Sloužily k obsluze dolů, teď báňské vlečky rozšíří železniční síť

  9:34,  aktualizováno  9:34
Hned na několika místech Moravskoslezského kraje by mohly vzniknout nové železniční vlečky. Vedle již avizovaného prodloužení kolejí poblíž mošnovského letiště by to mělo být i napojení chystané průmyslové zóny u Karviné. Nová napojení na železnici mají přispět k odlehčení silnic i ekologizaci nákladní dopravy.

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Smlouvu o výstavbě a provozování tamní vlečky podepsali zástupci dopravní firmy PKP Cargo International a investorem, společností Panattoni.

Výsledkem má být napojení budoucího Panattoni Smart Parku Karviná na železniční síť. Nová vlečka má umožnit přímý železniční přístup do průmyslové zóny vznikající na území po bývalém Dole Barbora.

„Napojení nové průmyslové zóny na železnici vnímáme jako klíčový prvek pro rozvoj ekologické nákladní dopravy. Věříme, že to zvýší atraktivitu území pro investory a zároveň přispěje k odlehčení silnic v regionu,“ komentoval podpis smlouvy předseda představenstva PKP Cargo International Łukasz Grzesło.

Ministerstvo souhlasí se stavbou vysokorychlostní železnice, má 60 podmínek

Pro tuto společnost jde o další krok v úsilí najít nové využití pro svou síť někdejších báňských vleček, kterou před lety získala po odkoupení někdejší Dopravy OKD.

Panattoni Smart Park

  • Vzniká na území bývalého dolu Barbora v Karviné a zahrnuje přibližně 330 000 m² moderní průmyslové plochy.
  • Počítá s vytvořením až 4500 pracovních míst.
  • Fungovat bude v souladu se zásadami udržitelného rozvoje – plánuje se mimo jiné instalace fotovoltaických panelů či systémů zadržování vody.
  • Nová vlečka jej připojí k národní železniční síti.
  • V současné době je projekt ve fázi získávání povolení.
  • Stavba by měla odstartovat na začátku roku 2026. První objekty budou uvedeny do provozu v roce 2027.

Vlečky dříve sloužily k obsluze dolů, dnes se pro ně po ukončení těžby hledá využití jen těžko. Jednou z variant je právě jejich napojení na průmyslové zóny vznikající v areálech někdejších šachet.

Další ze zvažovaných možností je využití některých někdejších báňských vleček a navazujících tratí pro veřejnou dopravu. Například pro plánované tramvajové spojení mezi Ostravou, Orlovou a Karvinou. O tom PKP Cargo International podepsala memorandum s krajem už loni v prosinci.

Aktivity nejen v okolí Karviné, ale i v celém někdejším ostravsko-karvinském revíru, jsou součástí širší snahy PKP Cargo International o zlepšení své pozice v době, kdy železniční nákladní doprava v celé Evropě prohrává se silniční.

Situace je natolik složitá, že polská mateřská firma PKP Cargo aktuálně prochází restrukturalizací. Veřejně přiznává ztrátu konkurenceschopnosti, pokles výnosů a nutnost změnit obchodní model.

„Společnosti skupiny PKP Cargo International se restrukturalizace mateřské firmy v zásadě nijak nedotýká. Mateřská společnost PKP Cargo nyní připravuje plán restrukturalizace,“ odmítl možné dopady problémů mateřské firmy na její českou dceru mluvčí Lukáš Kresač.

Panattoni Smart Park Karviná

Napojení karvinské zóny přitom nemusí být jedinou větší železniční stavbou v kraji. Už dříve Moravskoslezský kraj oznámil, že v rámci plánovaného vzniku vojenského logistického centra v Mošnově by se měla prodlužovat tamní vlečka.

Tramvajová rychlodráha z Ostravy by mohla jezdit po báňských vlečkách

Nová dráha tam podle plánu překříží ulici Gen. Fajtla a bude částečně zahloubená pokračovat přes budoucí obchodně-administrativní areál a následně i pod ulicí K Letišti.

Do Armádního logistického centra pak má trať vést po náspu. Nyní probíhá projektová příprava a povolovací proces. S výstavbou se počítá v letech 2028 až 2030.