iDNES.cz

Řidiči v Olomouci si mohou půjčit dvě elektrické dacie, parkují u nabíječky

  16:12
Řidiči sdílených aut si nyní mohou v Olomouci zarezervovat i elektrický vůz. Aby mohla služba garantovat, že budou dvě auta značky Dacia vždy nabitá, parkují v areálu prodejce vozidel v Holické ulici.

Zájem o takzvaný carsharing roste, masovějšímu rozšíření ovšem zatím podle výzkumu akademiků brání zejména tradiční návyky společnosti.

Elektromobily do druhého města v ČR po Brně přinesla společnost Autonapůl.

„Poptávka po možnosti jet elektromobilem je čím dál vyšší. Ozývají se nám i uživatelé z dalších měst. Touto cestou se snažíme jít dlouhodobě. Události posledních měsíců ukazují, že aktivní snižování závislosti na dovozu ropných paliv v provozu ve městech dává smysl i z jiných důvodů, nejen ekonomických nebo ekologických,“ řekl ředitel Autonapůl Michal Šimoník.

Zatímco u auta se spalovacím motorem má řidič povinnost doplnit pomocí tankovací karty v autě palivo, pokud stav nádrže klesne pod polovinu, u elektroauta by dobíjení na různých místech komplikovalo provoz.

„Tři firmy v republice kvůli tomu v posledních letech ukončily provoz. Podle nás jedním z důvodů bylo, že si uživatel vyzvedával na ulici nabité auto a následně ho tam zase nechával. Takový způsob ale není rentabilní. Proto hledáme vhodné partnery, se kterými jsme schopni zajistit parkování plus nabíjení vyhrazené pro elektrický vůz,“ uvedl Šimoník.

Nabíjení v Olomouci, možná i v Šumperku

Klient služby se pak většinou nemusí nabíjením vůbec zabývat. Baterie se totiž dobije v pauzách mezi rezervacemi.

Sdílené elektromobily
v Olomouci

● cena za km jízdy do 200 km: 5,90 Kč
● cena za km jízdy od 200 km: 4,90 Kč
● cena za 1. den: 64 Kč na hodinu (maximálně 640 Kč na den)
● cena za 2. až 3. dny: 59 Kč na hodinu (maximálně 590 Kč na den)
● cena za 4. a další den: 54 Kč na hodinu (maximálně 540 Kč na den)
● Ceny jsou včetně DPH a zahrnují energii, dálniční známku, povinné ručení, servis, pojištění. Při podpisu rámcové smlouvy se skládá jednorázová vratná kauce 5 000 Kč.
Zdroj: Autonapůl

Dvě nové Dacie Spring parkují u dobíjecích stojanů firmy Auto Kubíček. „Umožníme nabíjení u nás, máme tu jednu veřejnou nabíjecí stanici, kterou budeme doplňovat o další. Možnost nabíjení aut je v Olomouci přínos. Rád bych chtěl do budoucna při naší spolupráci tuto službu přinést i do Šumperka, kde máme sídlo firmy,“ sdělil jednatel společnosti Lukáš Kubíček.

Pokud budou nicméně řidiči potřebovat, mohou auta nabíjet i sami, například když si auto půjčí na více dní a budou mimo Olomouc.

„Do vozidel dáváme čip na nabíjení na rychlodobíjecích stanicích na delší cestě, konkrétně od dodavatele energie PRE - Pražské energetiky, která nabízí nejširší síť díky tomu, že jejich čipy jsou akceptovány na rychlodobíjecích stanicích ČEZ, E.ON i v zahraničí,“ dodal Šimoník.

Mantinely sdílení

Zájem o sdílená auta podle něj roste za poslední roky každý měsíc, výjimkou byly březen a duben před dvěma lety, kdy přišel lockdown kvůli koronaviru.

I přesto, že na rozdíl od půjčovny se u sdílených aut platí jen za čas rezervace a ujeté kilometry, narážejí poskytovatelé na různé bariéry bránící většímu využívání.

Dokládá to výzkum, který podnikli vědci na Univerzitě Palackého v Olomouci.

„Jedná se zejména o tradiční nastavení společnosti preferující osobní vlastnictví, nižší finanční gramotnost projevující se chybnými propočty výdajů spojených s vlastnictvím automobilu či celkově chybějící osvětu spotřebitelů v oblasti sdílené ekonomiky,“ shrnul Ondřej Kročil, vedoucí katedry ekonomických a manažerských studií, která se spolu s katedrou psychologie na výzkumu podílí.

Motivací je naopak úspora peněz a času, šetření životního prostředí a kultivace měst, jelikož jedno sdílené auto dokáže podle statistik nahradit až patnáct automobilů v soukromém vlastnictví. Zároveň odpadají investice do servisování auta nebo pojištění.

zpět na článek