Událost se odehrála kolem 13.30 na železničním přejezdu ve Studénce, kde v roce 2015 narazilo Pendolino do polského kamionu a tři lidé tam tehdy zahynuli.
„Na přejezd měl vjet řidič nákladního vozidla v době, kdy zde již začala svítit signalizace upozorňující na příjezd vlaku a začaly se sklápět závory. Jedna ze závor zůstala zaklíněna mezi tahačem a návěsem,“ popsala mluvčí policie Pavla Jiroušková.
„Svědek pomohl závoru zvednout a řidiči se podařilo železniční přejezd projet, kdy zůstal stát vedle na komunikaci,“ doplnila.
Incidenty na přejezdu ve StudénceV roce 2015 tam závory uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve na přejezdu uvázl polský řidič, který vezl těžké plechy. Do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení. Jen několik stovek metrů od železničního přejezdu se v roce 2008 stalo jiné tragické železniční neštěstí. Mezinárodní rychlík tam tehdy narazil do trosek zříceného silničního mostu. Nehoda si vyžádala devět obětí a bezmála sto zraněných. (čtk) |
Podle mluvčí zvednutí závory ovlivnilo signalizaci pro strojvedoucího a na návěstidle začala svítit červená. „Strojvedoucí přijíždějícího vlaku použil rychlobrzdu, vlak zastavil asi 300 metrů před železničním přejezdem. Ve vlaku cestovalo 76 osob a podle dosud zjištěných informací neměl být nikdo zraněn,“ řekla Jiroušková.
„Policisté zjišťují další okolnosti této události. Dechová zkouška u řidiče nákladního vozidla byla s negativním výsledkem. Provoz na trati byl obnoven po 14.00,“ doplnila.
Kamery na přejezdu
Tento železniční přejezd přitom již asi rok monitoruje systém na automatické vyhodnocování přestupků, minulý rok jich zachytil 222.
Když na přejezd na červenou vjede nákladní auto nebo autobus, jde o trestný čin a záležitost si automaticky přebírají policisté.
„Na konci září loňského roku měl řidič autobusu vjet na železniční přejezd v době, kdy na zabezpečovacím zařízení již svítila červená světla. V autobuse v tu chvíli cestovalo 16 osob. Řidiči bylo ve zkráceném přípravném řízení sděleno podezření ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti,“ uvedla Českému rozhlasu Ostrava policejní mluvčí Kateřina Kubzová.
Červenou na přejezdu smrti ignorovalo za čtvrt roku téměř čtyřicet řidičů![]() |
Podobně sledovaných přejezdů v blízké době výrazně přibude. „Aktuálně připravujeme umístění těchto automatizovaných systémů v desítkách dalších lokalit, kde podle zkušeností na přejezdech často dochází k záměrnému porušování pravidel silničního provozu. To totiž představuje riziko nejen pro samotné řidiče, ale i pro cestující a personál ve vlacích,“ řekl Českému rozhlasu Ostrava mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že konkrétní místa zatím nemůže upřesnit, dokud vše nebude připraveno s jednotlivými obecními úřady a policií.