Cyklisté osedlali svá kola už v únoru, dříve letos vyjedou také cyklobusy

  14:36
Letošní brzký příchod jarního počasí už vylákal cyklisty do ulic i na trasy v přírodě. Města proto spouštějí provoz sdílených kol dříve, než tomu bylo v předcházejících letech a pospíší si i speciální autobusy s přívěsy na kola. Na první výlety nadšenci vyrazí už o Velikonocích.

Jako první svezou letos cyklisty autobusy společnosti FTL Prostějov. Jezdit budou opět na dvou vyhledávaných trasách, konkrétně z Prostějova do Jedovnic na Blanensku a z Prostějova do Bouzova na Olomoucku.

Provoz letos zahájí už o Velikonocích, tedy přibližně o deset dnů dříve než v předchozích letech.

„Termín na konci března je hraniční, počasí je stále velmi nevyzpytatelné. Největší zájem očekáváme v dubnu a později v květnu,“ zhodnotil ředitel divize autobusové dopravy společnosti FTL Pavel Hanák.

Na trasu dlouhou 131 kilometrů mezi Olomoucí a Jeseníkem vyjede letos dříve také cyklobus společnosti Arriva. Provoz zahájí linka už 18. května, loni přitom fungovala až od července.

Další cyklobusy pojedou i z Přerova do Bílé na česko-slovenské státní hranici. Jezdit začnou od června.

„V provozu budou od konce dubna až do konce září i tradiční cyklobusové spoje z Prostějova na Drahanskou vrchovinu. Jezdit budou každý víkend a jízdenky i s místenkou pro kolo bude možné koupit předem v našem e-shopu,“ sdělil mluvčí společnosti Arriva Jan Holub.

Kdo nemá kolo, půjčí si

Od začátku března se do ulic Přerova vracejí modrá kola s logem města, která si mohou lidé půjčit podle potřeby na krátké i delší cesty. Prvních 15 minut za cyklisty hradí Přerov, potom zaplatí lidé 24 korun za každou následující půlhodinu.

Bikesharing v Přerově provozuje společnost Nextbike, spustila jej loni v létě. Zájem o projížďky na 140 sdílených kolech, o která se Nextbike v Přerově stará, byl obrovský. Za loňský rok zvládli Přerované 118 500 jízd, rekordní byl říjen s 27 500 výpůjčkami.

Město na provoz služby loni přispělo téměř dvěma miliony korun, pro letošek plánuje vydat až 3,2 milionu. Letos mají být také instalovány stojany, aby cyklisté věděli, kam mají kola dávat.

Cyklobusy 2024

Linky jezdí vždy o víkendu a ve státní svátky dle platného jízdního řádu dopravce.
Prostějov – Bouzov: od 30.3. do 28.9. (provozuje FTL a.s.)
Přerov – Bumbálky: od 1.6. do 29.9. (provozuje Arriva)
Olomouc – Jeseník: od 18.5. do 30.9. (provozuje Arriva)

Podle vedení města se sdílená kola těší v Přerově oblibě díky vhodnému terénu i husté síti cyklostezek.

„Nemůžeme zapomenout na přínos pro naše město a životní prostředí. Sdílená kola snižují dopravní zácpy a emise škodlivin. Pomáhají nám dosáhnout udržitelnosti a podporovat ekologičtější způsoby dopravy,“ vyzdvihnul přínos náměstek primátora pro oblast dopravy Tomáš Navrátil (ANO).

V Prostějově se letos rozhodli poprvé vyzkoušet provoz sdílených kol od společnosti Rekola, které službu pro město zajišťuje, i v zimě. A cyklisté na nich neváhali vyjet. V lednu tam podnikli lidé na růžových kolech 9 125 jízd.

Příznivé únorové počasí se pak na počtu jízd projevilo ještě více, celkem jich provozovatelé ve druhém měsíci roku zaznamenali 12 083.

Podle běžného ceníku by město za takový počet zimních jízd zaplatilo téměř 400 tisíc korun, s provozovatelem se však dohodlo, že za každý z měsíců zaplatí necelých 85 tisíc.

