Nepostavené město. Muzeum ukazuje plány, které zůstaly jen na papíře

  8:48
Třináctipatrový mrakodrap firmy Baťa přímo v historickém centru Olomouce, velké sídlo vedení města s vysokou věží na místě nynějšího autobusového nádraží u tržnice anebo ubytovna doslova trčící z jednoho rohu fotbalového Androva stadionu. To všechno jsou plány, které ve 20. století vypracovali architekti pro Olomouc, nakonec ale zůstaly jen na papíře a v archivech.

V roce 1929 vznikl návrh pro samotný střed historické Olomouce – dnešní Horní náměstí. Šlo o třináctiposchoďový mrakodrap obuvnické firmy Baťa v konstruktivisticky dynamickém duchu. Jeho autor, architekt Jaroslav Kovář mladší, do suterénu umístil kino, na ploché střeše pak měla být atletická dráha. Výsostně moderní stavba měla nahradit dodnes stojící barokní Salmův palác. Ten se ale tehdy firmě Baťa nepodařilo koupit, město za něj chtělo příliš mnoho. Ze stavby proto sešlo. | foto: MUO

Nyní jsou tyto nikdy neuskutečněné plány a projekty součástí aktuální výstavy ve znovuotevřeném Muzeu umění nazvané O městě, krajině, umění s podtitulem Olomouc 1919–1989.

Jednou z kurátorek výstavy je historička architektury Martina Mertová. Ta mezi neuskutečněnými plány vyzdvihuje ten z počátku 30. let od architekta Klaudia Madlmayra na novostavbu olomoucké radnice. Stát měla na dnešním autobusovém nádraží u tržnice.

„Soubor novostaveb měl na jižním konci završit velkoměstskou třídu Svobody a současně se stát cílovým bodem nově plánované spojnice s vlakovým nádražím. Dodnes je potenciál této lokality nevyužitý a dodnes také magistrát bojuje s přemisťováním úředníků z jedné budovy do druhé. Tehdy bylo město Olomouc nejblíž snaze centralizovat úřad a přitom jeho umístěním na hraně historického jádra zpevnit nedotaženou urbanistickou situaci,“ popsala Mertová.

Z plánovaného komplexu se postavila jen část

Představu, jak měl tento úřední komplex vypadat, si dnes Olomoučané mohou udělat přímo na místě. A to díky budově, která dnes u tržnice slouží jako poliklinika. Původně jde o sídlo okresního úřadu, jež se jako jediné z Madlmayrových plánů pro tuto lokalitu postavilo.

Nepostavená Olomouc – z výstavy Muzea umění

Nikdy neuskutečněné plány, jejichž ukázku nyní MF DNES ve spolupráci s Muzeem umění přináší, však tvoří jen jednu ze sedmi částí nynější výstavy.

Jejím cílem je celkově vyzdvihnout to nejpodstatnější z olomoucké výtvarné kultury, urbanismu, architektury a i ze vztahu Olomoučanů k řece Moravě, k příměstské krajině, ale také k historickému jádru Olomouce a jejím památkám. Součástí expozice je tak kromě architektonických plánů a modelů také celá řada soch, maleb, kreseb, grafiky či fotografií.

Výstavu muzeum nainstalovalo ještě v době, kdy bylo kvůli koronavirové pandemii uzavřené. Natočilo tak k ní i video.

„Zájemci si ho mohou pustit na našem webu a Facebooku. Výstavu v něm představují nejen kurátorky, ale i její autor Pavel Zatloukal,“ upozornil již dříve mluvčí muzea Tomáš Kasal.

Někdejší ředitel Muzea umění Zatloukal je pak také autorem nové, téměř tříkilové monumentální knihy pojmenované Meditace o městě, krajině, umění. Olomouc 1919–1989, o niž se expozice opírá.