Záchrannou akci odstartoval v neděli osm minut po půl sedmé ráno telefonát dispečera prostějovské tranzitní firmy.
„Ten uvedl, že jeden z řidičů firmy stojící nyní s kamionem na odstavném parkovišti ve Velké Británii má zdravotní problémy a podle popisu se jednalo o příznaky cévní mozkové příhody,“ popsala Vladimíra Hacsiková, mluvčí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje, jehož operační středisko odbavuje také hovory linky 112.
Řešení problému komplikoval fakt, že řidič příliš neovládal angličtinu a jeho zhoršující se zdravotní stav komplikoval možnosti komunikace, navíc ho jeho situace silně rozrušila.
Operátorům olomouckého centra v čele s Martinem Formánkem se nicméně podařilo muže uklidnit a vzápětí mu zajistit pomoc, když předali informace o celé situaci na londýnskou ambulanci a ve spolupráci s dispečerem firmy a GPS souřadnicemi identifikovali přesnou polohu kamionu.
„Vzhledem k tomu, že nemocný řidič nebyl schopen domluvit se anglicky, zůstala jedna z operátorek na telefonu a po celou dobu ošetření tlumočila a konferovala hovor mezi zdravotníky a pacientem. Po dvou hodinách od prvotní informace se tak muž dostal do jedné z londýnských nemocnic,“ shrnula Hacsiková.
Podobnou situaci neřešili olomoučtí operátoři poprvé, například před pěti lety zajistili shodou okolností také pomoc řidiči kamionu, kterého postihly zdravotní problémy ve Velké Británii a ten se svěřil své přítelkyni. Před třemi lety zase olomoucké operační středisko zprostředkovalo pomoc ženě, jež se ocitla v nouzové situaci v Bulharsku, kde ji napadl přítel.
Jak vypadalo předchozí poskytnutí pomoci českému řidiči v Anglii
7. dubna 2016 |
„Nejnovější případ potvrzuje, že jsme se posunuli opět o kousek dál a jsme schopni českým občanům nejen zprostředkovat přivolání pomoci i v zahraničí, ale také poskytnout pomoc při komunikaci mezi záchranáři a pacientem,“ doplnila mluvčí.
Loni odbavili operátoři linky 112 v Česku 2,6 milionu hovorů
Situace se odehrála jen pár dní před 11. únorem, který je Evropským dnem linky 112, tedy jednotného evropského čísla tísňového volání, přes které se lidé v nouzi mohou dovolat pomoci záchranářů ve všech státech Evropské unie a také v Norsku, Švýcarsku, Turecku či na Islandu. Za loňský rok operátoři odbavili v celé České republice více než dva a půl milionu hovorů.
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu v Česku sahají až do roku 1996, k 1. lednu 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích a používá se souběžně se současnými národními linkami tísňového volání 150, 155 a 158.
V roce 2005 pak bylo dokončeno budování telefonních center linky 112, od tohoto roku tak funguje v každém z krajů jedno centrum. Ta jsou vzájemně zastupitelná, takže v případě přetížení nebo výpadku v jednom kraji jsou hovory automaticky přesměrovány na další centrum, což garantuje, že se lidé vždy dovolají.