iDNES.cz

Motorkáře na Červenohorském sedle by měly přibrzdit radary. Závody vadí i turistům

  5:32
Serpentiny silnice, která se klikatí na vrchol Červenohorského sedla a z vrcholu i dolů, jsou místem, kde se rádi předvádějí motorkáři. Je to bohužel i místo spojené s řadou tragických dopravních nehod. Aby tam řidiči dodržovali předpisy, objeví se na cestě úsekové měření rychlosti.

Ředitelství silnic a dálnic naistalovalo nové značky u silnice I/44 vedoucí přes Červenohorské sedlo. Reflexní tabule vysoko nad zemí upozorňují na nebezpečný úsek mnohých nehod. Varovné nápisy v několika cizích jazycích doplňují tematické symboly a všeříkající kostlivci s kosou. | foto: ŘSD

Řadu let bojuje policie i místní radnice s tím, že si ze silnice přes Červenohorské sedlo udělali někteří motorkáři závodní dráhu. Zanedlouho zřejmě dostanou hlídky i úřady do ruky novou zbraň v podobě radaru.

„Stalo se třeba, že motorkář upadl do protisměru a řidič protijedoucího auta už nemohl nic dělat a přejel ho,“ vybaví si při dotazu na nehody na silnici místostarosta Loučné nad Desnou Martin Přidalík.

Teď všichni doufají, že řidiče ukázní úsekové měření. To schválili šumperští radní, jejichž rozhodnutí ještě musí potvrdit zastupitelé. Zatím tak není jisté, kdy by se na cestě mohly radary objevit.

Příprava na jejich osazení už začala. „Momentálně řešíme personální záležitosti, jelikož k zajištění takto rozšířené agendy bude nezbytné navýšit příslušný odbor o minimálně jeden úvazek a přijmout nového zaměstnance,“ řekla mluvčí šumperské radnice Soňa Singerová.

Značky u silnice

Červenohorské sedlo je úsekem tragických dopravních nehod, jak připomínají i značky u silnice.

„V loňském roce jsme zde řešili jedenáct nehod, z toho šest havárií s účastí motocyklistů. Pokud jde o zranění u motorkářů, jedna z nehod skončila smrtí a dva motorkáři se zranili těžce,“ uvedla šumperská policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová.

Motorkáře na sedle lákají četné zatáčky a kvalitní povrch bez děr, který silnice získala během rekonstrukcí v uplynulých letech.

„Přijíždějí cíleně, třeba i z Polska nebo Maďarska. Ubytují se tu a pak na silnici závodí,“ líčí Přidalík.

Policisté s radarem zajistí klid

Rychlá jízda motorkářů přitom ohrožuje i místní či turisty navštěvující Kouty nad Desnou nebo mířící k nádržím elektrárny Dlouhé stráně.

Také obtěžuje místní rekreanty. „Po silnici se pohybují koloběžkaři a jezdí tudy běžně lidé za prací, kravál od motorek také obtěžuje chataře a houbaře,“ shrnul Přidalík.

Vzhledem k nebezpečnosti úseku hlídají provoz pravidelně policisté. „Ze zkušeností vím, že když tam jsou a měří rychlost, tak je situace v pořádku. Nemůžou tam ale být nepřetržitě. Nechceme je zatěžovat,“ řekl místostarosta Loučné, podle kterého by úsekové měření mohlo policisty nahradit.

„Kdyby tam byla značka o měření, tak už jen ta by sloužila jako prevence,“ je přesvědčen. I on podotýká, že podrobnosti zatím nejsou jasné.

Kamerový systém

Radar by mohl stát v katastru obce, ale i mimo něj, další jednání se povedou rovněž o tom, zda součástí bude i kamerový systém.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se o silnici stará, se uvažuje o měřicím úseku i z opačné, tedy jesenické strany sedla.

„V úvahu jsou brány obě strany, od Koutů i od Bělé,“ nastínil krajský mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.

V regionu není sedlo jediným místem, o kterém se v souvislosti s přidáním radaru jedná. Dalším by mohla být i silnice I/46 procházející Šternberkem, která podle policistů patří k nebezpečnějším úsekům v kraji.

„Měřicí zařízení by se dalo instalovat u odbočky na Štarnov a Aleš ze směru od Olomouce,“ uvedl Mazal.

Podle místostarosty Šternberka Libora Šamšuly se jedná o rizikové místo. „Směrem od Štarnova se vyjíždí na hlavní silnici. Bývají tam nehody, a to i smrtelné,“ připomněl.

Ve Šternberku byly dva radary instalovány již v minulosti: u vjezdu do města v Jívavské a v Olomoucké ulici. Místní si totiž stěžovali na nebezpečí, kterému jsou vystaveni při přecházení dvou nejrušnějších ulic ve městě.

Rychlost se už nějakou dobu měří třeba také v Přerově, kde mají radarů hned pět.

6. prosince 2017

zpět na článek