Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je tak v provozu po letech příprav a soudních sporů. Dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a Polska je kompletní.
„Nový úsek D1 výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova a zároveň zklidní provoz na D46, protože většina aut se z Brna do Ostravy dostane právě po D1,“ konstatoval nový ministr dopravy Ivan Bednárik (SPD).
Ten na mítinku s novináři také řekl, že úsek kolem Přerova chce nechat bez poplatku. Dokončení posledního úseku znamená kompletní zhotovení nejstarší a nejdelší dálnice v Česku, která má dohromady 376 kilometrů.
Dálnice D1 dosud končila na protilehlých okrajích Přerova, tranzitní doprava kvůli tomu na trase z Ostravy do Zlína a Brna jezdila přes město. „Dostavbou tohoto desetikilometrového úseku D1 zmizí z Přerova 70 procent kamionů. To je obrovské číslo a pro lidi obrovská úleva,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Ekonomické přínosy jsou nezpochybnitelné, ale stavíme to hlavně pro lidi, kteří bydlí v blízkosti komunikací, a pro řidiče, aby se bezpečně a dobře dostali ke svým domovům,“ dodal Mátl.
Podle přerovského primátora Petra Vrány (ANO) se město po letech stagnace stane lepším místem pro život: „Dostavba dálnice totiž neznamená jen dopravní úlevu. Konečně můžeme rozvíjet město tak, jak si zaslouží. Zvyšuje se zájem investorů, vznikají nové příležitosti pro podnikání i pracovní místa a roste poptávka po moderním bydlení.“
„Dálnice nám otevírá prostor pro to, abychom Přerov posouvali dopředu. Aby byl zajímavý pro mladé rodiny, stabilní pro firmy a příjemný pro všechny, kteří tu žijí. Je to šance, kterou chceme maximálně využít,“ myslí si primátor
Přerovský primátor neúspěšně žádal ministerstvo dopravy o osvobození nové části D1, která je zároveň obchvatech města, od dálničního poplatku. „Obchvat Přerova měl být plně zpoplatněn. Na žádost regionu jsme to ale přehodnotili a úsek značíme jako nezpoplatněný a zároveň dáváme žádost do meziresortního řízení, do vyhlášky, protože si myslím, že lidé, kteří tu roky trpěli, si zaslouží malou odměnu k Vánocům,“ sdělil ministr Bednárik.
Odkloní nová D55 tranzit? Názory se liší
Otevření dalšího úseku se dočkala i dálnice D55. „D55 představuje klíčové spojení pro střední, jihovýchodní a jižní Moravu, které odvede dopravu z přetížené silnice I/55,“ prohlásil Bednárik.
Dálnice D55 je přeložkou silnice I. třídy, která přes několik obcí spojuje Přerov s Olomoucí. Denně tudy projede až dvacet tisíc aut. Navazující úsek Kokory – Přerov by se měl začít stavět příští rok. Úsek už má stavební povolení a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo výběrové řízení na zhotovitele, pozemky již má stát vykoupené. Archeologické průzkumy mají skončit v první půlce roku 2026.
Další dálniční dárek k Vánocům. ŘSD oznámilo termín otevření prvního úseku D55![]() |
Velkým lokálním přínosem nové části dálnice je, že míjí vesnici Krčmaň. Jak při zahájení stavby uvedla předloni starostka Eva Sztwioroková, řidiči tam nedodržují rychlost, předjíždějí v nepřehledných úsecích a nerespektují semafor. Jelikož pro osobní auta bude nový úsek zatím bezplatný, změna na hustotě provozu se projeví.
„Neočekáváme, že například doleva na Olomouc bude možné odbočit u nás hned, ale úlevu očekáváme. Hodnotit budeme v lednu, až bude obvyklejší provoz. Nicméně máme informace, že vozidla nad 3,5 tuny budou chtít využívat neplacený úsek po silnici první třídy přes naši obec,“ řekla v pátek starostka.
„Zkoušeli jsme připomínkovat vyhlášku k mýtu, bohužel jsme neuspěli, protože to nikde jinde v Česku zatím není, že by se mýto někde odpouštělo. Naší možností je buď, že by se ministerstvo rozhodlo náš úsek první třídy zpoplatnit a nebo musíme počkat, než se převede silnice první třídy pod kraj a potom by byla možnost dát na ni omezení kamionům od 12 tun,“ dodala Sztwioroková.
ŘSD ale nemá o odklonění tranzitu pochybnosti. „Jsem absolutně přesvědčený, že nákladní dopravy se obec zbaví, takové výsledky máme z celé republiky,“ sdělil generální ředitel ŘSD Mátl.





