Sedmačtyřicetiletou ženu z Jesenicka, která se na policisty obrátila ve středu, kontaktovali podvodníci v pondělí.
„Neznámý muž se jí v telefonu představil jako pracovník banky s tím, že došlo k napadení jejího účtu za účelem sjednání úvěru. Komunikace pak pokračovala o den později, kdy údajný bankéř začal ženě radit, jak celou situaci zachránit,“ popsala policejní mluvčí Petra Vaňharová.
Jak tomu v podobných případech bývá, rady spočívaly v tom, že si má žena vyřídit úvěr, v tomto případě ve výši 300 tisíc korun, poté má peníze vyzvednout v hotovosti a „zabezpečit“ je vložením do bitcoinmatu sloužícímu k transakcím ve virtuální měně.
Zádrhel byl ovšem v tom, že nejbližší takový přístroj se nachází v Olomouci, kam měla žena problém se dopravit.
„Volající jí proto zařídil taxíka, který ženu převezl téměř sto kilometrů do jednoho z olomouckých nákupních center. Cestu si však musela zaplatit sama,“ nastínila Vaňharová.
Banky se takto nechovají, varuje znovu policie
Ztracené necelé tři tisíce korun za taxík ovšem byly jen malý problém v porovnání s tím, že žena následně v obchodním centru v pobočce banky podle instrukcí vybrala hotovost a poté ji prostřednictvím několika vkladů uložila do bitcoinmatu na základě QR kódu, který jí „bankéř“ zaslal.
Jakmile mu potvrdila, že vše proběhlo v pořádku a peníze jsou vloženy, muž hovor ukončil a všechny pokusy o spojení už poté byly marné. Teprve nyní ženě začalo docházet, že se stala obětí podvodníka. Tomu hrozí až tři roky vězení, šance na dopadení jsou ovšem v těchto případech malé.
Policie znovu varovala, aby lidé podobným historkám o napadení svých bankovních účtů nevěřili a na telefonáty, SMS zprávy či e-maily v tomto duchu nereagovali.
„Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, banka sama zareaguje a učiní opatření. V případě pochybností se na ni vždy obraťte, a pokud vás podobným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na tísňovou linku policie 158 a celou záležitost oznámit,“ shrnula mluvčí.