„Takže o službu byl zájem, počasí jízdě na kole přálo a město ještě ušetřilo, neboť jsme měli nastaven cenový strop,“ komentovala první cyklozimu v Prostějově náměstkyně primátora Milada Sokolová. (ODS)

Kromě růžových Rekol v Prostějově působí také firma Nextbike, která dříve provozovala i městem dotovanou službu.

„U ní mají občané rovněž 30 minut jízdy na sdíleném kole zdarma, ovšem vše funguje na komerční bázi, bez finanční podpory města,“ vysvětlila Sokolová.

Kilometry pro sportovce i rodiny

Počty cyklistů rostou nejen v centrech měst, ale i na dalších cyklotrasách. Olomouckým krajem prochází například dálková trasa EuroVelo 9, která celkem měří téměř dva tisíce kilometrů a spojuje Baltské a Středozemní moře.

Českou republikou prochází 350 kilometrů této trasy, z toho 180 kilometrů leží na území kraje. Provoz na ní měří Nadace Partnerství, která stojí také za certifikací Cyklisté vítáni. Loni dle měření se na zmíněnou cestu vydalo 172 505 lidí.

„Od roku 2019 počet cyklistů a pěších v Olomouckém kraji narostl o deset procent na všech devíti měřidlech, která se nacházejí na páteřních trasách. Konkrétně na trase EuroVelo 9 u Horky nad Moravou vzrostl počet dokonce o 12 procent,“ popsal trend koordinátor projektu Stanislav Šotnar.

Projekt Cyklisté vítáni sdružuje místa, na nichž najdou cyklisté zázemí. Zároveň monitoruje jednotlivé cyklotrasy.

„Aktuálně má v Olomouckém kraji certifikaci 47 subjektů, jedná se o ubytovací služby, restaurace, ale také o turistické cíle. Nedávno jsme v Olomouckém kraji certifikovali například penzion Bludoveček v Bludově nebo Penzion Relax Litovel, jsou to místa, která určitě stojí za návštěvu,“ vyzdvihl Šotnar.

Zkušení cyklisté mají podle hodnotitelů projektu v regionu v oblibě například takzvanou Čarodějnickou cyklostezku, která měří 138 kilometrů a vede z Mohelnice na Šumpersku přes Červenohorské sedlo až do Zlatých Hor.

Naopak méně zdatní cyklisté nebo rodiny s dětmi nejčastěji vyjíždí na cyklostezky v okolí Hanušovic či v Litovelském Pomoraví, oblíbenou destinací je třeba i zámek Plumlov na Prostějovsku.

Letos začne například stavba cyklostezky v Průmyslové ulici v Prostějově. Práce pokračují také na cyklostezce mezi městskými částmi Černovír a Štěpánov v Olomouci. Minulý týden tam dělníci začali usazovat konstrukci mostu přes Trusovický potok.

Stezka má po dokončení měřit necelé čtyři kilometry a díky mostům a lávkám na ní lidé překonají hned tři vodní toky.

„Trasa stezky tak ve výsledku umožní nejen bezpečné propojení mezi Černovírem a Štěpánovem včetně napojení Chomoutova, ale také přímé propojení s frekventovanou nadregionální cyklostezkou Hvězdná. A to následným vybudováním podjezdu pro chodce a cyklisty pod železniční tratí,“ přiblížil olomoucký náměstek pro dopravu Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).

Pokračovat s rozšiřováním tras pro cyklisty budou také v Hranicích na Přerovsku, jimiž prochází frekventovaná cyklotrasa Bečva. Ta získá nové napojení v podobě cyklostezky Žáčkova, která povede kolem vodní plochy Pískáč a propojí obytné části města.

„Celková délka navržené cyklostezky činí téměř dva kilometry, je rozdělena na dvě větve. Od dubna až do července by měla probíhat samotná stavba. Na akci ve výši 14,5 milionu korun město získalo dotaci,“ informoval mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.

Autor: