Firma AK1324 vlastnící pozemky se totiž po několika letech neshod dohodla se Správou železnic (SŽ) na ceně pozemků umožňujících výstavbu objížďky podél průmyslové zóny vzniklé z areálu někdejší vagonky. ČTK to potvrdila jednatelka společnosti Šárka Ulmanová. „S vlastníkem jsme se dohodli. Smlouva už je podepsaná a je i v registru smluv,“ připojil se mluvčí SŽ Tomáš Gavenda.
Stalo se tak poté, co SŽ podala ke krajskému úřadu žádost o vyvlastnění pozemků. Než padlo rozhodnutí, tak se obě strany dohodly. Příprava stavby tak může pokračovat. „Předpokládaná hodnota stavebních prací v roce 2022 byla 638 milionů korun. Před samotnou stavbou ještě ale necháme udělat přepočet na aktuální cenovou úroveň,“ přiblížil ČTK Gavenda.
19. července 2018 |
Práce by podle něj měly začít v roce 2025. „Začínat budeme stavbou komunikací v Butovicích (část Studénky – pozn. red.). Dokončení samotného podjezdu předpokládáme v roce 2026,“ nastínil.
Dohoda o prodeji pozemků těší i vedení studénecké radnice. „Určitě jsme to přivítali. Ačkoliv se původně slibovalo, že bude hotovo do desátého výročí tragédie, tak nyní doufáme, že se alespoň začne s úpravami,“ reagoval starosta Studénky Libor Slavík.
Prvotně se mělo začít v roce 2017, pak se však už termíny pravidelně posouvaly. Starosta připomněl, že pokud by se postavil jen podjezd se zákazem průjezdu kamionů, vehnalo by to těžkotonážní soupravy do centra města a prostor kolem školy i školky. Proto si město vynutilo i kamionovou objížďku. „Nyní máme šanci nákladní dopravu svést mimo město jen na dálniční přivaděč,“ vysvětlil.
Za projetí před vlakem ve Studénce zaplatí portugalský řidič sto tisíc |
Původně byl pro levnější možnosti řešení křížení silnice s hlavní železniční tratí mezi Ostravou a Olomoucí, zmiňoval například zábrany vystupující z vozovky v okamžiku, kdy by někdo chtěl na trať vjet neoprávněně. „Ve světě už taková řešení jsou, ale teď jsme rádi, že se snad začnou stavět podjezd s objížďkou. To situaci vyřeší definitivně,“ podotkl starosta.
Podjezd na místě současného přejezdu bude mít dva pruhy pro osobní automobily, dále také pruh pro cyklisty a chodník pro pěší. Koleje tak nikdo nebude muset přejíždět ani přecházet. Kamiony a nákladní soupravy, které by pod podjezd nemohly, využijí nové objížďky vedoucí podél bývalé vagonky a navazující na přivaděč k dálnici D1.
Pět let od srážky pendolina s kamionem stále chybí podjezd i objížďka |
V červenci 2015 zůstal mezi závorami stát polský kamion a do soupravy naložené balíky plechů narazilo pendolino. Bilance byla velmi tragická: tři cestující zemřeli, devatenáct lidí bylo zraněno, mnozí vážně, což se týkalo i strojvedoucího pendolina, který přišel o obě nohy. Viník nehody, polský řidič Slawomir Sondaj, dostal osm a půl roku vězení a na deset let přišel o řidičský průkaz.
Méně závažných incidentů se však na přejezdu stalo více. Ve srovnání se stavem v době nehody železniční přejezd sledují kamery s automatickým přenosem záznamu řidičských provinění, závory dostaly výraznější a blikající osvětlení a díky speciální konstrukci je lze mnohem snadněji přerazit.
27. ledna 2016 |