Centrum historických vozidel v Olomouci dnes a v sobotu ožívá setkáním legendárních lokomotiv, které dosud jezdily na původním československém železničním tahu z Prahy až do Čierné nad Tisou.
Na paprscích olomoucké výtopny se představují elektrické lokomotivy s přezdívkami jako Bobina, Banán, Peršing nebo Bastard. Právě Bastard 371.005 dnes vedl z Prahy do Olomouce svůj poslední nostalgický expres. V sobotu jsou v plánu jízdy zvláštních vlaků v okolí Olomouce a v neděli pak speciální expres do Prahy v čele s Bobinou E499.085.
Se slzou v oku se většina železničních fanoušků bude loučit hlavně se stroji řady 151, které patří k nejznámějším lokomotivám, které na rychlíkových tratích jezdily. Výrobce lokomotiv Škoda Plzeň jich v roce 1978 zkonstruoval 27 kusů. Byly určené pro těžké dálkové rychlíky a expresy na prvním elektrifikovaném železničním tahu socialistického Československa z Prahy na východ Slovenska.
Jezdily bezmála půl století
„Tento typ lokomotiv z roku 1978 odvedl pro Československé státní dráhy a později pro České dráhy velký kus práce. Dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Lokomotiva s přezdívkou „Banán“ byla schopna utáhnout v náročných úsecích s větším převýšením v oblasti Beskyd a Tater více než 600 tun těžký expres s patnácti nebo šestnácti vozy bez pomoci další lokomotivy.
Před lety prošly tyto stroje náročnou modernizací, která zlepšila především jejich rychlostní parametry. „Banány“ tak byly schopné jezdit po výstavbě koridoru Praha–Ostrava rychlostí 160 kilometrů za hodinu.
Od nového jízdního řádu 2025 je na koridoru z Prahy na východ republiky nahradily úplné nové lokomotivy Siemens Vectron.
„Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích,“ doplňuje Ješeta.
Velká část lokomotiv, které budou o víkendu k vidění v Olomouci ale naštěstí nepůjde do šrotu, jen se z tratí s výhradním provozem zabezpečovače ETCS přesunou na jiné. Na prvním koridoru je už ale neuvidíme.