Ze zašlého opavského nádraží je skvostná budova, nově v ní sídlí i policie

  13:48
Svou původní, sto padesát let starou tvář má zpět opavské západní nádraží. Tento týden se výpravní budova po dvouletých opravách znovu otevřela cestujícím. Rozlehlý a dlouhodobě zanedbaný objekt zachránilo i to, že se tam přesouvá téměř čtyřicítka opavských dopravních policistů.

„Rekonstrukci předcházely diskuse nad využitím tak velkého objektu. Opravu podpořilo rozhodnutí Policie České republiky, která projevila zájem o využití prostor nadbytečných pro železnici,“ konstatoval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Západní nádraží vzniklo v roce 1872 pro trať Opava – Krnov – Olomouc a od počátků bylo stanicí průjezdní. Ještě před začátkem první světové války na ni byla napojená také trať Opava – Pilszcz – Baworów, ta ale po roce 1945 zanikla.

Výpravní budova při svém vzniku dostala typizovaný vzhled rakousko-uherských železničních staveb, o který však přišla při velké rekonstrukci v 60. letech 20. století. Ta budovu přestavěla v duchu tehdejších socialistických požadavků na vzhled i funkčnost železničního objektu. A socialistická tvář jí už zůstala.

Vítkovické nádraží přestane chátrat, část památky obsadí úřad práce

Stavební dělníci proto při obnově postupovali podle dobových fotografií a dokumentů. Nádraží vrátili klenby nad okny, římsy i zastřešení přístřešku. Náklady na rekonstrukci budovy čítaly 104 milionů korun. Zahrnovala kompletní opravu výpravní budovy včetně střechy či zateplení a úpravu 1. nástupiště s obnovou jeho zastřešení. Součástí byl i nový mobiliář a informační a orientační systém pro cestující.

Železniční dopravě ve středu výpravní budovy zůstal vestibul, pokladna a sociální zázemí. V její levé části sídlí pobočka pošty, zbylé prostory nově zaujímá policie. Naopak nádražní restaurace se již nevrátí.

Dvojice historických nádraží

„Bezbariérový přístup, možnost parkování veřejnosti v blízkém okolí, moderní, bezpečné a komfortní pracoviště, prostorné garáže pro služební auta a motocykly – to jsou hlavní bonusy, které zrekonstruovaná budova nabízí,“ nastínil důvody přesunu policie ředitel Územního odboru Policie České republiky Opava Jiří Marzoll. Osmatřicet dopravních policistů se do budovy přestěhuje v dubnu.

S končícími pracemi na výpravní budově začala obnova prostoru před nádražím, o kterou se postará město Opava. „Přednádražní prostor dokončíme v průběhu jara. Tím bude revitalizace celého tohoto území ve finále,“ avizoval primátor Opavy Tomáš Navrátil.

Kravaře, Rýmařov i Kopřivnice. Další moravskoslezská nádraží čeká oprava

Práce v přednádražním prostoru odstartovaly před měsícem, kdy se zaměstnanci opavských technických služeb pustili do oprav příjezdové cesty a prostoru před výpravní budovou. Usazené jsou obrubníky, zbývá dokončit nový povrch silnice a parkoviště. Na řadu přijde i veřejné osvětlení, úprava chodníků a také zeleň.

„Předpokládaný termín dokončení celé opravy přednádražního prostoru je 15. květen 2023. Náklady na tuto revitalizaci dosáhnou výše 4,6 milionu korun včetně DPH,“ upřesnil Martin Dostál z odboru rozvoje města a strategického plánování opavské radnice.

Nádraží prokouknou. Letos je čekají opravy za desítky milionů korun

Opava se teď pyšní dvěma historickými nádražími. Výpravní budova Opava-Východ z roku 1851 byla opravena v roce 2012 a interiéry nádražní haly tehdy restaurátoři obnovili s pomocí tak kvalitní historické fotky, že si mohli zvětšit jakýkoliv detail. Výsledkem jsou propracované stropní i nástěnné malby z konce 19. století, jimž vévodí znak Slezské orlice. „Opava má obrovskou historii a teď se za ní všichni mohou vlakem přijet podívat,“ uzavřel primátor Navrátil.