Jako v době vzniku. Začala obnova nádraží podél úzkokolejky na Osoblažsku

  15:30
Slavnostním předáním nádraží v Osoblaze stavařům minulý týden odstartovala obnova nádražních objektů na trati osoblažské úzkokolejky. Výpravní budovy a drážní domky mezi Třemešnou a Osoblahou budou vypadat jako v době svého vzniku.

Parní vlak Slezských zemských drah opouští stanici Slezské Rudoltice | foto: Jakub Vrána, iDNES.cz

„Osoblažská trať neodmyslitelně patří k našemu kraji a domovu. Proto jsme se nemohli smířit s nevyhovujícím stavem budov a řešili jsme, jak ze zanedbané tratě udělat turistickou atrakci,“ řekl starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.

Za proměnou nádraží stojí právě obce podél úzkorozchodné trati. Osoblaha, Bohušov, Slezské Rudoltice a Liptaň založily obecně prospěšnou společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, od státu budovy odkoupily, iniciovaly projekt jejich obnovy a získaly na ni evropskou dotaci ve výši 26 milionů korun.

Obnova čeká stavby v Osoblaze, Liptani, Bohušově a Kobernu. Prokouknou podobně jako nádraží ve Slezských Rudolticích, které už je opravené. „Naší snahou bylo co nejvěrněji přiblížit původní podobu z konce 19. století,“ sdělil projektant Dalibor Rebroš

Klikatá dráha o rozchodu 760 mm spojuje Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, má asi dvacet kilometrů. Chlubí se nejprudším obloukem na českých železnicích. Má v poloměru pouhých 75 metrů a vlak jím může jet maximálně dvacítkou

První vlak jí jel v prosinci 1898. Nyní tudy jezdí letité motorové lokomotivy řady 705.9, v sezoně i turistické vlaky Slezských zemských drah s parní lokomotivou.

Autor: