Sezona je pryč, Stříbrné jezero v Opavě obsadili stavbaři

  9:24
Zpevněná parkovací plocha i travnaté pláže Stříbrného jezera v Opavě se mění ve staveniště. Přístup k břehům oblíbeného cíle Opavanů je od začátku října omezený, začínají tam práce na jeho revitalizaci.

Stříbrné jezero | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Potrvá do příštího podzimu a kromě terénních a krajinářských úprav zahrnuje i vznik podchodu pod silnicí a nové lávky přes řeku Opavu. Kvůli té se roky chystaný projekt o dva roky zpozdil.

Se zahájením vlastních stavebních prací na březích jezera se čekalo na konec rekreační sezony. 

Předcházelo jim jarní vykácení zeleně v místech určených pro lávku a podchod i přípravné práce mimo bezprostřední okolí plochy. „Od října je omezen vstup k břehům jezera z hlavní silnice, která je součástí obchvatu města,“ ohlásila začátek prací u jezera mluvčí opavské radnice Lada Dobrovolná.

Jezerní břehy čeká zpevnění, počítá se s úpravou pláží a vstupů do vody, novou zelení, ale také s vybudováním splaškové kanalizace a vodovodu, aby tam mohly vzniknout toalety. Postaví se veřejné osvětlení i nové přístupové chodníky. U vodní plochy vyroste přírodní areál dětský svět s brouzdalištěm a atrakcemi pro nejmenší. Počítá se i s novou cyklostezkou.

„Hlavní součástí projektu je výstavba chybějící dopravní a technické infrastruktury, která zajistí lepší a bezpečnější dostupnost lokality pro chodce a cyklisty. Nová lávka přes řeku Opavu umožní propojení lokality jezera s Městskými sady,“ upřesnil primátor Opavy Tomáš Navrátil. 

Právě přemostění řeky bylo sporným bodem, kvůli kterému se přípravy obnovy jezera a jeho okolí zastavily. Ačkoliv byla lávka dlouhodobě součástí projektu, ministerstvo financí, jež akci platí, před vypsáním výběrového řízení na zhotovitele žádalo její vyčlenění a zaplacení městem. Lávka podle názoru ministerstva přímo nesouvisela s revitalizačním plánem jezera a její funkce je jen rekreační. Opava ale objekt sama zaplatit nedokázala.

Revitalizace místo ještě zatraktivní, věří město

Nakonec se o náklady na lávku město a stát podělí. „Po řadě intenzivních jednání jsme se dohodli na spolufinancování, kdy bude stavba objektu lávky hrazena z šedesáti procent ze státního rozpočtu a ze čtyřiceti z rozpočtu našeho města,“ uvedl po vzniku dohody Martin Dostál z odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu. Opavský podíl činí 23,5 milionu korun, celkové odhadované náklady na lávku překračují padesát milionů korun.

Součástí projektu je i podchod pod silnicí u Stříbrného jezera. V souvislosti s jeho budováním se počítá s omezením dopravy. „Pravděpodobně půjde o zúžení do jednoho pruhu někdy v prvním čtvrtletí roku 2021. O konkrétním termínu budeme řidiče informovat,“ upřesnila Anna Sotolářová z opavského magistrátu.

Celkové náklady projektu činí 142 milionů. Revitalizace má omezit rozsah vodní eroze a sesuvů břehů a na vybraných místech zajistit bezpečný přístup k vodě. „Stříbrné jezero je již nyní vyhledávaným cílem Opavanů i turistů a věřím, že po rekultivaci jeho atraktivita ještě vzroste,“ dodal Navrátil.

Jezero vzniklo v místě bývalého lomu, v němž se do začátku 60. let minulého století těžil sádrovec. Ten byl poté zatopen vodou a vodní plocha o velikosti zhruba 6,6 hektaru je jedním z nejoblíbenějších rekreačních míst na Opavsku.