iDNES.cz

Dálnice D1 je po téměř 60 letech kompletně hotová. Otevřeli poslední úsek

  11:24,  aktualizováno  14:10
Pátek 19. prosince 2025 se zapíše jako významný milník do historie dopravních staveb v České republice. Silničáři krátce po poledni otevřeli poslední úsek D1 na Přerovsku. Páteřní tuzemská dálnice tak je po dlouhých 58 letech výstavby definitivně dokončená. Už dopoledne ve stejné okrese zároveň uvedli do provozu novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory.

Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je tak v provozu po letech příprav a soudních sporů. Dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a Polska je kompletní.

„Nový úsek D1 výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova a zároveň zklidní provoz na D46, protože většina aut se z Brna do Ostravy dostane právě po D1,“ konstatoval nový ministr dopravy Ivan Bednárik (SPD).

Ten na mítinku s novináři také řekl, že úsek kolem Přerova chce nechat bez poplatku. Dokončení posledního úseku znamená kompletní zhotovení nejstarší a nejdelší dálnice v Česku, která má dohromady 376 kilometrů.

Dálnice D1 dosud končila na protilehlých okrajích Přerova, tranzitní doprava kvůli tomu na trase z Ostravy do Zlína a Brna jezdila přes město. „Dostavbou tohoto desetikilometrového úseku D1 zmizí z Přerova 70 procent kamionů. To je obrovské číslo a pro lidi obrovská úleva,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Ekonomické přínosy jsou nezpochybnitelné, ale stavíme to hlavně pro lidi, kteří bydlí v blízkosti komunikací, a pro řidiče, aby se bezpečně a dobře dostali ke svým domovům,“ dodal Mátl.

Podle přerovského primátora Petra Vrány (ANO) se město po letech stagnace stane lepším místem pro život: „Dostavba dálnice totiž neznamená jen dopravní úlevu. Konečně můžeme rozvíjet město tak, jak si zaslouží. Zvyšuje se zájem investorů, vznikají nové příležitosti pro podnikání i pracovní místa a roste poptávka po moderním bydlení.“

„Dálnice nám otevírá prostor pro to, abychom Přerov posouvali dopředu. Aby byl zajímavý pro mladé rodiny, stabilní pro firmy a příjemný pro všechny, kteří tu žijí. Je to šance, kterou chceme maximálně využít,“ myslí si primátor

Přerovský primátor neúspěšně žádal ministerstvo dopravy o osvobození nové části D1, která je zároveň obchvatech města, od dálničního poplatku. „Obchvat Přerova měl být plně zpoplatněn. Na žádost regionu jsme to ale přehodnotili a úsek značíme jako nezpoplatněný a zároveň dáváme žádost do meziresortního řízení, do vyhlášky, protože si myslím, že lidé, kteří tu roky trpěli, si zaslouží malou odměnu k Vánocům,“ sdělil ministr Bednárik.

Odkloní nová D55 tranzit? Názory se liší

Otevření dalšího úseku se dočkala i dálnice D55. „D55 představuje klíčové spojení pro střední, jihovýchodní a jižní Moravu, které odvede dopravu z přetížené silnice I/55,“ prohlásil Bednárik.

Dálnice D55 je přeložkou silnice I. třídy, která přes několik obcí spojuje Přerov s Olomoucí. Denně tudy projede až dvacet tisíc aut. Navazující úsek Kokory – Přerov by se měl začít stavět příští rok. Úsek už má stavební povolení a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo výběrové řízení na zhotovitele, pozemky již má stát vykoupené. Archeologické průzkumy mají skončit v první půlce roku 2026.

Další dálniční dárek k Vánocům. ŘSD oznámilo termín otevření prvního úseku D55

Velkým lokálním přínosem nové části dálnice je, že míjí vesnici Krčmaň. Jak při zahájení stavby uvedla předloni starostka Eva Sztwioroková, řidiči tam nedodržují rychlost, předjíždějí v nepřehledných úsecích a nerespektují semafor. Jelikož pro osobní auta bude nový úsek zatím bezplatný, změna na hustotě provozu se projeví.

Na D55 se od pátku 19. prosince 2025 jezdí i mezi Olomoucí a Kokory.

„Neočekáváme, že například doleva na Olomouc bude možné odbočit u nás hned, ale úlevu očekáváme. Hodnotit budeme v lednu, až bude obvyklejší provoz. Nicméně máme informace, že vozidla nad 3,5 tuny budou chtít využívat neplacený úsek po silnici první třídy přes naši obec,“ řekla v pátek starostka.

„Zkoušeli jsme připomínkovat vyhlášku k mýtu, bohužel jsme neuspěli, protože to nikde jinde v Česku zatím není, že by se mýto někde odpouštělo. Naší možností je buď, že by se ministerstvo rozhodlo náš úsek první třídy zpoplatnit a nebo musíme počkat, než se převede silnice první třídy pod kraj a potom by byla možnost dát na ni omezení kamionům od 12 tun,“ dodala Sztwioroková.

ŘSD ale nemá o odklonění tranzitu pochybnosti. „Jsem absolutně přesvědčený, že nákladní dopravy se obec zbaví, takové výsledky máme z celé republiky,“ sdělil generální ředitel ŘSD Mátl.

Autoři: , ,
zpět na článek