Čipová krize dopadá i na firmy, které vyrábí reflektory nebo ložiska

  5:40
Automobilový průmysl se bude pravděpodobně potýkat s nedostatkem čipů pro výrobu vozů ještě v roce 2023. A právě omezováním produkce nebo propouštěním agenturních zaměstnanců reagují také firmy v Olomouckém kraji na potíže výrobců aut.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Nedostatek čipů, který paralyzuje automobilový průmysl, dopadá velmi negativně také na dodavatele součástek pro výrobu vozů z Olomouckého kraje. Automobilky už delší dobu omezují výrobu, nebo ji dokonce přechodně zastavují, což uvádí do problémů i místní firmy.

„Ukazuje se jako nešťastné mít veškerou výrobu orientovanou pouze na automotive, i když jsou případy, kdy to vzhledem k úzké specializaci není jinak možné. Teď je takzvaná čipová krize pořád na začátku. Podle všech dostupných informaci se bude dál zhoršovat a s tím se budou prohlubovat i problémy středomoravských dodavatelů,“ shrnul šéf krajské hospodářské komory Bohuslav Švamberk.

Největším dodavatelem pro automobilky v kraji je výrobce reflektorů Hella Autotechnik, který dává v Mohelnici práci tisícovkám zaměstnanců. Ačkoli dokáže ročně dodávat miliony světel pro nejrůznější automobilky, teď musí výrobu omezovat.

„Musíme reagovat na to, jak automobilky omezují či zastavují výrobu. Rušení objednávek ale přichází na poslední chvíli, což je pro nás velmi složité,“ uvedl generální ředitel závodu Petr Novotný.

Hella potřebuje čipy i pro svou výrobu, protože bez nich se takzvané chytré reflektory neobejdou.

„Tyto komponenty jsme si v nějaké míře zajistili, takže jsme schopni vyrábět. Problém je v tom, že kvůli odstávkám automobilek vypadávají kompletní dodávky reflektorů. Naštěstí se výroba nezastavuje u všech odběratelů najednou, takže ji v omezené výši držíme,“ sdělil ředitel.

Firma podle něho zatím nemusela propouštět. „Kmenové zaměstnance držíme, problém řešíme omezením agenturních pracovníků,“ doplnil Novotný.

Olomoucký výrobce ložisek Koyo Bearings čipy do výrobků nepotřebuje. Přesto i na něj čipová krize dopadá. „Vyrábíme ze dvou třetin pro automobilový průmysl, takže se nás jeho krize musí logicky dotknout,“ podotkl jednatel firmy Petr Novák.

Zaměstnance ale rovněž zatím nepropouští. „Výpadky řešíme přeřazením na jiné práce, lidé si vybírají dovolené,“ popsal opatření.

Některé linky se různě zastavují. „Zrovna nyní nám jedna renomovaná evropská automobilka oznámila zrušení zakázky, tak se na lince zastavila výroba,“ dodal. 

Zachraňuje je Asie

Firma má výhodu, že dodává svá ložiska také do Asie. „Tam je situace o poznání lepší. Přece jen je tam na rozdíl od Evropy určitá jistota,“ komentoval.

V Koyo Bearings řeší, podobně jako u jiných dodavatelů, zda vyrábět na sklad. Novák uvádí, že by to šlo, ale pouze omezeně. „Rostou tak náklady. Přitom výrobci aut se brání úhradám vícenákladů. Zároveň ale máme závazky vůči našim odběratelům, takže odebíráme komponenty od firem, které bychom zrušením zakázek ohrozili,“ vysvětlil.

Čipy pro svou výrobu nepotřebuje ani Toray Prostějov. Dodává totiž speciální tkaninu pro airbagy.

„Naštěstí dodáváme pro velkou řadu automobilek a přerušování výroby aut nebo její omezování se odehrává v čase, nikoli najednou. Zastavit nemusíme, byť nás ta situace zasáhla velmi citelně,“ řekl šéf společnosti Josef Konečný.

Velké problémy mají rovněž výrobci plastových dílů. Jedním z nich je firma IPG Plasty z Milotic nad Bečvou na Přerovsku.

„Od začátku září jsme byli nuceni omezit výrobu přibližně o třicet procent, zhruba od poloviny září jsme pro THP a režijní zaměstnance nastavili čtyřdenní pracovní týden, operátoři strojů pracují v normálním režimu. Naše kmenové zaměstnance chceme udržet, museli jsme ale uvolnit agenturní pracovníky,“ sdělil ředitel IPG Plastů Jiří Pořický.

Na sklad vyrábí jen velmi omezeně. „Výrobu na sklad jsme zvýšili minimálně asi jen o deset procent. Byla by to pro nás další ekonomická zátěž, zejména v nákladech na materiál,“ vysvětlil.

Bývalý dlouholetý generální ředitel Helly Autotechnik Oldřich Svoboda už kvůli věku na manažerských postech před časem skončil. Branži však zná dokonale, protože v dodavatelském sektoru pro automobilový průmysl pracoval desítky let.

„Teď je problém pořád na začátku, ale dopady budou katastrofální. Je možné, že řada dodavatelů tuto dobu nepřežije,“ naznačil Svoboda.

12. srpna 2021