomu bude potřeba vrátit, aby vznikl širší odstavný pruh. Osobní vůz se dnes na krajnici jakž takž vejde, ale nákladní už zasahuje do jízdního pruhu,“ přiblížil Mátl.

ŘSD nyní v Olomouckém kraji taktéž připravuje obchvat Šternberka, pro který se pustilo do zajišťování pozemků. Má ulevit přetíženým ulicím, část místních ale proti vybrané trase protestuje.

14. srpna 2023