Olomoucká nemocnice zavádí parkovací rovnost, zruší vyhrazená místa šéfů

  11:58
Revoluční změny v systému parkování připravila Fakultní nemocnice Olomouc. Přelomové jsou zejména proto, že přednosty klinik, primáře a další členy vedení ústavů postaví na roveň pacientů. Lidé, kteří se přijedou nechat ošetřit, budou nově moci parkovat přímo před vchody do klinik, a to i na dříve vyhrazených místech.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

„Všechny cedulky, které zaručovaly místa pro vedení klinik, z areálu nemocnice zmizí. Ani přednostové už nemají vyhrazené parkování. Členové managementu jednotlivých klinik jsou instruováni tak, aby parkovali kdekoliv, kde je volné místo,“ potvrdila mluvčí nemocnice Veronika Jeřábková.

Ostatní pracovníci nemocnice už nemají v pracovních dnech v exponovaném čase mezi 8. a 14. hodinou parkovat nikde jinde než na vyhrazených parkovištích – a to u budovy II. interní kliniky a oddělení geriatrie nebo na parkovišti za komínem. Pokud zastaví jinde v areálu, budou stejně jako návštěvníci muset platit parkovné.

Nemocnice se těmito kroky snaží vyřešit tristní situaci s parkováním v areálu. Najít tam volné místo je totiž v současnosti během pracovního dne téměř nemožné.

„Pro pacienty a návštěvníky není vždy jednoduché v areálu zaparkovat. Chystaná opatření by jim měla usnadnit parkování v blízkosti jednotlivých klinik. Zaměstnanci nemocnice budou mít vyhrazená parkoviště tak, aby místa v blízkosti klinik a oddělení byla k dispozici právě pro pacienty,“ uvedl ředitel nemocnice Roman Havlík.

Pokud lidé nenajdou volné místo v areálu, mohou využít centrální parkoviště. O aktuálním počtu volných míst je budou informovat tabule u vjezdů do nemocnice.

Výše parkovného zůstává, bude se však platit v automatech

Největší olomoucké zdravotnické zařízení už před časem razantně snížilo cenu parkovného. Na tom se nic nemění, návštěvníci si však budou muset zvykat na nový způsob placení. Parkovné už od řidičů nebude vybírat obsluha při výjezdu, ale zaplatit bude nutné výhradně v parkovacích automatech.

Ty jsou umístěné na centrálním parkovišti, za stánkem s občerstvením u budovy jídelny (výjezd na ulici Hněvotínská) nebo u výjezdu na ulici I. P. Pavlova. Platit se v nich dá mincemi i bankovkami, u automatu na centrálním parkovišti pak i platební kartou.

„Automaty jsou v provozu již od 4. června, kdy byl zahájený zkušební provoz nového systému. Ten potrvá minimálně tři měsíce. Po tuto dobu zůstane u vjezdů na ulicích I. P. Pavlova a Hněvotínská přítomna obsluha, která bude připravená poradit a případně pomoci se zaplacením parkovného,“ upřesnil Roman Žurek z obchodního úseku FNOL.

Za vjezd do areálu a první půlhodinu řidiči zaplatí 5 korun, za další půlhodinu zase 5 korun a za každou další hodinu pak 10 korun.

Komfort pacientů na prvním místě

Zatímco pro návštěvníky platí zkušební provoz od začátku června, pro zaměstnance to bude o měsíc později. Teprve v červenci tak z areálu zmizí všechny cedulky s vyhrazeným parkováním. Šéfové klinik, kteří přijdou o svá privilegia, si podle mluvčí Jeřábkové nijak zásadně nestěžují.

„Vnímáno je to různě, ale v podstatě se všichni shodují na tom, že je potřeba, aby pacienti měli určitý komfort,“ říká Jeřábková.

Nový systém by mohl přinést úlevu i lidem žijícím v bezprostředním okolí nemocnice. V ulicích jako Thomayerova, Mošnerova nebo Vojanova téměř přišli o možnost zaparkovat před vlastním domem, protože místa přes den zabírají jak návštěvníci, tak zaměstnanci nemocnice.

„Je otázkou, o kolik naroste počet míst v nemocnici. Bohužel lidé se i po zlevnění parkovného snaží parkovat v okolí nemocnice, protože tam nemusejí platit nic. To je už taková česká povaha. Takže jestli nám to pomůže, ukáže až praxe,“ nedělá si zbytečné iluze předseda komise městské části Nová Ulice Luděk Krystýn.

Připravovaná změna se dotkne všech, kteří do areálu vjíždějí auty, tedy i dodavatelů a vozů integrovaného záchranného systému. Nemocnice proto spustila speciální webové stránky parkovani.fnol.cz, kde každý najde potřebné informace.

„Budou dostupné nejen během zkušebního provozu, ale samozřejmě také po ostrém spuštění v podzimních měsících,“ ubezpečil Žurek.