iDNES.cz

Dojezd elektromobilu pro službu u záchranky nestačí, ukázal testovací provoz

  16:44
Dobře se s ním jezdí, ale vůz se spalovacím motorem zatím stále plně nenahradí. Tak by se daly ve zkratce shrnout závěry testu elektromobilu, který tři měsíce používala v provozu Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje.

Elektromobil Volkswagen ID.4 GTX, který tři měsíce testovala v provozu Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje. | foto: ZZS Olom. kraje

Záchranka měla od listopadu do začátku února zapůjčený vůz Volkswagen ID.4 GTX, který nasadila v systému randez-vous, kdy na místo vyjíždí lékař a řidič-záchranář.

„Byl používán ve dvanáctihodinovém provozu pouze na denní směně, v noci probíhalo nabíjení. Celkem bylo najeto 6 002 kilometrů. Vůz vykázal vysokou míru spolehlivosti, za celou dobu nedošlo k závadě, která by znemožnila pokračovat v jízdě k pacientovi,“ popsala mluvčí krajské záchranné služby Lucie Mikisková.

Za čtvrt roku používání bylo podle ní nutné řešit jen dvě menší závady v podobě poruchy natáčení světlometů a potíží s dotykovým panelem, které byly ale autorizovaným servisem bezodkladně a rychle opraveny.

Řidiči si u elektromobilu pochvalovali zejména jeho velmi dobré jízdní vlastnosti, a to i ve ztížených podmínkách na zasněžené silnici. Dále také akceleraci, která je u elektromobilů obecně lepší než u aut se spalovacími motory, a rychlost.

Dojezd nestačil ani po plném nabití

Zásadním problémem se ale ukázala být nedostatečná kapacita baterie a z toho plynoucí dojezd. A to i přesto, že vůz vyrážel do služby vždy po úplném nabití, kvůli kterému přitom nemohl být k dispozici nepřetržitě.

Volkswagen ID.4 GTX 220 kW

Kapacita baterie: 77 kWh
Pohon: všechna kola
Maximální rychlost: 180 km/h
Komb. spotřeba (Wh/km): 18,6 kW/100 km
Délka: 4 582 mm
Šířka: 1 852 mm
Výška: 1 619 mm
Velikost zavazadlového prostoru: 543 litrů
Provozní hluk: 68 dB

zdroj: ZZS OK

Další výhrady měli řidiči ke složitosti ovládání dotykového panelu, jenž podle nich odváděl pozornost od řízení.

„Pro vozidlo zvláštního určení s právem přednosti v jízdě byla rovněž velmi problematická nutnost opakované deaktivace některých asistentů. Ty jinak při jízdě s výstražným světelným a zvukovým zařízením obtěžovaly, a navíc se po vypnutí motoru a opětovném nastartování vozu znovu automaticky aktivovaly,“ doplnila Mikisková.

Podle ředitelky krajské záchranné služby Andrey Rakovičové byl tříměsíční test cennou zkušeností.

„Dal nám nahlédnout do problematiky provozu plně elektrických vozidel u záchranné služby. Dost jsme se poučili a nasbírali zkušenosti nejen ze samotných jízd, ale i ohledně údržby, nabíjení a provozování takového vozu,“ shrnula.

Autor:
zpět na článek