Zlaté Hory o záchranku usilují marně, pro vybudování stanice totiž chybí lidé

  5:52
První pomoc poskytují na Zlatohorsku hasiči. Záchranné službě to tam totiž trvá příliš dlouho. Houstnoucí provoz na silnicích způsobil, že dojezdová doba záchranné služby na Zlatohorsko se postupně prodloužila tak, že dnes už přesahuje zákonem stanovených dvacet minut.

ilustrační snímek | foto: Air - Transport Europe, letecká záchranná služba

Starostky a starostové z jesenického okresu proto zkoušejí přesvědčit vedení Olomouckého kraje, aby ve Zlatých Horách zřídilo výjezdovou skupinu zdravotnické záchranné služby.

Na podzim to hejtmanství zamítlo, žádost ale znovu projedná v dubnu. Důvodem je nedostatek personálu.

Ročně ve Zlatých Horách podle Sdružení měst a obcí Jesenicka (SMOJ) napočítají přibližně 240 až 270 výjezdů záchranářů. Resuscitací je ročně zhruba pět.

„Pro úspěšný výsledek resuscitace jsou pak důležité dvě věci: co nejkratší dojezdový čas a zda je u pacienta přítomen defibrilační rytmus. Vzhledem k výrazné zahuštěnosti silničního provozu se dojezdový čas z Jeseníku za posledních dvanáct let prodloužil zhruba o pět minut na přibližně 22 minut,“ stojí v únorovém prohlášení na webu Jeseníku, který coby člen SMOJ požadavek na novou základnu podporuje.

„Existuje sice mezikrajská smlouva mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem o využití posádky ve Vrbně pod Pradědem vzdáleném dvacet kilometrů, v praxi ale tato spolupráce není dostatečně efektivní,“ uvedla jesenická starostka a předsedkyně sdružení Zdeňka Blišťanová.

Podotkla, že dlouhodobě se jedná o mezistátní dohodě s Polskem, ta ale nebyla dosud ratifikována.

Zlaté Hory už o výjezdovou stanici usilují roky. Kraj, který zdravotnickou záchranou službu zřizuje, ale zatím nepřesvědčily, naposledy v listopadu krajská rada žádost zamítla.

„K tomuto je třeba dodat, že město Zlaté Hory nabízí Olomouckému kraji pořízení sanitky ze svého rozpočtu za zhruba čtyři miliony korun a prostory ve zdravotním středisku,“ napsal v prosincovém zpravodaji města starosta Milan Rác.

Připomenul, že Zlaté Hory se podílely na výstavbě heliportu a nakoupily externí defibrilátory pro region.

Zároveň je lokalita vyhledávaná turisty, největší zdejší průmyslový podnik má přes šest set zaměstnanců a město také zřizuje domov důchodců se čtyřiceti lůžky.

„Záchranu života tak budou před příjezdem sanitky dále na Zlatohorsku provádět při výjezdech dobrovolní hasiči ve spolupráci s panem doktorem Müllerem a paní Vodeckou. Za tuto činnost jim velmi děkuji, ale toto je velmi nesystémové a nestandardní,“ dodal Rác.

Po apelu z minulého měsíce, aby kraj vše ještě jednou zvážil, si náměstek hejtmana pro zdravotnictví Dalibor Horák vyžádal stanovisko zdravotnické záchranné služby.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

„Očekávám ho v těchto dnech. Po jeho obdržení předložím záležitost k projednání radě kraje,“ řekl s tím, že nejdříve by se mohli radní tématu věnovat začátkem dubna.

Záchranáři odkázali redakci MF DNES s dotazem na její stanovisko na svého zřizovatele.

Hlavní překážkou je podle Horáka obecný nedostatek kvalifikovaného středního zdravotnického personálu na pracovním trhu v celé České republice.

„Pro zřízení výjezdové základny rychlé zdravotnické pomoci, RZP, je třeba minimálně jedenáct pracovníků, z toho polovina kvalifikovaných zdravotnických záchranářů nebo všeobecných sester a polovina řidičů, kvalifikovaných pro práci v záchranné službě,“ vyjmenoval Horák.

Kromě kvalifikace i praxe

„Mimo požadovanou kvalifikaci musí mít pracovníci roční praxi v poskytování přednemocniční neodkladné péče na zdravotnické záchranné službě, aby mohli samostatně vykonávat práci na odlehlém pracovišti. Stejně jako vedení krajské zdravotnické záchranné služby se i já domnívám, že požadované profese nejsou na pracovním trhu na Jesenicku v dostatečném počtu k dispozici,“ dodal Horák.

Předsedkyně SMOJ však zmínila, že má zprávy o možných zájemcích o práci. „Od lékařů, sester, řidičů ze záchranky víme, že mají indicie o tom, že někteří, kteří působí mimo Jesenicko, by se vrátili do Zlatých Hor sloužit, třeba i jen na dohodu. Dokud se to nezkusí, je předčasné tvrdit, že by se výjezdová skupina personálně neobsadila,“ řekla Blišťanová.

Zatím poslední stanici otevřel kraj loni v září v Kojetíně. Krajská rada tehdy uvedla, že s otevřením nového logistického centra společnosti Amazon v blízkosti města dochází k výraznému zvýšení koncentrace osob a intenzity dopravy.

Zlaté Hory nicméně připomínají, že v Kojetíně jsou dojezdové vzdálenosti menší než z Jeseníku do Zlatých Hor. „V této vzdálenosti tam jsou nyní v provozu čtyři výjezdové základny,“ připomenul Rác.

Naopak v únoru přišla o základnu záchranka v Mohelnici, kde skončila nájemní smlouva na pronájem prostor v přízemí privátního lékařského domu v Nádražní ulici, jak informovala MF DNES.

Posádka se přesunula do Šumperka. „Do doby, než vyroste nová stanice, výjezdy pokrývají naše posádky ze Zábřehu a Litovle. Dojezdové časy jsou v požadovaném limitu,“ ujistila mluvčí záchranářů Lucie Mikisková.

16. března 2024