Projet metr od cyklisty? Nemožné, zlobí se lesníci na nový zákon

  5:14
Se zahájením cyklistické sezony narůstají mezi lesníky i zástupci cestovního ruchu v kraji obavy z dopadů nového silničního zákona, který platí od začátku roku. Stanovuje na účelových lesních komunikacích povinnost vozidel objíždět cyklisty ve vzdálenosti jednoho metru.

ilustrační snímek | foto: Sev.en Energy

Přitom nesmí překročit rychlost 30 kilometrů v hodině. Lesníci upozorňují, že vzdálenost obvykle není možné dodržet.

„Parametry lesních cest nejsou takové, aby to umožnily. To je technicky nemožné,“ zlobí se třeba předseda Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů Jiří Svoboda.

„Na vlastních komunikacích máme povinnost vyhýbat se s někým, s kým se tam vyhnout prostě nemůžeme. Kdo jede lesem na kole, paradoxně žádnou povinnost nemá,“ upozorňuje Svoboda.

Obavy o sezónu

Ředitel Sdružení cestovního ruchu Jeseníky Tomáš Rak se obává, že novela může ohrozit silniční cyklistiku v lesích. „Černého Petra mají nezaslouženě majitelé lesů, což může vyvolat jejich negativní reakci,“ obává se Rak.

„Pokud se objeví na úřadech pár stížností na nedodržení vzdálenosti při objíždění cyklistů a dočkají se uznání, dá se očekávat, že majitelé lesů budou požadovat zákaz vjezdu cyklistů,“ upozorňuje Rak.

Přitom je podle něj velká část letní turistiky zvláště v Jeseníkách a podhůří provázaná s jízdou na kolech v lesích. „Pokud by se tam nesmělo jezdit, byl by dopad především pro Jeseníky velmi nepříjemný,“ odhaduje.

Podle něj celé roky fungovala nepsaná pravidla, i když ne ideálně. „Nemyslím si, že bylo potřeba dávat tomu takto kontroverzní rámec, který udělá víc škody než užitku,“ konstatuje Rak.

Cesty slouží hlavně pro lesní práce

Mluvčí Lesů České republiky Eva Jouklová připomněla, že lesníci – stejně jako jiní majitelé – budují a udržují na území Olomouckého kraje lesní infrastrukturu primárně proto, aby sloužila při hospodaření, kdy se po lesních cestách pohybují traktory, nákladní auta a další technika i personál.

„Obvykle jsou lesní cesty široké 4 metry a lesnická technika asi 2,5 metru. Navrhovaný povinný odstup při předjíždění cyklistů se tak nedá dodržet,“ sděluje.

Podle lesníků však zákazy nepomohou. „Máme za to, že ani zákazové značky pro cyklisty nic nevyřeší. Za jediné rozumné řešení považujeme vzájemnou ohleduplnost a pochopení,“ vyzývá Jouklová.

Cyklista Tomáš Caizl ze Zábřehu s tím souhlasí. „Taky jsem se dostal do vyloženě konfliktních situací s lesní technikou. Někdy mou vinou, někdy se zase řidiči nechovali zrovna nejlépe, ale snažím se je pochopit, protože oni tam pracují,“ svěřil se Caizl.

„Pokud je málo místa a auto v lese vidím nebo slyším, vždycky zastavím a uhnu z cesty, protože těžko můžu chtít po náklaďáku, aby mi dával přednost, byť třeba jedu z kopce a teoreticky bych ji měl mít,“ doplnil Caizl.

Zákazy nehrozí, uklidňují lesníci

Sdružení vlastníků lesů uklidňuje, že zatím žádné zákazy cyklistům v lesích nehrozí. Jednalo s ministrem dopravy Martinem Kupkou o případné změně zákona.

„Byli jsme ubezpečeni, že ministerstvo dopravy připraví novelu zákona o pozemních komunikacích, která problematiku objíždění cyklistů vyřeší,“ říká Svoboda.

Sdružení se podle něj na oplátku zavázalo, že s dalšími kroky vyčká. „Zatím nebudeme vyzývat vlastníky k umisťování dopravní značky zakazující vjezd cyklistům,“ ujišťuje.

Cyklisty na prahu kolařské sezony vyzývá k ohleduplnému jednání a respektování omezení. S tímto postupem souhlasí Arcibiskupské lesy Olomouc, obce vlastnící lesy i soukromí vlastníci.

„Nejsme z této právní úpravy nadšení, protože to vyvolá ještě větší třenice mezi cyklisty a lesníky než dosud,“ míní starosta Bělé pod Pradědem na Jesenicku Miroslav Kružík. Ani obec by podle něj nešla cestozu zákazů jízdy na kolech po účelových lesních komunikacích.

Cyklistům rozhodně neublíží, když při průjezdu lesní techniky zastaví a uvolní průjezd. Zároveň je potřeba i ohleduplnosti ze strany řidičů lesní techniky. Pokud ohleduplnost chybí na té či oné straně, tak ji nevybojují žádné zákazy,“ je přesvědčen bělský starosta.

O značkách rozhodnou úředníci

O umístění zákazových značek na účelové komunikaci nerozhoduje vlastník komunikace, nýbrž obecní úřad obce s rozšířenou působností. Šéf odboru dopravy šumperské radnice Radek Novotný uvedl, že se jeho odbor se stížnostmi na objíždění cyklistů na účelových komunikacích v lesích ještě nezabýval.

„Pokud by majitel lesa požadoval umístění zákazových značek, budeme se ho nejprve snažit přesvědčit, aby od toho ustoupil. Pokud na tom bude trvat, samozřejmě to budeme řešit,“ ubezpečuje šéf odboru dopravy.

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že se objížděním cyklistů dopravní technikou v lesích zabývá. „Majitelé lesů lobují za speciální úpravu. Tématem se zabýváme, ale stanovisko ministerstvo ještě nezaujalo,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Spory rozhodne soud

V případě, že by úředníci nedali souhlas s umístěním zákazových značek pro cyklisty, může taková kauza skončit až u správního soudu.

„Lze se domnívat, že soud by přihlížel k dřívějšímu rozhodnutí Ústavního soudu, který ve sporu o omezení vjezdu motorových vozidel rozhodl ve prospěch vlastníka komunikace s odůvodněním, že právo vlastníka komunikace je výše než zájem třetí osoby,“ míní Svoboda.

Otázka však je, jak by majitel účelové komunikace v lese vymáhal dodržování dopravního značení a pokutoval cyklisty, kteří tam přes zákaz pojedou.