iDNES.cz

Těšínské tramvaje po deseti letech existence zastavily hraniční kontroly

  8:32
Z Těšína nevyjížděly jen vlaky co čtvrthodinu, jak zpívá Jaromír Nohavica. Zhruba před sto lety se ve městě dobře dařilo i tramvajové dopravě. Pak je zabrzdily hraniční kontroly.

Pohled na výhybnu tramvají před Hlavním mostem. Pohlednice pochází z roku 1911. Cena jízdného tehdy činila 12 haléřů za dospělého a 6 haléřů za dítě. | foto: REPRO | Kniha Český Těšín, Příběh města na levém břehu řeky

Vznik tramvajové trati souvisel víceméně s vlaky. Na konci 19. století totiž Těšínem začala vést významná Košicko-bohumínská dráha. Díky tomu se stalo město významným dopravním uzlem. „Nádraží však stálo v poli za městem a lidé museli používat kočáry. Pro zjednodušení spojení s centrem zažádalo město roku 1909 o povolení na stavbu elektrické dráhy,“ popisuje zrod tramvajové dopravy mluvčí českotěšínské radnice Dorota Havlíková.

Poprvé se cestující tramvají svezli 12. února roku 1911. První oficiální jízda tří vyzdobených vagonů trvala deset minut. Trať o délce 1 793 metrů vedla z ulice Bielské přes náměstí a po příkré ulici Hluboké na dnešní polské straně hranice přes most Družby až k vlakovému nádraží.

Celkem měla trasa těšínské tramvaje dvanáct zastávek. Trať svého času obsluhovalo 21 osob. Jízdné činilo 12 haléřů za dospělou osobu a 6 haléřů za dítě. První den bylo prodáno 4 tisíce jízdenek. 

Důsledné kontroly znemožnily plynulý provoz

Tramvaj jezdila dál i po 1. světové válce a následném rozdělení města v roce 1920. Problémy však nově působily například důkladné kontroly na hraničním mostě. Kromě pasažérů se prohledával vnitřek vozu a podvozek, což znemožňovalo plynulý provoz dopravy. V roce 1921 tak byla trať uzavřena, vozy rozprodány a koleje s trolejemi byly do roku 1923 demontovány. 

Historii tratě dnes připomíná například pamětní deska, která stojí na ulici Dojazdowa, nebo kus kolejí, který se podařilo vrátit jako připomínku do dlažby na polském náměstí. Na české straně tramvajovou historii připomíná rozeta na budově nádraží, do které bylo uchyceno trolejové vedení. 

A aktuálně tradici těšínských tramvají oživuje i parta nadšenců z fotoklubu „Pod Zvonek“ sdružujícím jedenáct autorů. Nadšenci připravili nevšední fotografickou výstavu, při níž nafotili pohledy na trasu tramvajové linky přesně z míst, odkud je kdysi zachytil hledáček již nežijících autorů pohlednic.

Fotografové přefotili místa, kudy vedly koleje

„Každé z dvanácti zastávek již neexistující trasy těšínské tramvaje věnujeme čtyři snímky s reprodukcí staré pohlednice,“ řekl českotěšínský fotograf Martin Podžorný. 

Fotografové museli každou starou fotku analyzovat a hledat přesné místo, odkud byla pořízena. „Pak jsme obcházeli staré činžovní domy na trase, klepali na dveře bytů a vysvětlovali majitelům náš záměr. K některým jsme se museli vracet opakovaně, aby nám nakonec uvěřili,“ vylíčil úskalí projektu Podžorný s tím, že s nápadem na výstavu přišel jeho kolega Zdeněk Huczala.

Na výsledek snahy nadšenců se lze podívat ještě několik týdnů. Výstava Zastávky těšínské tramvaje včera a dnes potrvá v Galerii Městského úřadu Českého Těšína až do 31. března.

27. dubna 2017

Autor:
zpět na článek