iDNES.cz

Nové výrobní haly, nové stroje. Firmy v regionu rozjely obří investice

  14:38
Nové prostory či modernizace a robotizace výroby. Velké fabriky navzdory náročné době investují do rozvoje desítky až stovky milionů. Výstavbu nové výrobní haly o rozloze čtyři a půl tisíce čtverečních metrů například zahájila společnost Dormer Pramet Šumperk vyrábějící nástroje pro obrábění.

Montáž souprav RegioPanter pro regionální spoje v závodě Škoda Pars v Šumperku | foto: Rostislav Hányš, MF DNES

V regionu nejde o jedinou firmu, která významně investuje do svého rozvoje, projekty za desítky až stovky milionů mají i jinde.

Pramet plánuje proinvestovat v průběhu tří let jednu miliardu korun. Hala vyroste v areálu firmy, kde musela být nejprve musela zbourána původní budova.

„Harmonogram počítá s dokončením stavební části v létě 2024. Souběžně s ním začne stěhování technologií pracovišť lisování a slinování, jež se do nového objektu přesunou,“ nastínil Radek Hudos, vedoucí komunikace Dormer Pramet.

Společnost počítá díky novým prostorám s navýšením současné výrobní kapacity o více než polovinu.

„V souvislosti s výstavbou haly vznikne až 70 nových pracovních míst. Na naší náborové stránce budeme případné zájemce průběžně informovat,“ řekl Hudos.

Konstrukce haly je podle něj navržena tak, aby se eliminoval přenos hluku do okolí. Továrna totiž stojí poblíž obytné zóny.

„Opláštění je z hlukově izolovaných fasádních panelů, venkovní technologie jsou pak umístěny v maximální možné vzdálenosti od obytné zástavby a osazeny protihlukovým krytem,“ popsal Hudos.

Pars investuje téměř půl miliardy

Do masivního investování se v poslední době pustila i další šumperská firma Pars ze skupiny Škoda Transportation.

„Probíhá projekt modernizace celého provozu s rozpočtem 460 milionů korun,“ vyčíslil ředitel šumperského závodu Aleš Měrka.

Vzniklo už například unikátní bezobslužné robotizované pracoviště pro svařování a opracování vinutí rotorů trakčních motorů.

Díky stamilionovým investicím dochází nejen k rozšíření kapacit na rekonstrukce, modernizace a opravy kolejových vozidel, ale před nedávnem byla také zahájena výroba nových vlaků. Jde o elektrické jednotky RegioPanter.

„V tomto a příštím roce dodáme celkem třináct souprav,“ uvedl Měrka. Jednotky EMU 240 pro Olomoucký kraj jsou nejnovější a nejmodernější variantou vlakových souprav RegioPanter.

Plastkon v Mikulovicích investuje hlavně do robotizace

Investici v řádu několika stovek milionů v kraji oznámila rovněž společnost Plastkon Mikulovice na Jesenicku, jež patří k největším evropským producentům plastových výrobků pro dům a zahradu.

„S našimi prostorami jsme se kvůli razantně rostoucí výrobě dostali na hranu kapacity. Proto jsme zahájili výstavbu dvou průmyslových hal, do nichž pořídíme i nové stroje,“ shrnul majitel firmy Daniel Hama.

Podle něj nové prostory a další stroje umožní navýšit kapacitu až o padesát procent. Avizuje nicméně, že Plastkon nebude po dokončení nabírat další pracovníky ve větším počtu.

„Půjde totiž o robotické pracoviště s minimálními nároky na pracovní sílu, protože sehnat kvalitní zaměstnance je stále obtížnější,“ objasnil Hama.

Investuje též třeba olomoucký závod na výrobu ložisek JTEKT Bearings, loni a letos dohromady osmdesát milionů.

„Z výrobních technologií šlo například o novou brousicí linku. Letos půjdou investice opět především do nových výrobních technologií spojených s přechodem na ložiska pro elektromobilitu,“ přiblížila za firmu Pavla Bakalářová.

zpět na článek