Správa železnic chystá modernizaci trati v Ostravě. Vznikne i nová zastávka

  16:28
Velkou přeměnu úseku mezi ostravskými nádražími Svinov a Kunčice chystá spolu s plánovaným příchodem vysokorychlostní železnice Správa železnic. Ten zahrnuje i takzvanou Polaneckou spojku. Rekonstrukce tohoto důležitého železničního úseku začne počátkem roku 2028.

Mapka úseku železniční trati mezi zastávkami Ostrava - Svinov a Ostrava - Kunčice, kde se chystá plošná modernizace. (10. ledna 2025) | foto: Správa železnic

Vedle zvýšení kapacity trati by měla vést i ke zvýšení bezpečnosti a celkové kvality dopravy. Plán počítá i se vznikem nové zastávky Ostrava-Zábřeh.

Po dokončení modernizace by se traťová rychlost měla zvýšit až na 120 kilometrů v hodině, všechna nástupiště budou bezbariérová.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy bude projekt úzce spojen i se zavedením Evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS) mezi Českým Těšínem, Havířovem a Ostravou-Svinovem.

„V současnosti předpokládáme financování z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl Dušan Gavenda. Částku ale neupřesnil.

Stavba bude navazovat na další projekty v regionu. V plánu je nejen modernizace a elektrifikace trati z Ostravy do Frýdku-Místku, ale i úpravy stanice Ostrava-Svinov pro plánované napojení vysokorychlostní trati (VRT) nebo samotná stavba VRT.

„Na stavbu úseku VRT od Prosenic ale čekat nebudeme. Všeobecně ale stavbu koordinujeme s oběma těmito projekty, tedy stavbou VRT od Prosenic i s úpravou nádraží ve Svinově pro napojení vysokorychlostní trati. Stejně tak počítáme s výstavbou nové zastávky Ostrava-Zábřeh, rekonstrukcí vítkovického nádraží a optimalizací dalších traťových úseků,“ dodal mluvčí Správy železnic.

Elektrifikace trati do Frýdku-Místku se blíží, zmizí i dva přejezdy

Stavebníci se při modernizaci budou muset vypořádat i s faktem, že trať prochází hned několika chráněnými územími. Vedle CHKO Poodří to jsou přírodní rezervace Rezavka a Polanský les.

Proto bude nutná například ochrana migračních tras živočichů, omezení kácení dřevin na nezbytné minimum nebo biologický dozor po celou dobu stavby. Mosty a propustky mají být navrženy tak, aby zajišťovaly průchodnost pro vodní i suchozemské živočichy.

Modernizovaný úsek je důležitý hlavně pro cestující přijíždějící do Ostravy rychlíky a dále pokračující ve směru na Frýdek-Místek nebo Havířov. A naopak.

Stavební práce proto mají být organizovány i s ohledem na provoz na trati. Aby bylo omezení co nejkratší, bude většina stavebních činností, vyžadujících omezení vlakové dopravy, soustředěna do jedné stavební sezony.

Ve Vítkovicích vznikne údržbové centrum

„V prvním roce výstavby mají být omezení provozu jen drobná, bez zavádění náhradní autobusové dopravy,“ vysvětlil Dušan Gavenda.

Modernizace sice bude probíhat pro stávající stejnosměrnou trakci 3 kV, ale už nyní je plánována tak, aby umožnila pozdější přechod na střídavou trakci 25 kV s minimálními úpravami.

„Všechny izolátory budou vyhovovat pro izolační hladinu 25 kV. K samotnému přechodu na střídavou trakci dojde později, aby souvislé přepnutí bylo na delším uceleném úseku,“ doplnil Dušan Gavenda.

Modernizace úseku Ostrava-Svinov až Ostrava-Kunčice tak nebude pouze rekonstrukcí staré infrastruktury, ale hlavně přípravou na budoucí vysokorychlostní spojení Ostravy se světem. Právě nedaleko nádraží Vítkovice totiž železničáři počítají se vznikem údržbového centra pro vysokorychlostní vlaky.