Bývalé ostudy měst se staly chloubou a mění se na moderní nádraží

  14:04
Vyšší komfort cestujícím i řidičům autobusů přinese stavba dopravního terminálu v Litovli. V regionu nejde o jediný počin, přestavba autobusového nádraží příští rok čeká i nedaleký Uničov. Oceněnou dopravní stavbou se pak od loňska pyšní Šumperk.

Litovel už se nebude stydět za autobusové nádraží, brzy začne jeho velká proměna.

Po rekonstrukci, jejíž dokončení je naplánováno na příští rok, bude mít nynější litovelské nádraží z 60. let minulého století osm odjezdových stání, tři výstupní a nově i moderní výpravní budovu se zázemím.

„Bude v ní čekárna s kapacitou zhruba patnáct lidí, toalety a informační kancelář, která na původním autobusovém nádraží nebyla. Čekárna bude klimatizovaná a pokrytá signálem wi-fi,“ shrnul za investora a majitele pozemku člen představenstva ČSAD Ostrava Petr Nemrava.

Ve zbytku budovy vznikne zázemí pro řidiče autobusů. „Výpravní budova už je ve výrobě. Při stavbě využijeme modulární systém, což umožní stavbu zrychlit a provést prakticky v kterémkoli ročním období,“ přiblížil Nemrava.

Na nástupištích nově ochrání před nepřízní počasí přístřešky, k dispozici bude i moderní informační systém včetně zabezpečení a kamer.

Přesun nádraží

Příprava přestavby začala už v roce 2020, kdy bylo kvůli opravám průtahu městem nádraží přesunuto do náhradní lokality v Příčné ulici.

„Při té příležitosti byl i tlak ze strany města, jestli by bylo možné nádraží, které neodpovídá standardu 21. století, zrekonstruovat,“ řekl starosta Litovle Viktor Kohout.

ČSAD Ostrava zpoždění zdůvodňuje doznívajícími problémy v dodavatelských řetězcích po covidových omezeních.

„Veškerá dokumentace je již na příslušných úřadech a očekáváme vydání stavebního povolení,“ nastínil Nemrava na čtvrtečním formálním slavnostním zahájení. Podle něj by první stavební práce mohly začít zhruba do měsíce.

„Důležité je zajištěné financování. Celkové náklady na výstavbu předpokládáme 30 až 40 milionů korun podle vývoje na trhu,“ dodal.

Cestujících se stavba nedotkne. „Omezí jen ty, kteří teď na starém nádraží nechávají auta, neboť nyní slouží jako parkoviště. Budou si muset najít jiné místo,“ uvedl starosta.

Šumperský zelený terminál získal ocenění

Pokud půjde vše podle plánu, začne nový terminál pro až 25 tisíc lidí z Litovelska sloužit na jaře.

„Jsem si vědom, že provoz náhradního autobusového stanoviště je zátěží pro cestující i okolní dopravu. Proto budeme intenzivně stavbu monitorovat a dohlížet na termíny,“ podotkl Kohout.

Nové autobusové nádraží vyhlížejí i v nedalekém Uničově, kde na velkou rekonstrukci též čekají řadu let.

„Nádraží je majetkem ČSAD Ostrava. Jednáme s nimi o možnosti prodeje pozemku, který patří městu, aby mohla být oprava uskutečněna. Jsme domluveni, že město může pozemek prodat, ale podmínkou je právě provedení rekonstrukce,“ shrnul starosta Uničova Radek Vincour.

„Občané si myslí, že do toho můžeme nějakým způsobem zasáhnout, aby se oprava uskutečnila, ale není tomu tak. My pouze s ČSAD vyjednáváme a jsme vstřícní k jejich požadavkům,“ doplnil.

V Šumperku otevřou nový autobusový terminál za 170 milionů korun, který bude jedním z nejmodernějších v republice.

Podle zástupců firmy by stavební práce měly začít příští rok, momentálně je dokončována projektová dokumentace. Stejně jako v Litovli má i v Uničově vzniknout moderní dopravní terminál vybavený výpravní budovou se zázemím i wi-fi.

Nové moderní autobusové nádraží už slouží druhým rokem cestujícím v Šumperku, například střechy nástupišť jsou na něm pokryté zeleným porostem, který zachycuje část škodlivých imisí, zvyšuje vlhkost a snižuje hlučnost.

Místo též doplnily chytré lavičky s USB zásuvkami pro dobíjení mobilních telefonů, nástupiště zase osvětlují chytré lampy reagující na pohyb a před výpravní budovou vznikla věž s velkými hodinami a informačním panelem.

Dopravní terminál, jehož výstavba stála 170 milionů korun, získal loni ocenění v soutěži Chytrá města v kategorii deset až padesát tisíc obyvatel.