O cyklobusy je v Olomouckém kraji rekordní zájem, část ale zrušil covid

  16:58
S lepším počasím roste chuť lidí vyjet si na kole do přírody a i v Olomouckém kraji tak stále více ke svým výletům využívají cyklobusy. Velmi populární jsou v Prostějově či Přerově, ve druhém jmenovaném městě ale letos nevyjedou kvůli dozvukům koronavirových omezení.
(ilustrační foto)

ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Od poloviny dubna jezdí cyklobusy třeba z Prostějova na Drahanskou vrchovinu nebo do Moravského krasu.

„Jsou u nás velice žádané, takže jsme ani nepřemýšleli, že bychom je kvůli koronaviru nevypravili,“ řekla náměstkyně primátora Prostějova odpovědná za dopravu Alena Rašková.

Oblibu potvrzuje i dopravce Arriva. „Cyklobusy směr Plumlov, Buková a Protivanov jezdí od 17. dubna. Za měsíc a půl převezly už přes patnáct set cestujících, což už je o něco víc než za celou loňskou sezonu. Kol jsme loni převezli 129, letos zatím 51,“ porovnal mluvčí Jan Holub s tím, že část lidí se cyklobusy nechá vyvézt na turisticky atraktivní místo i bez kol.

Cyklisté spoje poznají v jízdním řádu podle symbolu kola. „Cestující zaplatí podle tarifu integrovaného systému IDSOK, jízdenku si mohou koupit na našem webu nebo přímo u řidiče,“ dodal Holub.

„Cyklobusy z Prostějova využíváme často, protože jezdíme s malými dětmi. Je super, že taková možnost tady je. Děti mají zážitek, nejprve z jízdy autobusem, potom z krásné projížďky,“ řekla třeba Blanka Králová, která cyklobusy využívá několikrát do roka.

Posilování spojů se zatím nechystá

Autobusy určené nejen pro cyklisty jezdí z Prostějova aktuálně i na třech linkách do Protivanova, Boskovic a Jedovnic o víkendech a svátcích, v letních měsících obvykle každý den.

„Hodně samozřejmě záleží na počasí. Když je hezky, vyrazí s námi z Prostějova zhruba dvacet kol,“ řekl Jiří Hloch, ředitel divize FTL – Bus, jehož společnost vyváží cyklisty až do Jedovnic na Blanensku, na okraj Moravského krasu.

„O nových trasách zatím neuvažujeme, není poptávka,“ dodal.

Stejně to zatím vidí i Prostějov, tedy objednavatel dopravy. Podle Raškové je rovněž dostačující i kapacita spojů, které jezdí několikrát za den. Každý cyklobus je vybaven speciálním vozíkem pro jízdní kola. Provoz cyklobusů skončí poslední víkend v září.

Přerovské cyklobusy zastavil koronavirus

Naopak oblíbené cyklobusy, které z Přerova vyvážely stovky cyklistů na horské sedlo Bumbálka na hranici se Slovenskem nebo do Bouzova na Olomoucku, ani letos nevyrazí. Za normálních okolností by jezdily od června.

„Letos cyklobusy znovu nebudou, je to opět samozřejmě kvůli covidu,“ řekl cyklokoordinátor z přerovské radnice Jiří Janalík.

Podle něj město muselo doplácet za poslední půlrok už na autobusovou dopravu a bez dotací na cyklolinku by lidé spoje nevyužili.

„Cesta na Bumbálku by se jim totiž výrazně prodražila,“ doplnil. Předloni, kdy spoj naposledy z Přerova vyrazil, stála cyklisty cesta na Bumbálku kolem 115 korun.

Spoje z Přerova obnoví napřesrok

V současné době ani není možné, aby se provoz cyklobusů Bečva a Bouzov z Přerova obnovil po rozvolnění koronavirových opatření.

„Jen zajištění výběrového řízení a vyřízení licence linky obnáší dva až tři měsíce času, není reálné do letních prázdnin provoz zahájit,“ objasnil Janalík. Letošní nucená přestávka podle něj neznamená konec cyklobusů, město v této službě bude chtít v příštím roce pokračovat.

„Počítáme s tím, že spoje obnovíme příští rok a budeme usilovat i o posílení kapacity a zvýšení komfortu přepravy kol,“ nastínil Janalík. Město chce pořídit například nový cyklopřívěs, který by odpovídal aktuálním požadavkům cestujících.

Cyklobusy vyrážely od svého počátku v roce 2013 z přerovského autobusového nádraží přes zastávku v Lipníku nad Bečvou, v sobotu na horské sedlo Bumbálka a v neděli do Bouzova. Například spoj na Bumbálku byl velmi oblíbený, místa v něm byla několik týdnů dopředu obsazena.

V minulosti jezdily cyklobusy v Olomouckém kraji i v Jeseníkách. Zřídilo je Sdružení cestovního ruchu Jeseníky. Naposledy ale na oblíbená místa zamířily v roce 2019, byly pro sdružení velmi finančně náročné a provoz byl ztrátový.