Měla to být událost letošní divadelní sezony. Baletní představení The Beatles Celebration s písněmi legendární liverpoolské čtveřice bylo vyprodané do konce roku, ale dostalo se jen na diváky, kteří si koupili lístek na první a druhou premiéru.
Listopadovou a prosincovou reprízu už divadlo stáhlo z programu. Nemá totiž na písně Beatles autorská práva.
Vedení divadla tvrdí, že už delší dobu usiluje o prodloužení dřívější licence, ale jednání s jejím poskytovatelem stále neskončila.
„Jelikož se vyjednávání o právech protahovala a nechtěli jsme ohrozit termín premiéry, dohodli jsme se s agenturou na uvedení dvou představení, tedy premiéry a II. premiéry. I vzhledem k vývoji jednání jsme žili v dobré víře, že do termínu první reprízy získáme plnohodnotnou licenci,“ uvedl mluvčí Moravského divadla Olomouc David Kresta.
Realita je však taková, že divadlo nahrazuje baletní novinku v choreografii Roberta Balogha náhradním programem. Už v úterý uvedlo místo Beatles baletní představení Three4Dance, prosincovou reprízu pak vyměnilo za operetu Na tý louce zelený.
Stažené představení Beatles |
Vstupenky, které si lidé koupili na The Beatles Celebration, jsou nadále platné nebo je diváci mohou do konce listopadu vrátit na pokladně divadla. Řada z nich volí druhou možnost.
„Obě reprízy byly vyprodané. Lidé jsou smutní, když vstupenky vracejí, ale věříme, že se licence podaří vyřídit a představení se do programu vrátí,“ vyjádřila naději pokladní.
Podle mluvčího Kresty vedení Moravského divadla nyní čeká na potvrzení druhou stranou. „Situace je komplikovaná, neboť jednáme s poskytovatelem licence v Londýně zprostředkovaně přes českou agenturu,“ popsal Kresta s tím, že divadlo má předběžný příslib o prodloužení licence.
„Po vzájemné dohodě s agenturou jsme se rozhodli neuvádět původně plánovanou listopadovou a prosincovou reprízu, abychom předešli případným komplikacím při vyjednávání s poskytovatelem licence. Jde o dvě reprízy, neznamená to, že inscenaci stahujeme z repertoáru,“ upřesnil mluvčí.
Show i pro ty, kteří jinak na balet nechodí
Se kterou českou agenturou divadlo na získání licence spolupracuje, vedení sdělit odmítlo. Podle Ochranného svazu autorského (OSA) jde ale o nakladatele A-Tempo Verlag.
„Nás divadlo požádalo o součinnost při vypořádání práv ke třem skladbám, které nejsou v repertoáru A-Tempa Verlag, ale bohužel ani my k nim licenci poskytnout nemůžeme, protože jsou zastupovány zahraničním, u nás nezastupovaným nakladatelem,“ informoval referent agenturní činnosti OSA Ondřej Kačer.
„Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že vyřízení práv k některým zahraničním, ale i českým titulům někdy trvá i několik měsíců,“ doplnil Kačer.
Inscenace The Beatles Celebration má připomenout nejslavnější hity kapely, ale také zásadní momenty z hudebního i soukromého života jejích členů.
Podle uměleckého šéfa baletu MDO Roberta Balogha je představení další cestou k popularizaci baletu.
„Představení je určené i pro lidi, kteří by jinak na klasický balet nešli. Je to stejné jako u projektu Queen – The Show Must Go On, který byl stále vyprodaný. Viděl jsem v sále tváře, které jinak na balet nechodí,“ podotkl před premiérou Balogh.
Proč ale divadlo uvádí představení s hudbou, k níž nemá dořešená autorská práva? Situaci osvětlil náměstek olomouckého primátora Pavel Hekela, který byl donedávna šéfem divadla a jednání o licenci na písně Beatles rozjížděl:
„Moravské divadlo dosud uvádělo Beatles a Queen bez jakéhokoliv problému s autorskými právy. Problém byl pouze se třemi skladbami Beatles, které jsme tedy v požadavku na prodloužení licence zrušili. S agenturami se jednalo s více než půlročním předstihem. Za normálních okolností trvají jednání asi dva měsíce,“ uvedl Hekela.
Divadlo stáhlo z programu i Gotta a Jesus Christ Superstar
Hledat toho, kdo současnou situaci způsobil, odmítá. „Těžko ukážete prstem na někoho konkrétního, protože jednání probíhala naprosto standardním způsobem. Jsem trpělivý a čekám, jak to dopadne. Porušovat autorská práva je horší než dát představení na nějakou dobu k ledu a jednat dál,“ myslí si Hekela.
Problém s autorskými právy nemá balet Moravského divadla poprvé. V březnu 2013 po letech příprav zrušilo divadlo jen dva dny před premiérou baletní ztvárnění světoznámého muzikálu Jesus Christ Superstar. I tehdy se ukázalo, že na něj nemá potřebnou licenci.
Zahraniční agentura odmítala olomouckému divadlu licenci dát s tím, že pro daný rok už pro Českou republiku autorská práva udělila. Tehdejší ředitel Moravského divadla Josef Podstata jel narychlo až do Londýna, přesto se mu autorská práva získat nepodařilo.
Ještě dříve, v roce 2011, mělo potíže také Baletní studio při Moravském divadle Olomouc při uvedení hry Karel Gott, zlatý hlas z Prahy. I ta byla po zhruba čtyřech uvedeních stažena z programu kvůli nevyjasněným autorským právům.