Virtuální realita ukáže návštěvníkům Dlouhých strání i skryté části elektrárny

  12:18
Stále populárnější exkurze v přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé stráně jsou nyní ještě atraktivnější. Návštěvníci mohou nově využít i brýle s virtuální realitou. Umožní jim podívat se také do míst, na která se v rámci exkurzí nedostanou. Elektrárnu ale čekají i náročné a drahé opravy, vyjdou až na miliardu.

Největší novinkou je pro návštěvníky virtuální realita. Speciální brýle přenesou návštěvníky vysoko nad napuštěnou horní nádrž s výhledem na hřebeny Jeseníků i nedaleký Praděd.

„Návštěvníci se postupně dostanou i do útrob vodního přivaděče, do strojovny transformátorů, zevnitř si prohlédnou turbínu i generátor a imaginárně se projedou výtahem vybudovaným ve skalním masivu mezi elektrárnou a horní nádrží,“ sdělil na páteční tiskové konferenci mluvčí ČEZ Vladislav Sobol.

Zajímavá je podle Sobola také animovaná část s 3D modelem, která jednoduše popisuje princip fungování elektrárny i její význam pro energetiku.

Prohlídku při tom lidé ovládají vlastníma rukama a svůj postřeh si mohou ověřit na několika kvízových otázkách. Virtuální „Watertour“ je přístupná během jednotlivých prohlídek v infocentru Dlouhých strání. Na exkurze je nutné se předem zaregistrovat na webu www.dlouhe-strane.cz.

Elektrárnu čekají náročné opravy i odstávka

Kromě novinek pro návštěvníky společnost ČEZ na Dlouhých stráních především masivně investuje. V průběhu letošního a příštího roku utratí téměř miliardu na investice a opravy.

„Souvisí to s postupnou obnovou důležitých částí turbosoustrojí, které po téměř třiceti letech provozu elektrárny pomalu dosluhují,“ vysvětlil ředitel vodních elektráren ČEZ Róbert Heczko.

Hlavním cílem podle něj je zajistit i do budoucna spolehlivý provoz elektrárny, která je pro českou energetiku stále významnější především jako akumulátor energie v období energetických špiček. Stěžejní letošní investice se soustředí na turbosoustrojí TG2.

Prohlédněte si unikátní elektrárnu Dlouhé stráně, ekologové ji nechtěli

„Budeme opravovat velkou část soustrojí, což znamená, že musíme stator i a rotor vytáhnout takzvaně na pozici, tedy na speciálně vyztužená místa v turbínové kaverně,“ popsal šéf elektrárny Ludvík Štrobl.

„V plánu je například výměna statorového vinutí a vystředění celého soustrojí, změna hardwaru řídícího systému, modernizace buzení, oprava hydromotorů a nové vnitřní nátěry přivaděčů vody z horní nádrže do turbíny,“ vysvětlil.

Technicky velmi náročná bude podle něj především oprava hřídele, která se bude provádět na speciálním soustruhu v Plzni. Hřídel rozloženou na dvě části, z nichž jedna váží 28 a druhá skoro 33 tun, převezou do Plzně speciálně upravené tahače.

Zemřel autor unikátní vodní nádrže Dlouhé stráně, úspěchy sbíral i v cizině

Kromě toho se počítá i s mnoha dalšími pracemi, například opravou mostů na silnici vedoucí k horní nádrži, důležitá bude také instalace stacionárního jeřábu u dolní nádrže, který zajistí vyšší bezpečnost. Opravy si vyžádají krátkodobou odstávku celé elektrárny, ta proběhne od 19. srpna do 20. září letošního roku.

Jednou z významných investic, kterou ocení zaměstnanci při přesunu k horní nádrži, je nový výtah za 23 milionů, který byl před nedávnem zprovozněn. Je rychlejší a spolehlivější než ten, který po třiceti letech dosloužil.

„Jde o nový výtah, přesněji řečeno lanový přepravník, kterým se dopravují zaměstnanci elektrárny hlavně v zimě, kdy je cesta k horní nádrži zavátá sněhem. Unikátní zakázku realizovala firma EL-VY z Chrudimi,“ sdělil šéf přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně Ludvík Štrobl.

Nový výtah jezdí ve dvou úsecích – dolní je dlouhý 400 metrů a stoupá v úhlu 42 stupňů, na horním 320metrovém se převýšení mění od 42 až do 49 stupňů. Celkem výtah překoná výškový rozdíl kolem 500 metrů, zdolání trasy zabere i s třistametrovým pěším přestupem necelou půlhodinu.

Pokud výtah nefunguje, musí zaměstnanci nahoru podzemím po 2 400 schodech pěšky. Nosnost výtahu se oproti předchozí verzi zvýšila z 290 na 400 kg a do jeho kabiny se teď pohodlně vejdou tři lidé místo dvou, rychlost se zvýšila z 0,9 na 1,3 metru za sekundu.

„Změnil se také pohon – místo hřebenového teď výtah pohání lanové ústrojí, pro které se konstruktéři rozhodli kvůli vysoké vlhkosti a dalším náročným podmínkám. Vyšší spolehlivost a bezpečnější obsluhu zajišťují čtyři ovládací panely s kamerami,“ popsal Štrobl.

Firma EL-VY pracovala na zakázce dlouhé čtyři roky. „Byla to nejoriginálnější a asi i nejnáročnější zakázka, na které jsme kdy pracovali,“ sdělil ředitel společnosti EL-VY Jan Holec.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Hladinu zvedli o sedmdesát centimetrů

Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně, jejíž strojovna i další technologie jsou hluboko pod zemí, slouží jako obrovský akumulátor elektrické energie.

Má také certifikace na službu black start, regulaci napětí, stále větší význam elektrárny však spočívá ve ve stabilizaci soustavy, v níž stále roste podíl obnovitelných zdrojů energie.

Před třemi lety energetici zvýšili provozní hladinu horní nádrže o 70 centimetrů, což umožňuje v jednom výrobním cyklu vyprodukovat přibližně o šest procent elektřiny více než dříve.

Elektrárna má tři „nej“. Disponuje největší reverzní vodní turbínou v Evropě - 325 MW, zároveň jde o elektrárnu s největším rozdílem výšek mezi horní a dolní nádrží v republice, který činí téměř 511 metrů, a zároveň má největší instalovaný výkon v ČR činící dvakrát 325 MW.