iDNES.cz

Dopravu v centru Prostějova pohlídají chytré kamery, které přepnou semafory

  10:54
Neustále ucpanému prostějovskému centru, kterým podle posledního sčítání dopravy denně projede téměř 15,5 tisíce aut, má pomoci systém, jenž dokáže přizpůsobit chod semaforů aktuálnímu množství automobilů.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

„Zejména ve špičce zde dochází k brzdění provozu a kolonám. Odborná firma proto udělala posouzení celé situace. Na základě toho pořídíme speciální kamery, které budou monitorovat provoz, a když bude více vozidel v jednom směru, přepnou semafory,“ vysvětlil náměstek primátora Jiří Pospíšil.

V první fázi půjde o několik světel na frekventované výpadovce v ulici Olomoucká a jejím křížení s vnitřním okruhem.

„Upravíme také spínací plány semaforů a světelné zařízení v ulici Újezd doplníme o videodetekci a koordinaci s ostatními křižovatkami pomocí takzvaných DCF hodin,“ dodal náměstek.

Celkové náklady na úpravy jsou 320 tisíc korun. „Cílem je zlepšení dopravní situace a zlepšení koordinace křižovatek vnitřního městského okruhu,“ řekl Pospíšil.

Pokud se chytré semafory osvědčí, radnice plánuje jejich nasazení i v ostatních částech Prostějova.

Druhou nejfrekventovanější výpadovkou je Svatoplukova ulice, která vede směrem k průmyslové zóně a na Bedihošť, Němčice nad Hanou, Kojetín a Kroměříž. Denně tudy projede čtrnáct tisíc vozů. Směrem na Plumlov, Blansko a Boskovice pak každý den jezdí přes dvanáct tisíc automobilů.

Situace na křižovatkách se postupně mění

Úpravy spínací doby se dotknou ulic E. Valenty, V. Outraty a křižovatky ulic Olomoucká, Barákova, Sladkovského a Újezd.

„Doprava ve městě má tři hlavní, nejvytíženější přepravní směry. Odborná firma zjišťovala, jaká je současná situace, protože provoz se mění. Například do průmyslové zóny se jezdí v jinou dobu než dřív, provoz směrem k bývalému OP zase už není takový jako v minulosti. Spínací doby se proto musí upravit,“ doplnila náměstkyně primátora odpovědná za dopravu Alena Rašková.

Chytré semafory by pak měly rychle reagovat na aktuální situaci. „I v ostatních vytížených lokalitách chceme mít do budoucna chytré kamery, které budou dopravu řídit,“ dodala náměstkyně.

První takové zařízení už v Prostějově u železničního přejezdu na výpadovce na Olomouc funguje. Pokud je některá z bočních ulic ucpaná, chytrý semafor pustí automobily dřív a zajistí jim rovněž delší zelenou.

Město chystá také stavbu dalších kruhových objezdů

Město Prostějov zároveň na vnitřním okruhu připravuje také výstavbu několika kruhových křižovatek. Radní města o tom jednali na posledním zasedání. Ve hře je propojení s výpadovkou na Olomouc nebo s výpadovkou na Brno a další kruhové křižovatky v průmyslové zóně.

Okružní křižovatky ovšem podle expertů představují zcela jinou koncepci dopravy než světla. Zatímco semafory auta zastaví a pouští najednou, kruhová křižovatka dopravu zklidňuje a rozmělňuje postupně. Kruhové křižovatky před světly upřednostňuje například krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.

„Bojujeme za to, aby se městská doprava zklidnila a nejezdilo se rychle kvůli chodcům. A jestli máme nějak přirozeně rychlost zpomalit, tak je to stoprocentně okružní křižovatka,“ říká.

„Kruháče jsou logickým řešením. Auta budou jezdit pomalu a doprava si nakonec sedne. Mimochodem to přispěje i k tomu, že přes centrum nebudou jezdit obrovské nákladní soupravy. Řidiče přestane bavit stále motat volantem a město objedou. Bude klid a lidé si oddechnou,“ míní šéf BESIP.

zpět na článek