Malé pivovary na Hané překonaly potíže. Padl jediný, neměl pokračovatele

  5:08
Malé pivovary v Olomouckém kraji se i v náročné době udržely na trhu díky nadšení jejich majitelů a hlavně přízni pivařů. Více než tři desítky minipivovarů v regionu přežily covid, enormní skok cen energií i daňové změny z poslední doby.

Na katedře analytické chemie Přírodovědecké fakulty UP zavedli předměty jako například chemie piva a cvičení z chemie piva. Na snímku Lukáš Kučera z katedry. | foto: Filip Fojtík, MAFRA

Provoz utichl pouze loni v listopadu v Minipivovaru Jeseník, nebyly za tím však ekonomické problémy.

„Důvod byl jednoduchý. Jsme v důchodovém věku a chtěli jsme skončit. Bohužel se v rodině ani mimo ni nenašel nikdo, kdo by v naší práci pokračoval,“ lituje spolumajitelka Eva Orlová.

Minipivovar vařil pivo dvanáct let. „Kdybychom končili kvůli ekonomice, tak jsme to udělali už dřív,“ dodává Orlová.

V Česku působí nyní přes 500 minipivovarů, z toho v Olomouckém kraji je jich přes 30. Českomoravský svaz minipivovarů (ČMSMP) podrobnou statistiku po regionech nevede, takže číslo se může mírně lišit od skutečnosti.

„Minipivovary nejen v Olomouckém kraji nejsou v posledních letech v jednoduché situaci. Covidové restrikce a nárůst nákladů před nás postavily nelehké úkoly. Další ránu nám způsobila změna sazeb DPH. Bohužel jsme ve velmi nestabilním legislativním a podnikatelském prostředí,“ podotýká prezident svazu Michal Voldřich.

Na v restauracích čepované pivo se od ledna vztahuje sazba DPH 21 procent namísto předešlých 10 procent. Podniky tak musely vyšší daň promítnout do ceny piva.

Podle Voldřicha je pro minipivovary zásadním problémem posledních let výrazný pokles konzumace v restauracích.

„Je to jednoznačně náš hlavní trh. Přesto každým rokem minipivovarů stále přibývá. Zatím se jich vždy více otevře, než kolik jich zanikne. Je to obdivuhodné,“ oceňuje.

Klíčová je kreativita, 10 % vzniká jako byznys

Jedním z důvodů je nápaditost provozovatelů. „Kreativita, novinky, úzký kontakt se zákazníkem a především česká pivní kultura a tradice, to jsou naše pilíře a hodnoty. Až neuvěřitelně vysoké procento minipivovarů bylo založeno a stojí na osobní lásce k oboru. Méně než deset procent vzniklo jen jako pouhý byznys,“ upozorňuje Voldřich. Podle něj tolik „srdcařů“ není možná v žádném jiném oboru.

„Jako naši společnou vlastnost mohu jednoznačně uvést houževnatost a hrdost na dílo,“ vyzdvihuje prezident ČMSMP.

Neutuchající zájem o speciály potvrzuje i šéfka minipivovaru Parník Přerov Melanie Matyášková. „Kromě vysoké kvality jsou pravidelné novinky tím, co drží zájem zákazníků o naše pivo. Kreativita nám pomohla přežít těžké časy,“ potvrzuje.

Z posledních novinek z produkce Parníku výrazně uspělo nakouřené pivo, v němž je část chmele „vyuzena“ bukovým dřevem.

„Teď budeme přicházet s novinkou přibližně každý měsíc. Už to zdaleka není jen o zájmu mladých a konzervatismu těch starších. Novinky táhnou napříč všemi věkovými kategoriemi. Trvale jsou třeba vysoko na žebříčku oblíbenosti ovocná piva,“ přibližuje Matyášková.

Dobře funguje i malý rodinný pivovar Cestář v Ostružné na Jesenicku. „Jsme nyní v situaci, kdy je po našem pivu vyšší poptávka, než jsme schopni vyrobit. Nový provoz ale stavět nebudeme, pořád to pro nás zůstane spíš radost než byznys,“ líčí spolumajitelka Kateřina Novotná.

Společník Hanáckého pivovaru Olomouc Pavel Hanuštiak připomíná, že už čtyři roky se řeší neustálé krizové situace včetně covidu nebo skoků cen energií či surovin. „Přesto se nám podařilo zastavit propad a stabilizovat produkci. Jediné, co bychom potřebovali, je alespoň nějaká stabilita v oblasti cen energií,“ přeje si.

Velkým hitem jsou malé soudky

V tu doufá i spolumajitel Minipivovaru Jadrníček v Náměšti na Hané na Olomoucku Luboš Jadrníček.

„Po covidu to bylo nejhorší. Řada restaurací, jež od nás odebíraly pivo, zavřela. Teď už je to lepší a některé podniky se znovu otevírají, byť s novými majiteli,“ popisuje.

Spíše než restaurace teď však podle něj minipivovar drží maloprodeje lidem. „Velkým hitem jsou například desetilitrové soudky. Hodně lidí si řeklo: proč kupovat dvacet lahváčů, když si můžu pořídit vlastní pípu, občas soudek a načepovat si doma. Tento druh prodeje jde trvale nahoru, ač takový skok jako v období covidu už samozřejmě nehrozí,“ říká Jadrníček.

Oblibu této varianty potvrzuje třeba Ondřej Marhoul z Drahanovic na Olomoucku. „Když sedíme u fotbalu, jsou oslavy nebo se v létě griluje, tak je určitě lepší dobré čepované pivo z minipivovaru než lahvové ze supermarketu. Navíc cenově to nevyjde o moc dráž. V létě beru soudek prakticky každý týden,“ svěřuje se.

13. března 2010