Sloučená hudební a divadelní tělesa nabídnou vedle kultury i servis se vzděláním

  15:50
Model budoucího fungování nové organizace, která vznikne 1. ledna 2025 sloučením Moravského divadla Olomouc (MDO) a Moravské filharmonie Olomouc (MFO), představil dnes v hanácké metropoli manažer MDO David Gerneš. Má podle něho stát na čtyřech hlavních pilířích.

Model budoucího fungování nové organizace, která vznikne 1. ledna 2025 sloučením Moravského divadla Olomouc (MDO) a Moravské filharmonie Olomouc (MFO), představil dnes v Olomouci manažer MDO David Gerneš (vpravo). | foto: Město Olomouc

O spojení dvou tradičních městských kulturních institucí se v hanácké metropoli hodně diskutuje už dlouho. Podle jejich navrhovatelů dá ovšem nový model fungování vzniknout moderní stabilní kulturní instituci 21. století.

„Základním kamenem nové zastřešující instituce je jednoznačně pilíř kulturní, který je tvořen symfonickým orchestrem a třísouborovým divadlem. Další pilíře, na kterých novou instituci vystavíme, by měly reflektovat potřeby kultury v 21. století a sloužit především k rozvoji divadla a filharmonie,“ uvedl David Gerneš.

„Důraz budu klást na formální i neformální vzdělávání, zahraniční spolupráci nebo na management v kultuře. Cílem je, aby nová instituce nabízela vynikající divadelní a hudební zážitky, ale i kvalitní servis pro umělce i kulturní organizace v regionu,“ popsal Gerneš. který spatřuje budoucnost instituce v její multifunkčnosti.

Vznik nové instituce souvisí se Strategií rozvoje kultury a kreativního průmyslu města Olomouce. „Díky vytvoření stabilního finančního modelu bude možné podporovat všechny pilíře zřizované instituce. Strategie rozvoje kultury a kreativního průmyslu vidí Olomouc, která jde vstříc rozvoji trendům, a kulturní organizace ve městě jako ty, které systematicky posilují svou středoevropskou prestiž a cíleně rozvíjejí dostupný program pro všechny cílové skupiny,“ uvedl náměstek primátora pro školství, kulturu a cestovní ruch Viktor Tichák.

Základem jsou divadlo a orchestr

Model počítá s tím, že třísouborové divadlo a symfonický orchestr jsou základními složkami instituce. Ta má ovšem nabízet také vzdělávání – formální i neformální. Jde tedy o workshopy, koncerty nebo představení pro školy střední, základní a mateřské.

„Cílem je maximální využití potenciálu Ateliéru MDO, edukačních aktivit MFO a profesionálů obou institucích. Kromě toho má nová instituce ambici podílet se na formálním vzdělávání středoškolském i vysokoškolském včetně zapojování čerstvých absolventů ve formě stáží a akademií,“ naznačil manažer.

Poslouží k tomu nejen Ateliér MDO, který od sezony 2021/2022 zřizuje Moravské divadlo jako vzdělávací platformu, ale také kreativně-edukační centrum, jehož výstavba se plánuje ve spolupráci s městem a krajem v areálu Střední školy polygrafické.

Trpělivost došla, píšou filharmonici primátorovi a bojkotují jednání o sloučení

„Má poskytnout platformu pro výuku středoškolského oboru budoucích divadelních techniků, kterých je v kulturních institucích napříč republikou výrazný nedostatek,“ upozornil Gerneš.

„Už oslovujeme Univerzitu Palackého, JAMU nebo DAMU. Rozvoj publika, ale i studentů uměleckých a umělecko-technických oborů je investice do budoucí kulturní sítě,“ poznamenal manažer.

„Chceme využít potenciál evropského financování kulturního a kreativního vzdělávání prostřednictvím programu Erasmus+, který by podpořil celou instituci,“ objasnil.

Do zahraničí nabídne nová instituce kulturně-edukační portfolio, ale také reciproční stáže a hodlá se podílet na významných evropských projektech.

„Rozvíjet se bude působení filharmoniků a divadelníků v zahraničí, spolupráce obou institucí s významnými zahraničními umělci nebo opakující se účast divadelních souborů na mezinárodních festivalech,“ dodává Gerneš.

Posledním úkolem nové instituce má být servis a praktický chod. Kromě ekonomicko-správní agendy se bude zabývat granty, podporou kulturního managementu a kulturní metodikou. Výsledkem má být vznik nadregionálního centra, které by pomáhalo fungování a rozvoji kulturních institucí.

„Takto velká instituce bude mít mnohem lepší možnosti pro získávání evropských grantů. Usilovat bude o to, aby mohla být financována kooperativně, tedy na bázi město – kraj – stát,“ je přesvědčen primátor Miroslav Žbánek.

Odbory hudebníků orchestru přitom minulý měsíc vystupňovaly své protesty proti sloučení. Kromě přípravy koncertu pro sympatizanty odmítli jejich zástupci účast v pracovních skupinách. Filharmonici plán dlouhodobě kritizují jako zbytečný a nepřipravený.