iDNES.cz

Pět let od srážky pendolina s kamionem stále chybí podjezd i objížďka

  7:44
Tři mrtví cestující, dalších sedmnáct zraněných, někteří s doživotními následky. Taková byla bilance srážky pendolina s polským kamionem stojícím na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku. Od tragédie právě uplynulo pět let. Za tu dobu se na přejezdu podařilo změnit mnohem méně, než se původně plánovalo.

Když strojvůdce pendolina Jan Černý zpozoroval 22. července 2015 v 7:43 hodin kamion stojící na železničním přejezdu, okamžitě si uvědomil, že soupravu už nezastaví.

Přesto spustil rychlobrzdu a snažil se z kabiny dostat co nejdál. Balíky plechů z nákladu kamionu mu však rozdrtily obě nohy, přerazily pánev a přerušily míchu.

Polský řidič kamionu Slawomir Sondaj, viník střetu, jako zázrakem přežil. Následně u soudu dostal osm a půl roku vězení a deset let nesmí řídit automobily.

Závory jsou důležitější než světla,“ vysvětlil, proč vjel na železniční přejezd, ačkoliv už půl minuty blikalo červené výstražné znamení. Závory ještě byly nahoře. Když přejížděl koleje, spustily se a on jen mírně popojel.

Hned po nehodě bylo zřejmé, že se bezpečnostní jištění přejezdu na velmi frekventované trati Ostrava–Praha musí změnit.

Železniční přejezd sledují kamery s automatickým přenosem provinění řidičů na policii, závory mají výrazné osvětlení a díky speciální konstrukci je v případě nutnosti lze mnohem snadněji prorazit.

Jenže zásadním se mělo stát vybudování podjezdu pro osobní automobily, ke kterému si Studénka vymínila výstavbu objížďky pro nákladní dopravu. „Jinak by kamiony jezdily přes město a například okolo mateřské školy. To bylo nemyslitelné,“ vysvětlil starosta Studénky Libor Slavík.

Prvotně se mělo začít stavět v roce 2017, pak se zahájení posunulo na letošek. Nyní se hovoří o roku 2022, ale ani to není jisté.

„K dnešnímu dni se nepodařilo uzavřít smlouvu se dvěma dotčenými vlastníky pozemků z důvodu požadavků, které dle platné legislativy nelze ze strany investora zajistit (údajně jde o požadovanou vyšší výkupní cenu – pozn. red.). Snahou investora bude využít v rámci územního řízení platnou legislativu stavebního zákona a zákona o drahách umožňující vyvlastnění podle obecných předpisů i s ohledem na skutečnost, že část stavby, která má zajistit nový příjezd kamionové dopravy do průmyslové zóny ze silnice II/464 a dále po ulici Butovická není v územním plánu vymezena jako veřejně prospěšná,“ přiblížil mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Potvrdil, že v současnosti se počítá se zahájením stavby v únoru 2022 a otevřením v listopadu následujícího roku.

„Termín je však podmíněn vydáním pravomocného územního rozhodnutí do října 2020 a ukončením stavebních řízení do ledna 2022,“ upozornil mluvčí Illiaš.

V pendolinu v osudnou dobu seděl i 41letý Michal Merenda z Hodslavic na Novojičínsku, který cestoval z Ostravy do Prahy.

„Podřimoval jsem a najednou obrovská rána, vzápětí okolo oken plameny a dovnitř se dostával kouř. Okamžitě jsme vyletěli ze sedaček, děti plakaly... Naštěstí jsem vyvázl jen s nějakými odřeninami,“ popsal muž, který si na tehdejší dění často vzpomene.

„To když místem střetu projíždím nebo pokud se někde stane železniční nehoda, což bylo v poslední době bohužel až moc často,“ konstatoval.

Strojvůdce: Bolesti mám pořád

Strojvůdce pendolina Jan Černý byl po nárazu v bezvědomí a později podstoupil dvacet operací.

Nakonec přežil, ale přišel o obě nohy. Do dobročinné sbírky, kterou uspořádali jeho kolegové, lidé poslali přes tři miliony korun. Díky tomu si Černý mohl pořídit kvalitní protézy a také řídí auto s ručním ovládáním.

„Prakticky se mi změnil život, žiju úplně jinak. Bolesti však mám pořád,“ řekl strojvedoucí z pendolina minulý týden České televizi.

Sbírka vynesla více, než kolik zatím dostal bolestného od polské pojišťovny, kde měl kamion povinné ručení. Výše plnění však podle Odborového svazu železničářů rozhodně není odpovídající.

Autor:
zpět na článek