iDNES.cz

Pětina nových ostravských tramvají je po nehodách mimo provoz

  19:12
Vypadá to, jako kdyby tramvaje nOVA od firmy Stadler přitahovaly nehody. Dopravní podnik Ostrava eviduje už šest havárií. A pět vozů je kvůli nim mimo provoz.

V Ostravě už jezdí nové tramvaje. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Zatímco komplikace při záběhu tramvaje vyrobené švýcarskou firmou Stadler se Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) daří odstraňovat, nové vozy postupně vyřazují z provozu dopravní nehody. 

A to ještě nedorazilo posledních čtrnáct objednaných kusů, které má výrobce dodat do konce července 2019.

Už krátce poté, co první dva prototypy vyrobené pro Ostravu začaly ve zkušebním provozu vozit cestující, se stala první menší havárie. 

„Testovací jízdy tramvaje nOVA začaly 8. června bez cestujících. Ti se mohli poprvé svézt až 13. srpna. První nehoda se stala 9. září. Řidič osobního auta při odbočování vlevo nedal přednost v jízdě souběžně jedoucí tramvaji nOVA s výrobním číslem 1701,“ líčí mluvčí DPO Karolína Rycková.

Škoda na tramvaji tehdy nebyla velká, poničené komponenty se podařilo zaměstnancům výrobní firmy a dopravce vyměnit prakticky hned, takže vůz mohl bez delší odstávky pokračovat v jízdě.

To ale neplatí o tramvajích, které havarovaly v listopadu a prosinci. Pět z nich se po nehodách ocitlo mimo provoz a jejich opravy potrvají zaměstnancům výrobce déle, asi jeden až dva měsíce.

Největší hrozbou pro tramvaje jsou řidiči aut odbočující vlevo

„Na konci října vydal Drážní úřad souhlas k provozu tramvají nOVA. Začátkem listopadu jsme nasadili do provozu dvacet nových vozů. Dnes už je jich v Ostravě čtyřiadvacet a další dva vyjedou na koleje do konce letošního roku. Ale pět nových tramvají je nyní nepojízdných následkem dopravních nehod,“ říká Rycková.

Podotkla, že škody, které se pohybují ve stovkách tisíc, by měli zaplatit viníci nehod. Jejich příčinou je ve většině případů nedání přednosti v jízdě při odbočování vlevo, ale některé kolize teprve vyšetřuje policie.

Tři nehody se staly minulý měsíc. Dvanáctého listopadu řidička starší tramvaje při dojezdu do vozovny v Porubě nedobrzdila a nabourala do nového vozu číslo 1713 a způsobila tak škody za 470 tisíc korun.

Hned druhý den nedal řidič nákladního auta odbočující vlevo přednost souběžně jedoucímu vozu nOVA číslo 1720 a výsledkem bočního střetu vozidel je škoda na tramvaji asi za 600 tisíc korun. Dvaadvacátého listopadu další řidič nákladního auta odbočující vlevo nedal přednost novému kolejovému vozidlu číslo 1702 a škoda po bočním nárazu činí 110 tisíc korun.

Dvě další nehody jsou z prosince, hned na začátku měsíce řidička osobního auta opět při odbočování vlevo nedala přednost v jízdě nové tramvaji s výrobním číslem 1717 a způsobila tak škodu za 50 tisíc.

Zatím poslední nehoda se stala 13. prosince. Řidič osobního auta při vyjíždění z vedlejší ulice nedal přednost v jízdě tramvaji jedoucí po hlavní silnici a došlo ke střetu s vozem od firmy Stadler s výrobním číslem 1722. Řidič auta od nehody ujel a škoda ještě není vyčíslená.

Doprava v Ostravě houstne

Může se zdát, že právě tyrkysové Stadlery provází smůla. Ale není to tak. S přibývajícím množstvím tohoto typu tramvaje na ostravských kolejích pochopitelně roste také pravděpodobnost nehody. DPO totiž eviduje každý rok stovky havárií.

„V roce 2017 byli naši řidiči účastníky 500 dopravních nehod, z toho 178 zavinili. Při nehodách bylo zraněno 93 lidí,“ připomněla mluvčí Rycková s tím, že letošní rok bude podobný. Do konce listopadu už DPO eviduje 425 dopravních nehod s účastí 226 autobusů, 161 tramvají a 38 trolejbusů.

„Ačkoli Ostrava patří mezi nejprůjezdnější města, doprava houstne. Na deset obyvatel připadá šest aut a číslo roste. Je logické, že přibývá nehod. Profese řidiče MHD je tak velmi náročná a stresující,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys.

Lidé se poprvé svezli novou tramvají v Ostravě (13. 8.2018)

Podnik se podle něj snaží své řidiče vzdělávat, ale jsou to jen chybující lidé. „Navíc při hrozícím střetu aut mají řidiči možnost se srážce vyhnout třeba tím, že přejedou do jiného pruhu, ale tramvaj sedí na kolejích a nemůže uhnout,“ líčí Morys, podle kterého chce podnik právě proto v blízké budoucnosti předcházet nehodám také pomocí chytrého technického řešení.

„V zahraničí jsme se přesvědčili, že fungují antikolizní systémy. Nyní dokončujeme výběrové řízení na jejich dodávku pro naše autobusy. Jednáme také s dodavatelem antikolizního systému pro tramvaje, který je složitější, dražší a jeho pořízení potrvá déle. Nicméně oba systémy pořídíme na část našich vozů už příští rok. Dříve začne montáž na autobusy,“ dodal Morys.

zpět na článek