iDNES.cz

Dobíjecích stanic v kraji přibývá, elektromobilů je ale stále málo

  5:52
Počet stanic k nabíjení baterií elektromobilů roste v Olomouckém kraji rychleji než počet nových vozů na elektřinu. Vyplývá to z aktuálních údajů Centra dopravního výzkumu (CDV). Většinu elektromobilů v regionu provozují firmy. Dobíjecí stanice pro automobily 21. století fungují především ve velkých městech na střední Moravě.

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Zatímco počet veřejných nabíjecích stanic loni v Olomouckém kraji vzrostl o 46 procent, počet osobních aut využívajících k pohonu elektřinu pouze o 34 procent.

Vozy na elektrický pohon se v regionu pořád počítají jen ve stovkách. „V Olomouckém kraji bylo na konci roku 2022 registrováno 606 elektromobilů a plug-in hybridů (hybridní auta, která lze dobíjet i ze zásuvky – pozn. red.). Loni jich přibylo 206,“ informoval Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Podle něho je 69 procent těchto vozidel registrovaných na firmy a instituce a jen necelá třetina patří soukromým majitelům.

Škoda a až pak Mercedes

Z pohledu značek vede stejně jako u benzinových a naftových motorů Škoda. Vozů z Mladé Boleslavi poháněných elektřinou se v kraji prodalo 118, následuje Mercedes se 60 a Hyundai s 57 prodanými vozy. Z toho je ovšem u elektromobilů 24 procent ojetin, u plug-in hybridů je to 14 procent.

Elektromobilita v Olomouckém kraji

  • Počty elektromobilů a plug-in hybridů:
    r. 2022: 606
    r. 2021: 400 - nár. o 34 %
  • Veřejné dobíjecí stanice:
    r. 2022: 118
    r. 2021: 64 - nár. o 46 %

    Zdroj: CDV

Kadula uvedl, že region sleduje celostátní trend. „Celorepublikový nárůst počtu aut na elektrický pohon je 37 procent, ale celostátní průměr zvyšuje výrazně Praha a Brno. Bez nich by Olomoucký kraj byl lehce nad průměrem,“ vysvětlil Kadula.

V databázi CDV je nyní v regionu 118 veřejných dobíjecích bodů. Jen loni jich přibylo 54. K tomu jsou ještě další neveřejné, jež si pořizují například autoservisy, aby mohly svým klientům dobíjet baterie.

Olomouc na špici

Nejvíc dobíjecích bodů je v Olomouci, kde si lidé mohou nabít svůj vůz na 53 veřejných místech. V Prostějově pak na patnácti a v Přerově na deseti místech. V dalších městech v regionu je už pouze třicet stanic. Přibližně dvě pětiny všech veřejných stanic zřizuje elektrárenská společnost ČEZ.

Firma Auto Kubíček, která provozuje v regionu rovněž síť autoservisů, už zřídila devět veřejných stanic a k tomu sedm neveřejných. „Elektroaut je zatím málo, aby stanice byly dostatečně využité. Měsíčně nabijeme pět až sedm vozidel,“ sdělil Lukáš Kubíček ze společnosti Auto Kubíček.

Neveřejné stanice firma zřizuje proto, aby zajistila komfort pro své klienty. „Když má někdo elektroauto od nás nebo si nechá vůz opravit v našem servisu, můžeme mu baterii dobít v některé z našich neveřejných stanic,“ vysvětlil Kubíček. V dalších letech očekává rychlý růst elektromobility.

„Výstupy z projektu Centra dopravního výzkumu, jehož aplikačním garantem bylo ministerstvo dopravy, jsou velmi zajímavé a chtěli bychom je v budoucnu při naší strategické práci aktivně využívat,“ sdělil pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Ministerstvo už zahájilo práce na aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, který má směřovat k postupnému omezování spalovacích motorů v autech. Zároveň připravuje výzvy v rámci Operačního programu Doprava, z něhož zájemci o výstavbu veřejných dobíjecích stanic získají dotace.

7. prosince 2022

zpět na článek