Osiřelá trať na Jesenicku je na prodej, o další z Přerovska SŽDC jedná

  12:28
Správa železniční dopravní cesty se zbavuje nevyužívaných tratí v Olomouckém kraji. Na prodej už je železnice z Velké Kraše do Vidnavy na Jesenicku a totéž možná potká i trať Tovačov–Kojetín na Přerovsku.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V případě jesenické tratě už proběhl dokonce i první pokus o prodej, avšak neúspěšně.

„Trať Vidnava–Velká Kraš jsme nabídli za cenu stanovenou znaleckým posudkem, konkrétně za 3,9 milionu. Žádný uchazeč však neprojevil zájem,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní se nyní dokončují podmínky pro vypsání druhé soutěže a v ní SŽDC železnici zlevní.

„Cena bude snížena na úroveň ceny obvyklé,“ dodala Šubová.

O podmínkách prodeje trati Tovačov–Kojetín zatím jasno není, SŽDC nyní žádný konkurz nepřipravuje.

„Aktuálně se vedou jednání,“ uvedla pouze Šubová.

Z nádražní budovy je kulturní centrum

Pětikilometrový úsek v jesenickém pohraničí je opuštěný od roku 2010, kdy zde Olomoucký kraj přestal objednávat u Českých drah veřejnou dopravu. Využitá je v současnosti jen nádražní budova, kterou Velká Kraš přestavěla na muzeum, galerii a místo pro přednášky a besedy.

„Budova je využita velmi dobře,“ sdělila starostka Velké Kraše Vlasta Kočí. Nevyloučila, že zájem o trať bude mít nakonec sama obec.

„Záleželo by na podmínkách případného převodu. Pokud je neznáme, nemohu k tomu víc říct. Je ale jasné, že obnovení provozu na trati nepřipadá v úvahu,“ uvedla.

Podobně to vidí také starosta Vidnavy Rostislav Kačora. „Pro pravidelný provoz tu není dostatek cestujících. Zaznamenal jsem jenom nějaké nápady od nadšenců, například by se trať dala využít pro cestovní ruch a provozovat tam šlapací drezínu. Je ale potřeba říct, že trať leží na katastru Velké Kraše,“ přiblížil Kačora.

Přes třicet let prázdnou trať může dle místních oživit koridor

To na železnici mezi Tovačovem a Kojetínem, dlouhé téměř 11 kilometrů, nejezdí osobní vlaky už od roku 1981. Je ale provozuschopná. Slouží pro manipulační jízdy, příležitostně pro nákladní vlaky a také pro nostalgické jízdy při nejrůznějších akcích. Tyto aktivity pořádá spolek Kroměřížská dráha. Ten se však nechal slyšet, že zájem o koupi nemá.

„Pokud se trať bude prodávat, nepřipadá pro nás její koupě v úvahu. Naší snahou je spolu s městem Tovačov dosáhnout toho, aby se na trať vrátila osobní doprava,“ uvedl místopředseda spolku Rostislav Kolmačka. Podle něj může být železniční spojení znovu zajímavé poté, co bude vybudovaná nová vysokorychlostní trať Přerov–Kojetín–Brno.

„Lidé by se mohli dostat z Tovačova a okolí do Kojetína na rychlík. Když by se na trať vrátili studenti a lidé dojíždějící za prací z Tovačova do Kojetína, bude dobře využitá,“ míní Kolmačka.

Tovačovský starosta Leon Bouchal vizi spolku podporuje.

„Myslím, že trať může po výstavbě koridoru na Brno znovu dobře fungovat,“ řekl.

V případě prodeje by ale ani Tovačov mezi zájemci nebyl. „My bychom rozhodně nezvládli zabezpečit provoz, protože veřejná doprava bude vždy ztrátová. Musel by do toho vstoupit kraj,“ konstatoval Bouchal.

V případě nezájmu může být trať nabízena kraji i obcím zadarmo

Kraj ale s obnovením pravidelné dopravy na tratích nepočítá. „Provoz na těchto tratích byl zrušený z ekonomických důvodů. Z našeho hlediska je nejdůležitější, že základní dopravní obslužnost zde zajišťuje Olomoucký kraj jinak. Pokud by mělo jít o využití pro turistický ruch, mohou obce či jiní zájemci o trať žádat o dotace,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Zahradníček.

V případě, že pokusy o prodej nebudou úspěšné, může SŽDC trati dle nařízení vlády nabídnout k bezúplatnému převodu krajům či obcím.

„Takový převod je podmíněn udržením trati v provozuschopném stavu minimálně pět let od nabytí. Pokud ani o tento převod neprojeví samosprávy zájem, zahájí se správní řízení směřující ke zrušení dráhy,“ vysvětlila mluvčí SŽDC.

Majetek se pak podle ní opět nabízí k bezúplatnému převodu na kraje či obce k jinému využití ve veřejném zájmu. Pak už nic nebrání tomu využít trať pro turistický ruch, třeba pro jízdy drezín či na stavbu cyklostezky.