Užijte si Jeseníky i jejich gastro. Hory doporučuje i Lukáš Hejlík

  5:34
Do regionu lákají návštěvníky po loňských ničivých povodních i známí influenceři. Krajská centrála cestovního ruchu s jejich pomocí posiluje rostoucí trend výletů za gastrozážitky, propaguje však i lázně, rozhledny nebo cyklostezky.

Díky kvalitě a rozmanitosti místních podniků si podle Lukáše Hejlíka lidé v Brně mohou připadat jako na dovolené. O zdejší gastroscéně napsal knihu Brno 100. | foto: Adriana Fialová

„Lákáme na léto lidi z celé České republiky. Díky podpoře kraje to letos máme zesíleno spoluprací s opravdu významnými influencery na Instagramu,“ uvedl ředitel Centrály cestovního ruchu Olomouckého kraje Radek Stojan.

„Můžu zmínit Lukáše Hejlíka či profil Úžasná místa, jeden z nejsledovanějších vůbec na českém Instagramu, jenž aktuálně zve do Jeseníků na letní dovolenou,“ doplnil.

„Jestli si nějaké hory zaslouží letos vaši návštěvu, tak to jsou Jeseníky, které loni zasáhly povodně, a tak potřebují turisty jako sůl,“ zve účet Úžasná místa třeba k návštěvě Rejvízu a Velkého mechového jezírka, Rysí skály, Vřesové studánky, Poštovní štoly, zámku ve Velkých Losinách či tamních termálů a přidává i návrhy na ubytování.

Populární Hejlík už v kraji navštívil řadu podniků, se zaujetím doporučuje třeba Šumperk. „Kdykoliv mi někdo v různých regionech Česka říká, že by to na malém městě nešlo, tak já na to vždy odpovídám ‚Šumperk‘,“ řekl k úspěšným provozovatelům tamních podniků, jako je sendvičárna, koktejlový bar, pivotéka či zážitková gastronomie.

Havaji odzvonilo, v Liberci pečou dubajskou pizzu. Úlet, říká foodbloger Hejlík

Olomouc zase oslovila ke spolupráci youtubera jménem Lukefry a vznikl tak zhruba dvanáctiminutový propagační spot. „Zdaleka jsem nestačil ukázat všechna zajímavá místa, těch je v Olomouci mnohem více,“ poznamenal Lukefry.

Univerzita spolupracuje s Rubešem a Mikulkou

Na Hanou pozvala v minulosti Univerzita Palackého i známou youtubovou dvojici Janek Rubeš a Honza Mikulka tvořící pod značkou Kluci z Prahy. „Na univerzitě by byli rádi, kdybyste přijeli nejen jako turisté, návštěvníci, ale také jako budoucí studenti a studentky,“ vysvětluje ve videu Rubeš.

Síly online propagace si všímá právě akademické prostředí. Letos byla na Mendelově univerzitě v Brně obhájena bakalářská práce Vliv sociálních médií a influencerů na rozhodování turistů při výběru destinace v Olomouckém kraji.

Ta uvádí, že v případech, kdy krajská centrála cestovního ruchu spolupracovala s foodblogery, outdoorovými tvůrci nebo rodinnými travel influencery, měla zveřejněná videa a fotografie oproti běžným příspěvkům výrazně větší ohlas.

„Konkrétně šlo o spolupráci s rodinným instagramovým účtem Úžasná místa, kde manželský pár s dětmi sdílel zážitky z Jeseníků v zimní sezoně. Využívali běžkařské trasy, sjezdovky, aktivně propagovali skiareály, ubytovací a gastronomické služby.

Dalším profilem je Behomsvetom, kde influencerka Tamara Zajacová prezentovala běžkařské trasy a turistické chaty na Jesenicku,“ zmiňuje autorka Anděla Drápalová významnější příklady.

Na sítích lze narazit také na profil Majknacestach, kde cyklista Michal Kamermeier ukazuje v regionu trasy pro horská i silniční kola.

Ohlas u mladších ročníků

Kromě dosahu se autorská videa odlišují i svým vyzněním. „Působí přirozeněji, doporučení influencerů probíhá často takovou formou, kdy sledujícím vykládají o osobních zážitcích, zkušenostech a pocitech,“ shrnuje Drápalová.

Ta v dotazníkovém šetření zjišťovala, jak silný mají sítě vliv. Oslovila 206 lidí, v naprosté většině se jednalo o představitele takzvané generace Z, tedy lidi narozené v letech 1996 až 2010.

Z poloviny šlo o studenty a studentky, respondenti pocházeli převážně z Olomouckého kraje. Z výsledků jí vyplynulo, že sociální média a influenceři hrají v rozhodování turistů při výběru destinací v kraji významnou roli. Lidé se sítěmi inspirují, a to i TikTokem, který kraj neprovozuje.

„Za hlavní důvod lze považovat trend digitalizace a vliv médií. Lidé vyhledávají autenticitu a rádi se inspirují zkušenostmi jiných. To jim dokážou zprostředkovat influenceři. Většina respondentů spadala do věkové skupiny 18 až 35 let, což je skupina, která je na sítích nejaktivnější,“ podotýká autorka.

Jelikož z průzkumů vychází, že jídlo a pití je pro mnoho lidí hlavní motivací někam vyrazit, uspořádá hejtmanství na přelomu srpna a září na pěti místech gastrofestivaly regionálních potravin Chutě kraje.

