„Po Elbee je celosvětová poptávka, aktuálně se pohybujeme v řádově desítkách vyrobených kusů. Prodeje v dalších zemích nyní teprve rozbíháme, vůz má ale potenciál stát se standardem v mobilitě tělesně postižených. Do budoucna už přemýšlíme i o elektrické verzi vozidla,“ uvedl jednatel společnosti Elbee Mobility Ladislav Brázdil mladší.
Specialitou Elbee je otevírání celé přední části, hendikepovaný řidič tak nemusí do vozu přesedat z vozíku, ale rovnou s ním zacouvá do kabiny. Elektricky ovládané dveře na dálku a nájezdní plošinu pak zaklopí i s volantem.
Speciál Elbee |
Auta je ovšem kvůli tomu nutné z velké většiny vyrábět na míru. Firma proto nyní investovala zhruba šest milionů korun do její modernizace. Nákup otočného jeřábu, obráběcího centra a dalších technologií má výrobu značně usnadnit a zrychlit, a tím zvýšit kapacitu.
Necelou polovinu částky moravičanský výrobce získal z evropských dotací, konkrétně operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Uspět musel v konkurenci zhruba tisícovky žádostí.
„Šlo o projekty za více než 5,8 miliardy korun. Původně program počítal s limitem 1,5 miliardy, díky velkému zájmu byl však nakonec zdvojnásoben na tři miliardy,“ shrnul Lukáš Vymětal, generální ředitel Agentury pro podnikání a inovace, která operační program administruje a podnikatelům s procesem žádosti o dotace pomáhá.
Firma Elbee Mobility, která se specializuje na lisování plechů, pálení laserem a ohraňování, vyrobila první vůz Elbee po několikaletém vývoji v roce 2011. Loni jich z továrny vyjely na tři desítky.
Jak vypadá a jak se nastupuje do unikátního vozu Elbee
16. května 2014 |