Budou v Přerově, Prostějově, Šumperku a Jeseníku, a to vždy v neděli. Výjimkou je Náměšť na Hané, kde akci spojí s Dožínkami Olomouckého kraje v sobotu 6. září. Jako moderátorku organizátoři domluvili herečku a autorku kuchařek Markétu Hrubešovou.

„Mobilní obrazovky se staly cestovním katalogem“

Spolupráci s influencery přibližuje ředitel Centrály cestovního ruchu Olomouckého kraje Radek Stojan. „Máme poměrně dobrý obrázek o tom, že influencer marketing má skutečný dopad a hlavně, že se vyplatí,“ říká.

Se kterými influencery Olomoucký kraj spolupracuje?
Spolupracovat s influencery jsme začali teprve nedávno, z důvodu nižšího budgetu na marketing. První spolupráce byla v loňském roce s Lukášem Hejlíkem v rámci Gastro příběhů, v nichž vyzdvihuje top subjekty, které stojí za to navštívit.

V letošním roce nám náš budget umožnil navázat spolupráci s Úžasnými místy, za což jsme velice rádi. Jednalo se o dvě vlny spolupráce, zimní a letní, kde byl zásah obrovský. V zimní sezoně proběhl další influencerský trip ve spolupráci s CzechTourismem s profilem Behom svetom – běžkování v Jeseníkách. A v květnu s Majkem na cestách, kde byla spolupráce zaměřena na cykloturistiku v Olomouckém kraji. Ukázal krásy Cyklostezky Bečvy, Prostějovska, Hvězdné cyklostezky prodloužené do Uničova, Ochutnej Moravu na kole a část Čarodějnické cyklotrasy. V červnu jsme se ve spolupráci s Rychlebskými stezkami zapojili do influencerského tripu kanadského influencera Marka Matthewse, který navštívil místa zaměřená na MTB cyklistiku.

Jsou v současnosti influenceři pro oslovování potenciálních návštěvníků regionu už nezbytnou součástí marketingu?
Ano, influenceři se v současnosti stávají nedílnou součástí marketingové strategie destinací, a to nejen u nás, ale i v ostatních krajích. Trend je jasný, velká část lidí dnes tráví hodně času na sociálních sítích a čerpá inspiraci právě od tvůrců, kterým důvěřují a s nimiž se ztotožňují. Mobilní obrazovky se staly novým cestovním katalogem, a proto je přirozené, že regiony využívají spolupráce s influencery k tomu, aby představily své atraktivity přirozenou a autentickou formou.

Influenceři dokážou velmi efektivně přenést zážitek z místa svým sledujícím, ať už jde o tipy na výlety, lokální gastronomii, ubytování nebo kulturní akce. Zásadní je navíc to, že jejich obsah nepůsobí jako klasická reklama, ale spíše jako doporučení od známého, což zvyšuje důvěryhodnost sdělení. Tento přístup se osvědčuje i v dalších krajích, kde kolegové aktivně navazují spolupráce s různými typy influencerů od mikroinfluencerů až po známé tváře s vysokým dosahem. Důležité je vždy najít takové osobnosti, které se tematicky hodí k charakteru regionu, danému tématu a dokážou oslovit cílovou skupinu, kterou chceme přilákat.

Do jaké míry ovlivňujete destinace, které se ve videu objeví? Cílíte na konkrétní místa?
Vždy se snažíme najít rovnováhu mezi autenticitou a cíleným obsahem. Pokud spolupracujeme s influencery, většinou jim dáváme rámcové zadání, například chceme podpořit méně známá místa, konkrétní oblast nebo tematický okruh, jako jsou rodinné výlety, množství sportovních aktivit, gastronomie, cyklistika, ubytování. Zároveň ale necháváme dostatek prostoru pro jejich vlastní styl a způsob vyprávění, protože právě jejich osobní pohled je to, co sledující zajímá a oslovuje.

Někdy se tedy cíleně zaměřujeme na propagaci konkrétní destinace nebo produktu a v takovém případě se influencer pohybuje podle domluveného scénáře. Jindy ale vzniká spontánní obsah založený na jejich vlastním výběru míst, která je zaujmou. V obou případech se ovšem snažíme, aby video přirozeně ladilo s tím, co region nabízí, a působilo důvěryhodně.

Kolik peněz na tuto oblast letos Olomoucký kraj uvolnil? Jsou výsledky uspokojivé?
Celkově jsme na tuto oblast uvolnili částku ve výši přibližně 250 tisíc korun. Obecně lze říct, že poměr cena/výkon je u spolupráce s influencery velmi dobrý, zvlášť pokud si dobře nastavíme cíle a vybereme vhodné partnery. Odezva na sociálních sítích bývá zpravidla rychlá a silná. Sledujeme nejen počet zhlédnutí a interakcí, ale i to, jak lidé reagují v komentářích, co sdílejí dál nebo jaký typ dotazů pokládají.

Kromě online metrik ale sledujeme i dopady v reálném světě. V některých případech jsme schopni vyhodnotit i návazné chování, například když lidé přicházejí do konkrétní kavárny nebo galerie s tím, že ji „viděli u toho a toho influencera“.

4. července 2021